Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,381 - 2,390 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Visakallo Visakallo

Vielä tuosta auton oston rahoituksesta sen verran, että aika paljon ovat hommat siinäkin aikojen saatossa muuttuneet. Itse ostan kyllä auton ilman rahoitusta, eli uusi auto maksetaan vanhalla autolla +  suoralla maksulla autoliikkeen tilille. Tässä olen kuitenkin törmännyt ilmiöön, että väliraha saattaa olla joissain tapauksissa jopa suurempi kuin rahoituspakettia käytettäessä. Tämä taas johtuu siitä, että myyjä ja autoliike saattavat saada rahoituksen myynnistä enemmän provikkaa kuin itse auton myynnistä. Olenkin viime vuosina aloittanut ostoneuvottelut niin, että rahoitus on siinä mukana, ja vaihtanut käteismaksuun vasta siinä vaiheessa kun väliraha on saatu neuvoteltua. Kaukaiselta siis tuntuvat ne ajat kun, käteisalennukset saattoivat olla jopa useita prosentteja.

Tolopainen Tolopainen

Eipä tulisi mieleenkään enää ostaa vekselivetoista autoa, jos tilillä ei ole auton vaihtorahoja eläkeiässä, työuran valinta on epäonnistunut ja lisäksi on kykenemätön hoitamaan talousasioita ja on luultavasti demari.

Gla Gla

Autokaupassa on monta muuttujaa. Yksi on tietysti rahoituksen hinta, toinen on vaihtoauton hyvitys, kolmantena lisävarusteet. Noilla kaikilla pelataan ristiin. Vaikka myyjä rahoituksesta proviikkaa saisikin, auton ostaja maksaa sekä korot, proviikat ja muut rahoituskulut. On myyjän taidosta kiinni, mihin kulut piilotetaan.

Itse olen huomannut sen, että kaikkein mukavinta on tehdä kauppaa silloin, kun ei vaihtoautoa ole. Kuten myös sen, että myyjän antaman tiukan tarjouksenkin jälkeen löytyy kiristää tarjousta, kun kaupan syntyminen on siitä kiinni.

Tekniikan Maailma käy parhaillaan keskustelua autoalan kanssa siitä, onko veroalen vaikutukset siirtyneet täysimääräisinä autojen hintoihin.

jees h-valta

Minulle ainakin vaihtoauton jättö vaihdossa oli se kulminaatiopiste jolla ainoastaan kauppa oli tarkoitus tehdä. Ja kun vaihtohyvitys meni suoraan ”konehinnalla” eli sillä hintaa jonka taulukko antaa tuon auton arvoksi. Näitä palveluita on esim. Delta-autolla jossa voi suoraan tarkistaa oman auton vaihoarvon jonka kone toisessa päässä palvelua antaa. Toki siellä sitten painotetaan sataa erilaista vaihtoarvoon vaikuttavaa tekijää eli painotus sanalla viitteellinen. Mutta siihen päästiin ja millään konstilla en olisi itse saanut tuota vanhaa edes varmaan kaupaksi, eikä todella edes kiinnosta. Sitä olen aina pyrkinyt välttämään että joutuisin suoraan autoni myymään tai poistamaan romuna. Mitä tuohon veroasiaan tulee se ainakin tuossa kaupassa näkyi omana kulunaan suoraan eli siinä oli huomioitu jo se pieni veronkevennys vuodenvaihteessa. Kovin vaikeaa tuntuu joillain olevan kaupan teko mutta jokaisen oma asia miten vaikeaa siitä haluaa tehdä. Pitää kuitenkin huomioida ettei autokauppias välttämättä viitsi yhden kaas aivan kummia sempaloida kun kauppa kuitenkin käy kohtuuhyvin. Ja yleensä tämä vain kertoo taipumuksesta jossa tosipaikassa menee yleensä ”pupu pöksyyn” ja turhaa tuhtaamista inhoan itsekkin kauppaa tehdessäni yli kaiken. Aina ollut suoran selkeän ja nopean kaupan ihannoija.

Tolopainen Tolopainen

Jeselle vaihtoautosta tulee vielä uusi lasku, kun lähtee pökötintä vaihtamaan johonkin autoon.

harrastelija harrastelija

Autokauppa onnistuu useilla eri tavoilla. Velkapaketti on nykyisin prosentin, jopa allekin luokkaa ja autoliikkeen sekä rahoituslaitoksen välinen kytky näyttää olevan varsin joustava.

Jos osuuskunnassa ja osakkeissa on varanto sidottu suurempaan korkotuottoon, itsellä keskimäärin jotain 6 %, niin miksi purkaa sijoituksia? Toinen juttu on tietysti Tolopaisella, kun on seteleita piirongin laatikossa riittävästi.

Sehän on se vanha sanonta, että velka on pankinjohtajan murhe! Ja mottona on, että tyhjästä on aloitettu ja nyt on jo satatuhatta velkaa !

Tolopainen Tolopainen

Ei ole paljon merkitystä, jos on 15k€ käyttötilillä tai osuuskoroissa. En ala moisen summan takia velkapapereita tehdä, jos tuota luokkaa on tyypillisesti olleet välirahat. Ei ole tarvetta autolla pröystäillä, se on vain maalattua peltiä oleva kulkuväline.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kaikkein edullisin auton vaihto tapahtunee siten, että myy ensin vanhan pois ja ostaa uuden käteisellä tai rahoituksen ja käteisen yhdistelmällä. Ei ehkä maksa vaivaa, ellei ole valmiiksi tiedossa ostajaa tai jos vanha auto on halpa.

Puuki

Ei ole kovin helppo saada yksityisen myydyksi autoa paremmalla hinnalla kuin mitä siitä saisi vaihdossa.  Tosin käteisalennuksen saa itselleen ilman vaihtoautoa.

Pari autoa olen myynyt suoraan. Melko kauan sai kaupata niistä toista, mutta ”aika tavaran kaupitsee”-piti siinäkin lopulta paikkansa.

jees h-valta

Tolopalla aika selkeästi ristiriitaista tarinaa. Ei muka auto ole kuin maalattu peltiloota ja kulkuväline. Silti on jatkuvasti tällä palstalla osallistunut aktiivisesti autokeskusteluun, tosin lähinnä muiden tekemiä haukkumalla. Mutta jos auto ei kiinnostaisi ei varmasti edes seuraisi tätäkään keskustelua. Itse ainakin pysyn kommentoinnissakin vain niillä alueilla jotka kiinnostavat ja joihin haluan mielipiteeni tiedoksi. Puuki todella oikeassa ettei oma kauppa kovin hedelmällistä puuhaa ole. Sitäpaitsi se sitoo ajallisesti kun kaikenkarvaisia renkaanpotkijoita käy nurkissa. Myös riesallisiakin. Joskus olen työkaverille Talbotin myynyt suoraan pihasta kun kyseli hyvää matka-autoa kaverilleen Pori-T:re välille. Käskin vain hakea pihasta kunhan ottaa onkivehkeet auton perästä pois. Tehtiin luovutuspaperi töissä valmiiksi ja kävi omin nokkinensa hakemassa. Sekin oli lajissaan hyvin suoraa ja tehokasta kauppaa eikä ollut edes autoa kaveri nähnytkään. Oli silloin Porin liikkeen työkavereita. Itse vaikutin Kokemäen liikkeessä. Rahat suoraan käteen ja auto oli iltaan mennessä häipynyt. Hyvin kuulemma matkaa teki ja kaveri ajeli vielä useita vuosia ja paljon kilometrejä. Luottamus pelasi ja kauppaan oltiin tyytyväisiä molemmin puolin.

Esillä 10 vastausta, 2,381 - 2,390 (kaikkiaan 5,990)