Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,371 - 2,380 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Auton arvo laskee luultavasti joka tapauksessa. Se on todellisuudessa melko huono sijoitus, jos sijoitusta tarvitsee.

    Visakallo Visakallo

    Tuskin kukaan normaalia autoa sijoitusmielessä ostaakaan, sillä sehän on vain käyttöesine, joka on tehty kierrätettäväksi  10-20 vuoden ikäisenä. Autojakin huonommiksi kohteiksi ovat muodostuneet muuttotappioalueiden talot ja asunnot, joilla ei käytännössä ole markkinahintaa, koska kukaan ei niitä osta. Kymmenenkin vuotta myynnissä olleet melko hyväkuntoisetkin talot eivät ole mikään harvinaisuus nykyään. Kiinteistöverot ym. maksut, sekä ylläpitokulut juoksee, eikä ostajaa löydy.

    jees h-valta

    Tätähän kuuluu jauhaa jos ajelee vanhalla rottosella. Turha toisten tomintatapoja on itkeä tai ihmetellä, minusta jokaisen vapaa oikeus on taaplata autokauppansa omalle tyylilleen sopivaan muotoon ja varsinkin järkevään taloudenhallintaan sopivaan muotoon. Siinä ei joku auton pieni laina tee sitä eikä tätä vaan ainoastaan turvaa ”pohjakassan” yllättävien menojen suhteen. Tätenhän yrityksetkin tekevät. Suojaavat rahavirtojensa kulun eikä tehdä yllättävää rahoitusvajetta. Moni vauraskin yritys on kaatunut pöhköön käteiskauppaan jolla on raavittu pohjakassasta kaikki ja sitten ei tulekkaan jostain mahdollisesti uutta rahaa jota olisi pitänyt ehkä tulla. Omaisuus ei auta silloin mitään jos tulee yllättävä kassakriisi. Kupit nurin ja omaisuus pakkorealisoidaan jolloin sen arvokin on mitä sattuu. Kyllä yksityistalouden tärkein asia on pitää kassa kunnossa ja lainat hoituu kyllä siinä siivellä koska ne on suunniteltu kestävästi. Ethän ilman sitä edes saa.

    jees h-valta

    Auto on sijoitus kulkemiseen ja siinä ei varmasti sinällään ole pahaksi jos se on mahdollisimman tuore ja sinällään myös varsin varmatoiminen. Poika juuri kertoi hakeneensa hinaukseen yhden aamutyöhön kiirehtäneen espanjan autoteollisuuden ihmeen joka vain laukesi yhtäkkiä yllättäin. Halpa ostos muuttui ehkä kalliimmaksi kun työn suoritusvarmuus sai kolauksen ja nythän luokitellaan aika pitkälti työstäjä juuri varmuuden mukaan. Yllättävät poissaolot voivat muutamalla kerralla aiheuttaa ulos työpaikalta lennon. Paljon on kuitenkin töitä johon ei nopeasti saada varatyövoimaa.

    Jätkä

    Jeessi:”-Tätähän kuuluu jauhaa jos ajelee vanhalla rottosella. Turha toisten tomintatapoja on itkeä tai ihmetellä, minusta jokaisen vapaa oikeus on taaplata autokauppansa omalle tyylilleen sopivaan muotoon ja varsinkin järkevään taloudenhallintaan sopivaan muotoon. Siinä ei joku auton pieni laina tee sitä eikä tätä vaan ainoastaan turvaa ”pohjakassan” yllättävien menojen suhteen. Tätenhän yrityksetkin tekevät. Suojaavat rahavirtojensa kulun eikä tehdä yllättävää rahoitusvajetta. Moni vauraskin yritys on kaatunut pöhköön käteiskauppaan jolla on raavittu pohjakassasta kaikki ja sitten ei tulekkaan jostain mahdollisesti uutta rahaa jota olisi pitänyt ehkä tulla. Omaisuus ei auta silloin mitään jos tulee yllättävä kassakriisi. Kupit nurin ja omaisuus pakkorealisoidaan jolloin sen arvokin on mitä sattuu. Kyllä yksityistalouden tärkein asia on pitää kassa kunnossa ja lainat hoituu kyllä siinä siivellä koska ne on suunniteltu kestävästi. Ethän ilman sitä edes saa.”

    Jeessi jos joku, tietää, miltä tuntuu ajella vanhalla rottosella.

    Kuvitteleepahan hän nykyään itsensä ajelemassa uudella rottosella, ja joskus vielä niinkin tapahtuu, vaikkakaan se ei tule olemaan hänen omansa. Ihmismieli on joillakin varsin monimielinen, siitä kouriintuntuva esimerkki onkin tämä Jeessimme.

    jees h-valta

    Ei tässä aivan taivaanvanhalla ja loppuun tapetulla ole tähän astikaan ajeltu. Jos autolla ei vielä vaihtoon mennessäkään ole kahtasataa tuhatta ajettu pidän sen vielä varsin laadukkaana pakettina varsinkin kun se on sitä alkujaankin ollut. Mutta aina kun nuorenee ja kilometrit nollaantuu myös kulkuvarmuus säilyy parhaana mahdollisena. Voin vakuuttaa että oma on ja pysyy aina seuraavaan vaihtoon mennessäkin. Kuten nykyinenkin oli. Nyt vain vaihtojen väli ehkä hiukan lyhempi, varallisuuden ja mukavuusvaatimuksien kasvaessa. Velkasaldo on lähes puoliintunut muutamassa viime vuodessa joten muutaman vuoden sisään tässä ollaan myös velaton kokonaisuudessakin.

    Visakallo Visakallo

    Uudet katsastussäännöt astuvat Ruotsissa voimaan 20. toukokuuta 2018.
    Mainitus päivämäärän jälkeen yli 50-vuotiaita autoja ja yli 40-vuotiaita moottoripyöriä ei tarvitse vuosikatsastaa enää lainkaan. Näin ollen katsastuspakosta ensimmäisenä vapautuvista autoista nuorimmat on valmistettu vuonna 1968. Jatkossa raja luonnollisesti liukuu vuosi kerrallaan ylöspäin.
    Riittää, että ikäsäännön ylittävät vanhat autot ja moottoripyörät hyväksytään liikenteeseen kerran. Sen jälkeen niitä ei enää tarvitse vuosikatsastaa lainkaan.

    Jätkä

    Suomesta lähtee vanhat Diesel-Mersut ruotsiin, Siellä saa ajella niillä polttoöljyllä ilman veroja. Kun uutta lokasuojaa saa ja pohjapeltiä paikkailee sen verran, ettei tule vesi sisään, niin niillähän ajelee käytännössä loputtomiin. Pikkuhiljaa autokanta alkaa muistuttaa Kuuban kalustoa, paitsi siellä autot ovat ikivanhoja jenkkivirityksiä.

    oksapuu

    Tuli tuossa tabloidikokoinen 3008 mainos…

    3-syl. bensakone, vajaaveto ja sittarin koppa? Melko haasteellinen paketti Suomen talveen…

    Tuohonkun laitetaan iso diesel ja neliveto niin voisi olla ihan jees…

    Gla Gla

    Jees: ”Tätähän kuuluu jauhaa jos ajelee vanhalla rottosella.”

    Ellen väärin muista, nykyinen autosi on suunnilleen saman ikäinen kuin omani.

    Jees: ”Turha toisten tomintatapoja on itkeä tai ihmetellä, minusta jokaisen vapaa oikeus on taaplata autokauppansa omalle tyylilleen sopivaan muotoon ja varsinkin järkevään taloudenhallintaan sopivaan muotoon.”

    Olenkin vain kertonut oman mielipiteeni yksityisauton ja sen rahoituksen tasapainosta. Rikkaat tekee mitä haluaa, minä joudun hiukan laskemaan asioita.

    Jees: ”Siinä ei joku auton pieni laina tee sitä eikä tätä vaan ainoastaan turvaa ”pohjakassan” yllättävien menojen suhteen.”

    Tietysti auto on mielestäni liian kallis myös, jos sen maksun jälkeen tilille ei rahaa jää.

    Jees: ”Kyllä yksityistalouden tärkein asia on pitää kassa kunnossa ja lainat hoituu kyllä siinä siivellä koska ne on suunniteltu kestävästi.”

    Minun talouteni pysyy kunnossa, kun tulot ja menot ovat tasapainossa. Menot ei pysy, jos maksettavaksi tulee ylimääräisiä lainoja mahdollistamaan ylihintaisten kulutustuotteiden hankintaa.

    Jees: ”Auto on sijoitus kulkemiseen ja siinä ei varmasti sinällään ole pahaksi jos se on mahdollisimman tuore ja sinällään myös varsin varmatoiminen.”

    Minulle riittää, kun auto on riittävän tuore ja varmatoiminen. Nykyinen vaihtuu siinä vaiheessa, kun nuo ehdot ei täyty.

    Jees: ” Jos autolla ei vielä vaihtoon mennessäkään ole kahtasataa tuhatta ajettu pidän sen vielä varsin laadukkaana pakettina varsinkin kun se on sitä alkujaankin ollut. ”

    Tuon auton suurin ongelma taisikin olla kohtuuttomat ylläpitokulut ja pelko kohtuuttomuuden vielä selkeämmin ylittävistä korjauskustannuksista. Taisi tämän palstan keskusteluilla olla suuri vaikutus autokuumeen nousuun, joten kalliiksi tulee sinulle metsätalouden harjoittaminen. Ensin kallis auto ja sitten siitä luopuminen, vaikka kilometrejä olisi periaatteessa ollut jäljellä roppakaupalla.

Esillä 10 vastausta, 2,371 - 2,380 (kaikkiaan 5,990)