Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,251 - 2,260 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Luulo ei ole tiedon väärti. Kun vanhanmallisen Diesel-Transitin pakkasi täyteen keskikokoisia ihmisiä = 9 henkeä ja takapenkin taus täynnä, niin kyllä vaivattomasti kulki vielä kolmenkymmenen sentin lumella. Peräkärrykin oli pesässä ja siellä muutama sata kiloa tavaraa.

    mutta sitähän ei voi sellainen tietää, joka ei ole moisissa tilanteissa ollut, joten voisi taas pitää turpansa kiinni. Etuvetoisella Transportterilla, jossa samanlainen kuorma, meni täydellisesti jukertamiseksi ja otupyörät alkoivat pistää polkaksi auton alla.

    Kun transu meni edellä, niin Volkkarikin pääsi helposti.

    Rane2

    Ranella on kokemusta metsähallituksen transiteilla matkustelusta joten huomaan että ”jätkä” onkin huumorimies parasta lajia.

    Jätkä

    Jos ei osaa ajaa, niin eihän auto silloin kulje. Yksi talvi ajettiin metsään aurattua tietä, jossa oli melko jyrkkä ylämäki mennessä. Täysi transit nousi sen ylös, mutta pomo tuli 99- Saabilla uusilla hakkapeliitoilla perästä, eikä päässyt mäkeä ylös. (etuveto).

    Bensatransit ei noussutkaan, oli liian äreä moottori.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Sen voin myös sanoa, että uusimpien autojen ajohallinta on nyt jotain aivan muuta kuin vielä kymmenen vuotta sitten. On turhaa arvostella uusimpia autoja, jos niistä ei ole riittävästi omakohtaisia kokemuksia.”

    En ole arvostellut uusimpia autoja. Arvostelin sitä, että väheksyt vanhempien autojen ominaisuuksia ilman luotetavaa vertailupohjaa. Ethän tiedä, miten joku muu auto tuossa tilanteessa olisi käyttäytynyt, koska et ole autojen hallittavuutta vertailukelpoisissa olosuhteissa päässyt vertailemaan. Sinulla on taustalla tuoteimmat kokemukset ASX:stä. Itse olen tuota kahteen kertaan kokeillut, tosin etuvetoisena (sinulla oli kai neliveto). Kesällä ajettavuus normaalitilanteissa (ei ääritilanteita) vaikutti ok:lta. Talvella maantieajo oli vastenmielistä, koska tuntuma oli puutteellinen. Samaan tarttui myös TM talvitestissään vuonna 2011, koska moitti ohjausta ja ajettavuutta sekä ajonhallintaa ylipäätäänkin. Sen sijaan tuon ajan autoista moni oli ajettavuudeltaan ongelmaton. Uusista malleista CX-3 on todettu hallittavuudeltaan hyväksi. Toki kehitystä tapahtuu, mutta yksittäisiä malleja vertaamalla ei saa käsitystä ajan suhteessa tapahtuvasta muutoksesta varsinkaan, kun vanhassa autossasi oli kuluneet renkaat ja nyt alla on käytännössä uudet.

     

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Jokainen joka on autolla talvella ajanut tietää että etuvetoinen etenee lumessa paljon paremmin kuin takavetoinen”

    Tuo ei välttämättä pidä enää paikkaansa. On hyviä takavetoja ja on huonoja etuvetoja. TM:n talvitestissä takavetoisten etenemiskyky oli linjassa etuvetojen kanssa. Ja kun kuormaa laitetaan hiukankin autoon, tilanne muuttuu takavetojen kannalta edulliseen suuntaan.

     

    Visakallo Visakallo

    Gla heittelee nyt oletuksia. Ensinnäkään en ajele kuluneilla renkailla, toisekseen ajan ajoittain enemmän muilla kuin omilla autoillani. Siellä on mm. Toyotaa, Volkkaria ja Pirkka-Volkkaria, Opelia ja Fordia. Paras ajettavuus aikaisemmista itse omistamistani autoistani oli Mitsubishi Lancer vm. 2008. Autot ovat koko ajan kehittyneet ja ajo-ominaisuuksiltaan lähentyneet toisiaan, mutta pieniä eroja kyllä löytyy. Etenkin talvirenkaissa on myös eroja. ASX:n kuvaus pitää kyllä paikkansa, mutta se pätee aika moneen muunkin vähän korkeampaan automalliin.

    jees h-valta

    Harvemmin sitä SUV-koppaankaan niin paljon kuormaa painoltaan tulee tällättyä että se ajo-ominaisuuksiin jotain vaikuttaisi tukkoisilla lumiteillä. Minulla on yleensä joko moottorisahavarustus tahi aitojen huoltokäynnillä kolmen vapaa-ajan akun varustus. Eikä mitään isoja akkuja vaan normaaleita, olkohan 65A:n akkuja. Kuitenkin hyvin maastossakin kannettavia suht kevyitä. Etuveto-paras vetotapa nelikon jälkeen näissä puuhissa. Renkaat pitää olla hyvät nastarenkaat niin jäisiin mäkiinkin pääsee.

    Tolopainen Tolopainen

    Luulisi ituttavan kun tekee huonoja investointeja ja joutuu vielä akkuja kanniskelemaan maastossa.

    Gla Gla

    Kuinka usein Visakallo renkaita uusit, jos et kuluneilla ajele? 10 tkm jälkeen talvirenkaiden pito on jo selvästi heikentynyt, vaikka pintaa katsoen kumit näyttää lähes uudenveroisilta. Kuski vain tottuu tilanteeseen, mutta kun saa uuden auton uusilla renkailla, tuntuukin uusi auto mahdottoman hyvältä ajaa.

    Menikö oletukseni pieleen, kun väitän, ettet ole mainitsemiesi autojen ääritilannekäytöstä vertailukelpoisissa olosuhteissa testannut? Eli kommenttisi uuden auton hallittavuuden erinomaisuudesta oli hiukan kevyellä pohjalla.

    Jessen kommentista etuvedon erinomaisuudesta olen hiukan eri mieltä. TM:n talvitestissä oli kolme takavetoista, Alfa, Jaguar ja Mersu. Nuo kaikki saivat lumiseen mäkeen kiipeämisestä kiitettävän arvosanan. Etuvetoisista yksi sai erinomaisen, viisi kiitettävän, kaksi hyvän, neljä tyydyttävän ja yksi välttävän arvosanan. Takavetoisen pahin ongelma on mielestäni saatavuus tai oikeastaan hinta. Tavisten hintaluokassa niitä ei ole tarjolla. Halvemmalla saa Golfiin nelivedon.

     

     

     

    Jätkä

    Mersun takaveto on jo kauan näyttänyt närhin munat monelle yksioikoiselle. Sen valtti on ollut aina taittuvuus ja nivelletty aleksi, eli pyörä pysyy aina suorassa kuormasta riippumatta, ei niin kuin oli Fiat 600-mallissa tai alkuperäisessä kuplavolkkarissa. Taittuvaa taka-akselia on toki muissakin, paremmissa kulkijoissa.

    Kyllä jäiseen ylämäkeen on etuvetoisella ainakin yhtä vaikea nousta, kuin hyvällä takapotkuisella. Veikkaan, että Audikin kiipesi Kaipolan hyppytorniin ensisijaisesti takapyörien voimalla.

Esillä 10 vastausta, 2,251 - 2,260 (kaikkiaan 5,990)