Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,111 - 2,120 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    ”ja jota ei ole valmistettu Englannissa, Italiassa, Ranskassa, eikä itäeuroopassa poisluettuna Volkkarin tehdas, jossa tehdään Skodia.”

    Paitsi että Touareg on valmistettu Tsekeissä.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Ei sitä Pösöä ole mitään syytä myöskään etukäteen tuomita huonoksi. Kuten Gla on lähes kaikista autoista päätellyt.”

    Jokaisella on erilaiset vaatimukset autolleen, minullakin erilaiset kuin sinulla (ainakin tämän kuukauden ajan on ollut). Siten on mahdotonta sanoa, mikä on hyvä ja huono poislukien ehkä joku pommi, jota saa korjata jatkuvasti.

    Jees: ”Milloin mitäkin vikaa missäkin.”

    Fakta on se, että minun toiveideni mukaisia malleja on tällä hetkellä kovin vähän markkinoilla. Mutta viatonta autoa ei ole, eikä vian mainitseminen autosta tee huonoa. Olenko esimerkiksi moittinut sinun valintaasi huonoksi?

    Jees: ”Ei se ainakaan VW:n Golffiin muutu vaikka Gla siitä jotain kummaa extraa on löytänytkin.”

    Osaatko listata korotettua Golfia parempaa vaihtoehtoa, kun tavaratilaa pitäisi olla n. 500 l, tilaa riittävästi neljälle aikuiselle, maavaraa hiukan tavallista henkilöautoa enemmän, taloudellinen varsinkin maantieajossa ja hinta enintään n. 30 k€? Auton pitää olla luotettava seuraavat 10-15 vuotta/350 tkm, vetokoukun asennus pitää olla mahdollista ja vetää jarrutonta kärryä mielellään ainakin 600 kg ja kunnolliset ajovalot, ainakin lähivalot.

    Jees: ”Minusta hiukan askeettisen vikaa eli samaa Toyota Corolla -hapitusta sisustus. Siitä se sympatia sitten varmaan kumpusikin Glalle.”

    Minulle tuskin missään tuon luokan autossa sisustus on liian askeettinen. Kiinnostus on paljon konkreettisemmissa ominaisuuksissa.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Skoda Octavia Scout? Hintaa en löytänyt.

    Gla Gla

    Saman verran kuin Golf Alltrack. Kysehän on samasta autosta samoilla moottori/vaihteistoyhdistelmillä, kuten myös tuore Seatin malli.

    Jos tehdas toisi markkinoille etuvetoisen mallin 1,8 bensakoneella + manuaalina ja hinta jäisi alle 30 k€, olisin varmaan jo autokaupassa koeajolla.

     

    Timppa

    Scout bensamalli ilman lisävarusteita. n 39 000 euroa.  Myynnissä oli vain automaattivaihteinen 4-vetomalli 17 sentin maavaralla.

    Parin viikon päästä haen myyjältä.

    Gla Gla

    Scoutin tai Alltrackin saisi manuaalina vain dieselinä.

    Täytyy varmaan rakentaa itse etuvetoinen Alltrack tai Scout. Lisävarusteena huonontien alusta (vakiona Scoutissa) eli 15-20 mm korkeampi maavara ja halkaisijaltaan pykälää isommat renkaat. Scoutissa on 225/50-17, jonka halkaisija on 657 mm. Vakiomallissa on 205/55-16, jonka halkaisija on 632 mm. Tuosta tulee maavaraa lisää n. 12 mm eli yhteensä n. 3 cm. Käytännössä samaan pääsee 205/60-16 renkailla, jotka ovat hiukan halvemmat ja mukavammat.

    Lumiketjut tuskin enää mahtuu alle, mutta sitten pärjätään ilman.

    Mistä lienee kyse, kun Skodaan tuo jousitus maksaa 165 €, mutta Volkkariin 800 €. Skodan pakettiin ilmeisesti ei kuulu alustan suojamuovia, mikä Volkkarin paketissa on mukana. Kallista on muovi nykyään.

     

    jees h-valta

    Glalle pitää antaa kyllä reilu tunnustus ettei ole haukkunut valintaani. Mutta kummastelen kyllä aika ”ronkelia” automakua. Toki Golf varmaan parhaiten noita vaatimuksia toteuttaa mutta nousee senkin hinta aika kovaksi tavallaan pikkuatutosta. Ja kuinka ihmeessä sen vielä manuaalikin pitää olla. Eikö automaatti nyt jo ole arkea lähes kaikilla merkeillä ja ainakin hyvin edullinen lisävaruste. Vanhakantaista vaikka sitten käyttäisikin peräkärryn kiskomiseen. Eikö rehellinen kolmen istuttava pakettiauto ala jo puolustaa paikkaansa? Nehän nyt eniten vastaavat hintatasoltaan ajatustasi ja ovat lähes henkilöautomaisia ajettavia. Tosin dieseleitä. Mikä ihmeen hinku vanhahkoon bensamoottorin kokoluokkaan? Isoruokainen ja aika pliisu tehoiltaan yleensä.

    jees h-valta

    Ja eikös lähes auton kuin auton saa rakennettua juuri hyvin lähelle omia tarpeitaan vastaavaksi valinnaisvarustelulla? Toki kori on aina samalla pohjalevyllä tietyn kokoinen mutta aika monipuolinen valikko löytyy aika monesta merkistä. Että siitä vain rakentelemaan.

    Jätkä

    Jos joutuu ajelemaan huonommilla teillä, joilla auto voi myös hieman painua, voi olla harkinnanarvoinen puoli myös levittää renkaita. Lain mukaan on saanut muuttaa renkaan leveyttä kolme senttiä ja vannekokoa tuumalla ilman muutoskatsastusta. Kun vielä pokkana nostaa profiilia, niin kyllä se vaikuttaa maavaraan heti senttitolkulla, 205 millisen renkaan 55 % :n profiilin vaihto 65 % :iin, nostaa maavaraa jo reilun  kaksi senttiä ja se ei ole vähän, lisäksi leveämpi rengas kantaa isomman pinta-alansa ansiosta.

    Gla Gla

    Jees, vaatimukset on kovat kun omalla rahalla autoni seuraavaksi 10 vuodeksi ostan. Vw:n automaattia en osta kärryn vetoon, vaikka muuten mukava onkin.

    Halpa ei Golf ole, mutta halvempaakaan en tiedä.

    Pakettiauto ei ole taloudellinen maantie- ja moottoritienopeuksissa.

    Jousituksen rakentelu ei ole helppoa, ellei valmiita osia löydy.

    Jätkän ajatus renkaista on oikea, mutta ollenkaan varmaa ei ole tuollaisten renkaiden mahtuminen. Tilaa pitää olla kaikissa ohjauksen ja jousituksen asennoissa.

Esillä 10 vastausta, 2,111 - 2,120 (kaikkiaan 5,990)