Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,591 - 2,600 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Visakallo voi tyytyväisenä todeta että jopa hänen auton vaihtonsa vaikutti vaikka siihen mennessä kyllä Mazda oli jo pudotettu alkeellisen moottoritknologiansa vuoksi pois kuvioista. Ja hänen valitsemansa oli liian pienikin kopaltaan. Volkkaria en edelleenkään suostu haukkumaan koska minulla ei ole ollut mitään ongelmis ei ketjuista eikä mistään muustakaan. Auto on edelleen hyvässä käyttötällissä ja ongelma on ainoastaan ettei tuon ikäistä kannata alkaa rakentamaan tippaakaan uudelleen. Tuon letukan kaas tuntuu pääsevän joka vuosi jopa katsastukselta alle viidensadan euron kustannuksilla eteenpäin. Viime vuosi ei vaatinut sitäkään. Vanhat autot olivat halpoja korjata ja helppojakin ja siksi olen siihen tykästynyt. Mutta ei koko kalustoa ruveta alvariinsa parsimaan. Ja pitkät siirtymämatkat vaativat hyvää kalustoa. Ja renkaita.

    Tolopainen Tolopainen

    Jessen valitseman auton olisi saanut kunnon dieselkoneella halvemmalla kuin tuolla moponmoottorilla. Kun on tottunut turbodieseliin, sitä ei enää kovin helposti vaihda bensakoneeseen, jossa kaasua painamalla ei tapahdu mitään ja joutuu kepittämään. Lisäksi kulutus olisi kuitenkin ollut pienempi ja kolaritilanteissa diesel on turvallisempi auton palovaara paljon pienempi.

    MJO

    Jessen tuleva pösö on todellinen krääsyttäjä nykyaikaisiin lähes 200hv ja 400Nm vääntäviin 2 l dieseleihin verrattuna.

    Äläkä ala lisäileen mitään ”koski pieniä dieselmoottoreita”. Sinä tarkoitit KAIKKIA pieniä moottoreita koskien sinun pösöäkin.

    Tottkai täällä ”sarvikuonojen maassa” maassa ajetaan verotuksellisesti kaikki akas. Vihreät vain taputtaa karvaisia käsiä, kun tyhmää kansaa viedään kuin kuoriämpäriä. Kohta et polta edes oman metsän puita omassa takassa ilman helvetinmoisia veroja ja ilman helvetin verotettua tulipesää.

    Heh vain sille joka lisää veroja naapurille toivoo ja heh hänenkin naapurille, joka taas toivoo hänelle lisää veroja.

    PS: Ei pösön moottorissa ole mitään ylivertaista muihin valmistajiin verrattuna. Herää jo.

    Puuki

    Kyllä se dieselkone vääntävämpänä pitää olla ja yli 180 hv, tai sitten bensakoneena yli 200 hv alkaa riittämään samoin, jotta ajo pysyy joustavana eikä jää jalkoihin.

     

    jees h-valta

    Hyvä sitten jos MJO ”tietää” mitä minä tarkoitin vaikka itekkin luin juttujani uudelleen alkupään viesteistä. Mutta varaan edelleen kuitenkin oikeuden tarkoittaa juuri sitä mitä tarkoitin ja muut tulkitkoon vapaasti kuten tähänkin asti näyttää käyneen. Ja Toloppa voisi käydä sitä pösön vääntöä vaikka koeajelemassa, kyllä on vakuuttavaa laatua. Ja mitä ympäristöasioihin tulee on kait niin että se mandaatti on kansasta lähtöjään ja äänestystuloksesta ei voi valittaa MJO. Minua ei sureta ilmansuojelun päätökset niinkään, kyllähän meidän kaikkien on syytä puhdasta ilmaa vaalia, oli sitten aate mikä tahansa. Sitä sentään hengitellään päivittäin ja hengissäkin sillä pysytään. Noissa suojeluun ja maankäyttöön liittyvissä taas olen kriittisempi koska sitä varausta ei ole oikea väki pääkaupunkiseudun kerrostalopiipertäjät tekemään. Omistusoikeutta ja sen mandaattia ei saa rikkoa. Vapaaehtoissuojelut- asia sitten jo aivan ok. Verotusohjailu taas pitää katsoa tarkoitusperustaisesti. Lukea myös se kirjoittamaton tausta-ajatus sieltä sanahelinästä.

    MJO

    Sori Jesse. En tiennyt, että tarkoitit oikeasti toista mitä kirjoitit.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Iso moottori tuo vääntöä ja tehoa, mutta entäs päästöt ja huono omatunto? Millainen on sähköauton ajotuntuma verrattuna isoon dieseliin, onko kokemuksia? Olisiko biokaasu siirtymäajan vaihtoehto: sillä voisi nauttia isosta moottorista paremmalla omallatunnolla. Kaasusäiliö viepi osan tavaratilasta, mutta jos se on silti riittävän iso…

    Puuki

    En ainakaan henkilökohtaisesti suostu kokemaan huonoa omaatuntoa jostain laskennallisesta h-auton päästöstä, joka on suunnilleen puolet vähemmän kuin mitä  syntyy esim. yhdestä pitkästä ulkomaan lentoreissusta (jota en tee) . Erona on vielä se että maksan auton päästöstä ns. päästömaksua moninkertaisesti virallisen päästömaksun arvon verran lisämaksua . Lentomatkustajat ei tietääkseni maksa ainakaan yli 300 €/lento päästömaksua. Vai maksaako ?

    Jätkä

    Jeessi on innostunut kehuskelemaan Pösön moottoria ”Maailman parhaaksi”, unohtaen, että samaa moottoria on myös Citikassa, Opelissa ja samanlaisena ainakin Fordilla ja etten sanoisi myös Rellulla.

    Moottorissa sinällään ei ole mitään ihmeellistä ja erinomaista, mutta sen toimintaa ohjataan eri tavalla kuin aikaisempia moottoreita. On toki tosi, että Jeessin Volkkarin tai letukan moottoria ei pystytä vastaavin keinoin hallitsemaan, mutta ne ovatkin osa autojen moottoritekniikan historiaa.

    Ristiriitaisia ovat Jeessin mielipiteet olleet ja edelleenkin ovat. Toisaalta ilmansaastuttaminen on aina ensimmäisenä (dieselit) ja toisaalla sillä ei ole mitään väliä. No se on ymmärrettävää, kun asuu Harjavallassa. Hän ei missään tapauksessa käyttäisi kasvinsuojeluaineita metsässä, mutta pellolle niitä voi surutta levittää. Auton polttoaineenkulutuksella ei ole yhtään väliä, kunhan tankillisella saa heitettyä keikan? Kuitenkin Pösön valinta perusteluissa sekin on mainittu. Todellisuudessa on niin, että se, joka paljon syö – myös paskantaa paljon.

    Gla Gla

    ”Kyllä se dieselkone vääntävämpänä pitää olla ja yli 180 hv, tai sitten bensakoneena yli 200 hv alkaa riittämään samoin, jotta ajo pysyy joustavana eikä jää jalkoihin.”

    Missäköhän mielikuvitusmaailmassa tuollaiset mielipiteet syntyy? Riippuu tietysti auton koosta, mutta itselläni ei koskaan ole ollut noin tehokasta autoa, pelkkiä vapaastihengittäviä bensakoneita ainoastaan. Nykyinen on suorituskykyisin, 10,2 kg/hv. Aikanaan oli töiden puolesta käytössä nelivetoisia avolavoja, joista osassa oli turbodiesel, osassa vapaastihengittävä. Yhdelläkään autolla en ole jäänyt jalkoihin, yhdelläkään autolla ei keskinopeus ole ollut auton tehon tai muunkaan ominaisuuden takia alempi kuin toisella, eikä tehon takia mikään muukaan asia ole jäänyt hoitamatta. Ja noista mopon moottoreista vielä sen verran, että 1,2 litraisella Volkkarin bensaturbolla olen jonkun verran ajellut, eikä siinäkään tehon puute ole millään tavalla mieleen tuleva asia. Erinomaisen tasainen ja ongelmaton kone ainakin Golfin painoiseen autoon, jopa moottoritienopeuksissa. Jos näistä lähtökohdista edes juolahtaa mieleen pieninkin ongelma liikenteessä, vikaa on syytä etsiä peilistä, eikä konepellin alta. Mutta eikös klassisen tutkimustuloksen mukaan kolarin ajaneista yli 90% pitänytkin itseään keskivertoa parempana kuskina ja suurin osa oli sitä mieltä, ettei kolarin estämiseksi ollut mitään tehtävissä, eikä jatkossa vastaavaa tilannetta voi millään estää. Samaan sarjaan menee varmaan ne, jotka ostaa suorituskykyisen auton ohitusturvallisuuden takia.

     

Esillä 10 vastausta, 2,591 - 2,600 (kaikkiaan 5,990)