Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,071 - 2,080 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Ei se sentään NIIN kiinnostava asia ole. Kyllä minä testaan aivan oman auton kunhan saan ja tulokset tulette täälläkin näkemään.

    Visakallo Visakallo

    Niin Jesse, minä en itse ole vertaillut tai poiminut hintoja, vaan kerroin tiedot suoraan Tekniikan Maailman tekemästä vertailusta.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Suodatin on sitä varten, että siihen pysähtyy kaikki likahiukkaset, joita öljyn joukkoon käytön yhteydessä tulee. Toki hiukkasia tulee suhteellisen paljon, jos öljynvaihtoväli on 30 000 km.”

    Puhuin edellä öljyssä olevasta törkystä. Suodatin ottaa kiinni suurimman osan (ei kaikkea) kiinteistä hiukkasista, mutta esim. öljyyn sekaantunutta vettä, bensaa tms. aineita se ei saa kiinni. Edellä myös oli kyse lämpötilan vaikutukseta veden määrään. Osaatko sanoa, muodostaako öljyyn joutuvat nesteet emulsion ja jos muodostaa, miten se käyttäytyy normaaleissa (ei siis kiehumispisteen ylittävissä) lämpötiloissa?

    Jätkä: ”Joskus vielä -60 luvulla taisi olla 5000 km:n paikkeilla, mutta toki moottorit ja öljyt ovat kehittyneet siitä ajasta melkoisesti.”

    Oli tuollaisia suosituksia vielä 80-luvullakin. Noita kannattaa muuten itse kunkin muistella, jos antaa ajan kullata muistoja nykyajan autojen monimutkaista tekniikkaa kauhistellessa.

    Gla Gla

    Puuki: ”Auton ostohan vähentää valtion velanottamisen tarvetta. On sen verran hyvin tuottava lypsylehmä monipuolisen verotuksen kohteena.”

    Auton osto ei kovin monipuolista tuottoa muodosta. Autovero + alv, siinä tuotot. Miinuspuolelle menee verottoman hinnan vienti Suomesta kauppatasetta heikentäen. Auton käyttö on oma lukunsa ja siinä on alvin lisäksi polttoaineveroa, käyttöämaksua ja ties mitä rahankeruuta. Siltikään autoilu ei välttämättä ole kovin hyvä bisnes yhteiskunnalle. Haitat litteroidaan muihin kohteisiin, eikä niitä yleensä vertailla autoilun kannattavuutta arvioitaessa.

    Jees: ”Miten vertaillaan hybridin talviominaisuudet tasavertaisena polttomoottoriautoihin Gla?”

    Juuri kuten TM on sen tehnyt. Ajetaan autolla erilaisissa olosuhteissa ja katsotaan, missä on parhaat ominaisuudet. Tai mitataan, miten auto lämpiää tai miten se etenee ylämäessä, miten auto pysähtyy liukkaalla tiellä jne. En tajua, miksi pitäisi kumartaa teknologialle, kun tavoite on saavuttaa hyviä ominaisuuksia. Ne saavutetaan, kun annetaan insinööreille vapaat kädet, eikä pidetä itseä heitä viisaampana asettamalla jotain mielivaltaisia reunaehtoja esim. moottorin toimintaperiaatteen suhteen.

    Jees: ”Myös autojen kokoerot olivat aika suuret tasavertaisuutta vertailuun haettaessa.”

    Testin voitti jaetulla ykkössijalla pikku-Audi ja iso Volvo. Miksei muka voida testata, kumpi on parempi em. ominaisuuksissa? Minusta olisi paljon vaikeampaa päättää, mitkä autot olisivat vertailukelpoisia.

    Jees: ”Ja jos joku auto on pari vuotta sitten testattu ei anna oikeutta sille jättää pois.”

    Tekniikan Maailmalla on täysi vapaus ja oikeus verrata vaikka junia ja lentokoneita. Arvaa, montaako eri automallia Suomeen tällä hetkellä tuodaan? Testiin päätyi 16. Se on ehkä puoli prosenttia valikoimasta. Resursseilla on rajansa, kun lehden mukaan tuonkin testin tekoon käytettiin 420 henkilötyöpäivää ja siinä ajettiin 32000 km. Pientä realismia mukaan ajatuksiin on kohtuullista ottaa varsinkin, kun ei tuollaista satsausta arvosta yhden irtonumeron vertaa.

    Gla Gla

    Jees: ”Onpas kauhia hinta saatu Peugeotin 3008:lle. Minulle tuo maksoi aika moisella lisävarustelistalla tuon verran kuin Visakallo mainitsee yllä. ”

    Paitsi, että sinun lisävarusteisiin oli hinnoiteltu talvirenkaat + vanteet, TM:n lisävarustehinnoissa noita ei ole mukana.

    Testiauton perushinta oli 29195 e. Katumaasturit ovat usein kalliita, kun verrataan saman kokoluokan farkkuihin, joissa on kuitenkin isompi tavaratila.

    Seikka, johon TM on viimein tarttunut, liittyy autojen painoon. Autot punnittiin ja saatuja tuloksia verrattiin valmistajan ilmoituksiin. Alfa oli 9 kiloa kevyempi, Pösö 214 kiloa painavampi ja muut tasaisesti tuolta väliltä. Kiinnostava juttu sikäli, että kantavuus muodostuu kokonaispainon ja omapainon erotuksesta. En tiedä, paljonko Pösölle ilmoitetaan sallituksi kuormaksi. Yleensä se on n. 450-500 kiloa. Tuollaisella omapainolla kantavuus vähenee niin, että viiden hengen kuormalla mennään jo ylikuorman puolelle ilman tavaroita.

    Toinen juttu on normikulutuksen mittaus dynamometrillä. Ajovastukset ovat laskennallisia, eikä varmaan ole kovin kaukaa haettu asia, että etenkin kaupunkikulutuksen tuloksiin paino vaikuttaa merkittävästi. Keinoja on siis muitakin kuin käyttää moottorinohjauksessa Volkkarisoftaa.

    Gla Gla

    Jees: ”Kyllä minä testaan aivan oman auton kunhan saan ja tulokset tulette täälläkin näkemään.”

    Kerro sitten, paljonko nopeammin tai hitaammin autosi lämpiää kuin TM:n testissä olleet autot. Tai millainen etenemiskyky siinä noihin muihin verrattuna on.

     

     

    Jätkä

    Jeessi: ”-Ei se sentään NIIN kiinnostava asia ole. Kyllä minä testaan aivan oman auton kunhan saan ja tulokset tulette täälläkin näkemään.”

    – Noin valitettavati tulee tapahtumaan. Sen verran olen Jeessiä seurannut, että voisin etukäteen kertoa testaustulokset. Jeessi on hankkinut maailman parhaan auton, jonka ajo-ominaisuudet ja kyyti, taloudellisuus ja päästöt, komea ulkonäkö ja huima suorituskyky, puhumattakaan sisätilojen loistokkuudesta ja stereoiden uudenaikaisuudesta ( soittimessa on jopa CD-Levyjen soittomahdollisuus) – kaikki nuo ovat ainutkertaisia ja maailman parhaita ominaisuuksia, joita ei missään muussa automerkissä ole samoihin kuoriin saatu.

    Gla Gla

    Asetelma uuden auton myyjän kannalta on oikeastaan aika hyvä. Kun kuluttajalla on verrokkina käytetty auto, jossa renkaat ja iskarit ovat kuluneet, ehkä penkin pehmusteetkin hiukan painuneet ja kankaat venyneet, kojelaudassa vähän pölyä, ratin pinnoite kiilloittunut, ajovalojen umpiot haalistuneet ja tuulilasi naarmuinen, melkein mikä tahansa uusi auto tuntuu tuossa vertailussa upealta.

     

    jees h-valta

    Jätkä oikeassa, ei kait sitä mitään huonoa autoa kannata hommatakkaan. Kyllähän ranskalaiset auton osaa tehdä ja montaa muutakin hienoa tekniikkaa. Gla on varmaan tuijotellut oman Corollan pintoja kun noin masentavia höpäjää. Ei VW:ssa mitään sisustan kulumia ole eikä pölyt kait kuulu auton varusteisiin. Penkit on toki vanhassa Corollassa aivan loppu mutta ei VW.ssa edes ryhti ole muuttunut lainkaan. Kankaat istuu tiukasti edelleen eikä ratti kiiltele. Tuulilasia ei ole pakko naarmuttaa kunhan unohtaa pakkasaamuna sen pipertämisen ja antaa auton tehostepuhalluksella avata tuulilasin ja sivunäkymän. Noin kolme-neljä minuuttia käyntiä riittää varmasti. Ajovalot aivan kirkkaat joten mitään niin huimia taivaisia tunnelmia ei uuden rattiin kiipeäminen aiheuttanut. Mutta kuten olen maininnut järkevä vaihtaa järkeenkäyvässä kohdassa. ja se oli nyt juuri. Kyllä Gla voit sen ”öljynpolttimesi” jo myös laittaa paalauslinjalle muiden japsien perään vartoilemaan uusiokäyttöä.  Eihän NOIN ympäristötietoinen voi noin kauhealla kärsyttimellä ajaa.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Mitä te nyt noista ”ruppanoista” kiistelette. Ostakaa tekin kunnon saksalainen tähtikeula, niin ei tarvitse enään muita katsella. Siinä on kaikki mitä autolta voi vaati, paljon enemmänkin.

Esillä 10 vastausta, 2,071 - 2,080 (kaikkiaan 5,990)