Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,481 - 2,490 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• jees h-valta

Pain sanalla SANOIVAT on kuvaavaa kun jätkän maailmankuvia lueskelee.  Ehkä hiukan on asenteetkin muuttuneet kun ainakin näitä H-vallan Taksejakin katselee. Kyllä on VW:ia ja Skodaa aivan moneen koppakokoon. On bussia ja tila-autoversiota ja usein juuri VW. Jopa BMW. Onhan siellä muinaismuistona yksi vanha Hiacekin mutta siitä olen joskus kertoillutkin miten ”mukavaa” matkaa sillä Jazzeille tehtiin. Varsinkin loppuosan mukulakivetys teki unohtumattoman elämyksen. Itseasiassa ei tule millään kyllä nyt mieleen yhtään pitkän takuun merkkiä näin äkkiseltään. Siinäkin nimittäin olen aika aitiopaikalla kun metin firman oven edestä ajetaan hoitolaitokseen porukkaa. Joka on väliseinän takana.

Visakallo Visakallo

Mitä minä olen näitä taksiasiota nämä vuosikymmenet seuraillut, niin yksi asia on pysynyt muuttumattomana: Useita eri automerkkejä on aina ollut käytössä, mutta Mersu on pitänyt niistä parhaiten pintansa. Jostain syystä palataan takaisin Mersuun, kun on välillä ajettu jollain muulla merkillä. Saattaa asiakkaiden toiveillakin olla asiaan vaikutus.

jees h-valta

Minullehan täällä aiemmin naureskeltiin kun sanoin juuri mersun olevan ainut taksikyyti jota haluan silloin harvoin kun taksilla ajelen. Näyttääpä tätä ajatusta laajemminkin esiintyvän. Mersun takuukaan ei taida juuri kovin pitkähkö olla.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Yleensä taksimatkat ovat niin lyhyitä, tyypillisesti 25 minuuttia lentokentälle, että melkein sama onko alla oleva apparaatti mersu vai lada kunhan toimittaa asian. Sääntelyn hellittäessä tulenemme näkemään myös taksiautoissa enemmän monimuotoisuutta: halvemmalla vehkeellä halvempi kyyti? Tärkeintä olisi, että kyyti ei olisi harmaata taloutta (vrt. Uber) ja että hinnan tietäisi etukäteen. Tähän varmaan saadaan apua mobiilisovelluksista: sovelluksesta voisi valita mieleisensä auton ja hinnan?

Jätkä

Käyttäjänä olen ollut muutaman viime vuoden aikana ja aika harvoin olen kapakkareissuja taksilla enää tehnyt.

Ei ole enää edes puolet autoista Mersuja, on merkki ja mallilista pitkähkö, jos sellaisen tekisin, mutta Jeessin iloksi voisin kyllä muutaman muunkin ,merkkisen luetella.

Yhdessä vaiheessa jouduin silmäklinikalla käymään joka päivä usean viikon ajan, mennen tullen oli eri auto, samoin myöhemmässä vaiheessa tuota syöpää hoidettaessa olen joutunut kymmeniä kertoja käyttämään KELA-kyytiä.

Hienoin auto on tosin ollut nelivetoinen iso bensamersu, joka oli ensimmäisillä keikoillaan. On ollut Opel Vivaroa, Kian tila-autoa, Fordilta Mondeoo ja Transittia, Citroenin tila-autoa, Toyotan Farkkumallia, Volvoa, Volkkarin Tiguania ja Passattia. Nämä siis äkkiä luetellen. Aina olen istunut etupenkillä ja jutellut kuskin kanssa autoista, renkaista ja naisista – joskus jopa musiikista.

Kaikki ovat kyllä jopa auliisti valoittaneet ammattina eri puolia, eli ei ole jäänyt ikkunasta katsomiseksi.

jees h-valta

En aivan ole samaa mieltä A.J:n kaas taksin mukavuudesta ja halusta kulkea esim. Ladassa. Kyllä minusta kyyti saa laadukasta ja turvallista olla silloin kun siitä kuitenkin maksetaan inan enemmän kuin normikuljeksimisesta. Maksoi sen sitten Kela tahi työnantaja. Jos auto on siisti ja edes keskiverto kulkuväline niin toki en kieltäydy mutta en ollenkan ole pahoillani jos vaikka hiukan keskivertoa paremmallakin ”pirssillä” kyytitään.

Visakallo Visakallo

Suomalaiset ovat vuosikymmenet tottuneet niin tasokkaaseen ja tasalaatuiseen taksikyytiin, ettei samaan uuden taksilain aikana enää päästä. Taksin saatavuus ei ole  enää itsestäänselvyys, sillä asemapaikkavaatimus tulee laista poistumaan. Isommat kaupungit ja seutukunnalla olevat isommat tapahtumat imuroivat taksit yli 100 km säteellä ajoon varsin tehokkaasti. Ambulanssikin päivystää täällä enää vain arkena päiväsaikaan. Isäukollani oli sodan jälkeen yksi seutukunnun vähistä autoista. Silloin tulivat kätilön hommat hänelle tutuksi useamman kerran. Samaan näyttää nyt kehitys taas menevän. Taidankin ostaa seuraavaksi muunneltavan tila-auton!

jees h-valta

Kyllähän riittävän isoon citymaasturiin yksi synnyttäjäkin sopii. Käytiin juuri tänään nostamassa vähän fiilistä kyseisen pösöliikkeen pihassa ja yksi onnellinen on taas alkuviikosta saamassa 3008:n ajoon. Tosi makea väriyhditelmä oli tuo metallihohtosiniharmaakin mutta meille vähän turhan samankaltainen edellisen VW:n väriin. Kyllä on komea tyyli autossa, ei voi muuta sanoa. Lähipäivinä omaa malttamattomana vartoillen.

harrastelija harrastelija

jees-h-valta: ¤ Kyllähän riittävän isoon citymaasturiin yksi synnyttäjäkin sopii. ¤

Siihen ei mitään isoa maasturia tarvita, kun hetki tulee. Eräänä Juhannusaattona olimme nuoren perheen kanssa Lempäälässä valmistautumassa Juhanneksen viettoon, saunaa lämmitettiin, koivut oli istutettu, kahveet keitetty…

Siinä klo 22 nuori raskaana oleva emäntämme alkoi puhua supistuksista siihen malliin, että alkaa olla tosi kysymyksessä. Saunassahan ne olisi ennen asian hoitaneet, mutta pistin Morris Minin tulille ja suuntana Tampereen synnytyssairaala.

Tuleva nuori äiti rökötti Minin tapapenkillä puolimakuulla ja ennen kaupunkia tuli lapsivesi. Lapsi kumminkin sinnitteli niin kauan, että ehdittiin sairaalaan ja tyttövauva ilmestyikin parin tunnin päästä!

Olisi meillä kahdestaan ollut Minissä synnyttäminen vähän ahdasta!

Visakallo Visakallo

Tuossa edullinen pieni neliveto erilaisiin ”monitoimikuljetuksiin”:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/talle-nelivetoautolle-ei-loydy-kilpailijaa–suomeen-toukokuussa/xfh4umks

Esillä 10 vastausta, 2,481 - 2,490 (kaikkiaan 5,990)