Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • harrastelija harrastelija

    Otetaampa esim. : Kun saat verottomana 3 000 € osuusmaksua 6 %:lla, se vaatii 50 000 € sijoituksen. Otat autokaupassa 50 000 € välirahan rahoituksella korko-% 1 %. Se on 500 €. ErotuKsena jää 2 500 €/v, sillähän käy vuosittain mummun kanssa kaksi viikkoa etelässä 🙂

    Tolopainen Tolopainen

    Mitäpä sitten, jos vielä olisit sijoittanut  rahat tuottavasti, johonkin osakkeeseen, vaikka orioiniin, jonka hinta on kohta tuplaantunut muutamassa vuodessa. Osuuskorko on hyvä, mutta ei lähellekään paras.

    Jos auton väliraha on 50k€, sellaisen auton arvo tippuu 10k€ vuodessa, että ei kannata ostaa lainalla eikä omilla rahoilla.

    Jesselle sanoisin, että auton valintani on yksinkertaista , se tehdään laskimella ja katsotaan hinta ja  laatu sekä varusteet, ei tarvitse käydä kovin monessa liikkeessa. Ranskalaiseen autoon en ole koskaan edes pyytänyt tarjousta, koska auto on huono sijoitus jo muutenkin, valitettavasti.

     

    harrastelija harrastelija

    Auton laatu ja koko määräytyvät käytön tarpeesta. Jos teet lyhyitä kauppareissuja suurimman osan ajosta, niin joku pikkukippo on helppo parkkeerata ostoskeskuksen pieniin ruutuihin.

    Jos suurempi tarve on ajaa vuodessa vaikka 30 000 km pitkiä ajoja, niin kyllä sitä mieluummin tekee taivalta sopivan tilavalla – ja samalla vakaalla autolla. Kaikilla autoillahan pystyy ajamaan, mutta onhan se miellyttävämpi painasta cruiseri päälle ja lepuuttaa vasenta jalkaa.

    Taloudellisimmat autot ovat minulla olleet Morris Mini, ykkönen ja aika oli opiskeluaikaa, jolloin Mini oli hyvä ostos. Toiseksi taloudellisin on ollut Citroe’n BX diesel ns. karvahattumalli. Lisäksi näillä molemmilla tuli ajetuksi jonkin verran myös pitempiä mummulamatkoja 500 – 600 km / sivu.

    Nykyinen Volvo on paras tähän astisista. Se on kompromissi kauppa- ja matka-ajossa. Suhy. näppärästi sopii ruutuihin ja tiellä menee kuin juna. Istuinet ovat erinomaiset, uusissa eri merkkisissä autoissa, joita olen käynyt ajelemassa on järkejään huonommat.

    Työauto on asia erikseen, liian loistokasta nelivetoa ei tee mieli metsään viedä vaan sopivan yksinkertainen ja järeä. Metsäautolla ei ole kovin mukava eikä sopivaakaan vetää satoja km:ejä kestopäällysteellä.

    Planter Planter

    Kyllä käytetty Corolla on hyvä sijoitus. Hypisten joskus 15 vuotta sitten uutta autoa. Päädyin kuitenkin käytettyyn Corollaan. Sijoitin autokauppaan varatun 17 000€ osakkeisiin. Käytin kuukauden verran aikaa käymällä läpi kaikkien varteenotettavien Suomalaisten pörssiyhtiöiden vuosikertomukset ja silllä perusteella ostin muutaman yhtiön osakkeita. Tänään niiden arvo näkyy olevan 6,5 kertainen ostohintaan nähden ja osinkojakin on tullut noin 12 000€.

    Käytetty Corolla on tuottanut 120 000€, kelpo sijoitus.

    jees h-valta

    Ei kukaan varmaan väitä autoa bisnessijoitukseksi vaan kyllä se on nimenomaan hyvinvointisijoitus. Harrastelijan linjoilla olen, auto käyttötarpeen mukaan on parasta. Minullakin on puhtaasti metsädyynäykseen avolavaletukka joka tekee siinä täysin riittävästi tehtäväänsä. Ja jos tarve vaatii sillä voi lähteä vaikka muutaman sadan kilsan reissun. Aina toimiva varma paketti. Mutta en silti halua sillä mökkireissuja alvariinsa ajaa itäpuolelle suomea vaan siihen juuri mukavaa ranskalaista kyytiä. Josta on kokemusta ennnestäänkin. Citroen BX oli loistavan hyvä matka-auto ja penkit tosi hyvät istua. Kun tuohon pakettiin saa vielä pihikulutuksisen ja tilavan matka-auton on siinä kaikki mitä mukavuussijoitukselta vaadimme. Noita muita sijoituslässyjä saa kukin väännellä autoon paketoiduksi aivan mielensä mukaan mutta rahassa auto on aina huono sijoitus. Mutta kuten kaikessa elämässä näilläkin asioilla on erittäin suuri vasta-argumentti eli mikssi kärsiä matkasta kun sen voi mukavastikkin tehdä?

    Tolopainen Tolopainen

    Eiköhän tuo Jessen valinta ollut ajopuu. Kun vaihtoautona oli musta Pekka, joka oli vaarassa jäädä käsiin ja löytyi merkki hiukan myyntitilastojen alalaidasta, joka haluaa myydä uusia autoja markkinoille, ottivat vaihoauton sisään hinnalla, jota eivät saa myydessään. Siis vaihtoehdot olivat vähissä ja nyt leivotaan hyvä tarina ympärille, että oli oma ensisijainen valinta.

    koillis lappi

    Vähä jännässä!.16v vanha A 4 pitäs taas katsastaa.Jokohan”saatas” eka hylsy.

     

     

    Jätkä

    Noitten ranskisten kanssa on käynyt usein niin, että kun sellaisen on kerran hankkinut, niin siitä ei saa vaihdossa muihin merkkeihin oikeastaan mitään, mutta kun vaihtaa saman merkkiseen, saa jonkinlaisen hyvityksen, jolla voi mieltänsä – tai muijansa mieltä rauhoittaa.

    jees h-valta

    Näkyypä niitä ranskiksia aivan yhtä hyvin olevan edustettuna aivan autoliikkeessä lähes missä tahansa. Vaihtoarvot näyttävät vastaavan samankaltaisten muiden merkkien tasoa. Kyllä se nyt vain Toloppa oli ensisijainen valinta koska itseasiassa missään muussa autoliikkeessä ei aiheesta edes käyty. Aiemmin VW:n huollon yhteydessä totesin ettei itelläni ollut niihin mitään imua. Tylsiä läpeensä mallista riippumatta. Samoin Audit. BMW:n aiemmin syksyllä ainut kelpaava ja persoonallinen malli olisi ollut X6:n mutta siihen ei kannattanut lopulta lähteä koska hyvää vähänajettua ei järjelliseen hintaan löydy ja bensiininä vielä vähemmän. Mersuja myös vaivaa jo vanhakantaisuus ja tylsyys. Joka toki näkyy jo maailman moottoritoimittajienkin arvostuksessa. Vanhat dieselmoottoriset ei innosta ja siksi nykyaikainen ja edustava ranskalainen pienikulutuksisella bensiinimoottorilla oli selkeä valintaperuste. Ja muistutan jätkääkin taas että olen Citroenin vaihtanut Ford-liikkeessä BMW:hen jo kauan sitten ja väliraha-arvostus kohdillaan silloinkin jo. Ainakin täälläpäin on paljon ranskalaisia autoja liikenteessä. Toki sitä ei korvessa tiedä millä kylillä cruisaillaan. Sinne kiikutetaan hylyt.

    Jätkä

    Jeessi:”-Citroen BX oli loistavan hyvä matka-auto ja penkit tosi hyvät istua. Kun tuohon pakettiin saa vielä pihikulutuksisen ja tilavan matka-auton on siinä kaikki mitä mukavuussijoitukselta vaadimme”.

    Uskomaton tyyppi! Tähän asti valintaperusteet ovat olleet ihan täysin muut. Todellinen satusetä!

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 5,990)