Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,471 - 2,480 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Maa jossa auto valmistetaan ei välttämättä kerro autosta mitään ja sehän hämärtyy muutenkin kovaa kyytiä. Eihän euroopassa tehty tuotekkaan tarvii muuta kuin Made by EU maininnan. Tiedä edes onko sekään pakollinen. Laatukontrollihan se tärkein asia on ja sinällään aasialaiset tehtaat ovat suosiossa koska työvoima on ahkeraa ja pieniin palkkoihin tottunutta. Ja suuria kokonaisuuksiahan robotkin pystyy jo tekemään. Mitsukin on lähes kokonaan koneiden tekemä. Mielikuvathan auton ostajia hallitsee ja kahlitsee. Ilmenee hyvin esim. juuri MJO:n mielipiteissä. Kun kerran on vuosikymmeniä sitten ollut näin ei siitä minun pääni muutu ja piste. Kun taas ite seurailen pienen kaupungin kaeskustan parhaalta paikalta katunäkymää ja ympäröiviä parkkialueita on aika harvinainen tilanne etteikö näkyisi ranskalaista autoa. Kun myös monet huolto-ja pakettiautourakoijat ajavat ranskalaisella. Paljon enemmän niitä nykyään näkyy kuin esim. japanilaisia autoja. Joiden kato on ollut muutamassa vuodessa todella silmiinpistävää. Tässä on varmaan alueellisia eroja mutta tämä olikin tällaisen työläispohjaisen paikkakunnan palveluammatissa työskentelevän arvio omasta näköalapaikalta.

    Hiihtoniilo

    En tiedä kommentoinko jo aiemmin. Ostin siis 46000/v ajetun pikkasen vajaa kolmevuotta vanhan uudehkon A6 2l dieselin. Nyt oon ajanut vasta 60.000km elikkä 200.000 vasta auto vuodelta2013. Tein siis tosin kun muut uutta tekniikkaa paljon ajettuna.

    Vaihdoin nyt takajarrulevyt ei se nyt hirveitä maksannu on kulutusosa. Arvostan juurikin nahkapenkkejä koska niissä ei kerry likaa j ajettavuutta sekä tilaa. Sen verran on vuokra autolla ajannu ettei mulle saaa japsia alle ku ne on optimoitu n max 175cm pitkälle. Korealaiset taas on hakenut ajosuuntaa ettei semmosella rimoulalla viitsi pitkiä matkoja ajella. Yleensä pikkuautoja kehuu kaupunkilaiset tai alle 30.000/v ajavat.

    jees h-valta

    Visakallon kaas kyllä ihmettelen samaa että kalliin hintaluokan premiumautoja uutena joku edes haluaa ostaa. Itse ostin sellaisen muutama vuosi sitten jo 7 -8 vuotta vanhana ja siihenkin mennessä hinnasta oli jo pudonnut yli viisikymmentä tuhatta euroa. Ettei se auto kyllä mikään investointi ole. Varsinkaan kalliin luokan auto. Useinhan niiden taru on jopa lyhempi kuin lähes normaalikurssisen auton. Toki kestää pitkäänkin. Hyvin tehtyjähän ne yleensä ovat. Paljon käsityötäkin. Mutta kun ne ovat silloin vielä muotioikkujakin joten muutaman vuoden ajon jälkeen äveriäs haluaa jo uutta syöntiin. Käytetyn ostajakuntaa on kuitenkin vähän kun niiden pito on edelleen kallista vaikka laadukasta kyytiä saakin. Usein isoruokaisia ja raskaita ja siksi raskaasti verotettuja.

    MJO

    Ei muuten jesse ole vuosikymmeniä sitten tullut päähän pinttymä. Luovuin viimeisestä VAG konsernin murheenkyynistä vuonna 2014. Lisäksi tuo ”vanhojen” premium autojen hankinasta olisin vähän toista mieltä. Esim 200ke uutena maksaneeseen 8-10 vuotta vanhaan autoon joutuu edelleen 200 k-euron auton varaosat. Esim. yksikin tuttava osti aikoinaan SL mersun, johon pakoputki maksoi 4000euroa. Sitä ei muuten löytynytkään tarvikeliikkeistä.

    Itse mielummin suosisin normaalia uudehkoa autoa, kuin vanhaa premium autoa.

    Harjavallassa näyttää autojen myynti poikkeavan kokomaan myynnistä melkoisesti? Vuonna 2016 30 myydyimmän auton listalla oli 1 ranskalainen (Renault clio sijalla 17. myydyin) Esim pelkästään Toyotaa oli 3 eri mallia Top-10 myydyimmän listalla ja Nissan Quasqai oli listalla toisena.

    Jätkä

    Jeessi: ”-Visakallon kaas kyllä ihmettelen samaa että kalliin hintaluokan premiumautoja uutena joku edes haluaa ostaa. Itse ostin sellaisen muutama vuosi sitten jo 7 -8 vuotta vanhana ja siihenkin mennessä hinnasta oli jo pudonnut yli viisikymmentä tuhatta euroa. Ettei se auto kyllä mikään investointi ole. Varsinkaan kalliin luokan auto. Useinhan niiden taru on jopa lyhempi kuin lähes normaalikurssisen auton. Toki kestää pitkäänkin. Hyvin tehtyjähän ne yleensä ovat. Paljon käsityötäkin. Mutta kun ne ovat silloin vielä muotioikkujakin joten muutaman vuoden ajon jälkeen äveriäs haluaa jo uutta syöntiin. Käytetyn ostajakuntaa on kuitenkin vähän kun niiden pito on edelleen kallista vaikka laadukasta kyytiä saakin. Usein isoruokaisia ja raskaita ja siksi raskaasti verotettuja.”

    Eihän tuossa ole mitään ihmettelemistä, jos on rahaa siunaantunut mielettömän paljon, niin paljon, että joka päivä raha vain lisääntyy, vaikka kuinka ostelisi autoja tai taloja – vaikka veneitä.

    Jos minä olisin upporikas, ostaisin varmaankin vain sellaisia autoja, joista kovasti tykkäisin ainakin ostohetkellä. Kuitenkin nykyiselläni pääpaino taitaisi olla mukavuudessa. Olisi aivan sama, vaikka miljoonan auton hinta putoaisi viikossa tonniin.

    Myös se, että VAG- autoissa kauppa keskittyy aika kalliisiinkin  – ns premium-autoihin. Suurin osa niistä hankitaan ”firman piikkiin” ja vaihdetaan uuteen aika pienillä kilometreillä ennen kuin edes takuuaika päättyy. Eräs taksimieskin sanoi, että on vaihdettava ennen kuin takuuaika päättyy ja määräaikaishuollot on tehtävä, että takuu säilyy.

    Rane2

    Näissä keskusteluissa on kahdenlaisia autonomistajia.

    Toiset ostelevat turhan kalliita autoja ja ne toiset taas laittavat kaikki rahansa autoon.

    MaalaisSeppo

    Eikös VAG-autoissa ole lyhyt takuuaika. Taksimiehet pääsevät vaihtamaan autojaan usein.

    Jätkä

    Taksarit vaihtavat auton korkeintaan kolmen vuoden iässä. Aika moni kertoi vaihtavansa parin vuoden välein.

    jees h-valta

    Kumma kyllä ne silti myös kokoajan lisäävät suosiotaan taksina. Olisko niin ettei niitä ongelmia kuitenkaan ole ollut joten takuuajalla on silloin kovin vähän merkitystä. Vähän taitaa olla sama juttu kuin että kotimaisella hanavalmistajalla on vuoden takuu kun muut kauppaa jopa viiden vuoden takuuta. Esim. ruotsalaiset ja saksalaiset. Silti, kas kummaa, kotimaista hanaa myydään yli yhdeksänkymmentä prosenttia kotimaan myynnissä ja muut lähinnä marginaalia. Saksalaiset hiukan lisänneet viimeaikoina kannatustaan. Ei sillä takuulla kauheita merkityksiä ole kun kuluttajavastuu nykypäivänä määrittää tarkkaan tuotteen käyttöiän ja normaalin kuluman.

    Jätkä

    Nimenomaa taksiyrittäjät sanoivat, että ilman takuuta ei ajeta yhtään. Auton kestävyydellä ei heille ole sanottavaa merkitystä, piirimyyjä antaa tilalle taksiauton, kun pirssiä korjaillaan, eli tienesti jatkuu, vaikka auto on varikolla.

Esillä 10 vastausta, 2,471 - 2,480 (kaikkiaan 5,990)