Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,601 - 2,610 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    ”Moottorissa sinällään ei ole mitään ihmeellistä ja erinomaista,”

    Määrittele erinomainen ja katsotaan, löytyykö Jessen koneesta sellaista ominaisuutta. Jos ei löydy, laita aluksi vaikka viisi esimerkkiä erinomaisista moottoreista. Vai perustuuko tuokin kommentti samojen alan miesten puheisiin, jotka tietävät pikkuturbojen laukeavan alta 200 tkm kohdalla.

     

     

    Puuki

    GLA :

    Yhtälailla voisi kysyä minkälaisessa mielikuvitusmaailmassa syntyy käsitys, että oman auton muutaman kymmenen gramman pienemmillä co2-päästöillä/km olisi jotain merkitystä ilmaston muutoksen torjunnassa ja vain suurempien päästöjen autot on niitä saastuttajia. Diesel- autot ilman uusia typpioksidin päästön estäjiä ovat moninkerroin saastuttavampia kuin bensiinimoottoriset autot.  Samaan mielikuvitusluuloon voi laskea sen, kun jotkut kuvittelee, että esim. ostamalla sähköauton vähentää luonnonvarojen tuhlausta merkittävästi. Akkujen tekoon käytetään mm.  paljon metalleja, jotka louhitaan kallioperästä samalla saastuttaen luontoa ja akut joudutaan uusimaan suht. lyhyen ajan jälkeen. Eikä sähkön käyttökään ole ihan luonnonmukaista ja saasteetonta; sehän on voitu tuottaa vaikka kivihiilivoimalassa.

    Kummallista olkiukkologiikkaa edustaa vihjailusi huonon ajotaidon ja tehokkaan auton hankkimisen yhteydestä (?) .

     

     

    Gla Gla

    Kysy pois, mutta en tiedä, mihin kommenttiin kysymyksesi kohdistat. Ilman päästöjen leikkausta ei kuitenkaan asiat kehity parempaan suuntaan. Vai onko sinulla esittää keinoja liikenteen päästöjen leikkaustavoitteiden saavuttamiseen ilman, että siirrytään vähäpäästöisempään kalustoon?

    Kyse on perusteista. Taitavakin kuski voi hankkia tehokkaan auton, mutta taitava ei perustele valintaa sillä, että muuten jäisi jalkoihin tai ohituksista tulisi vaarallisia.

     

    Jätkä

    GLA. Moottori on erinomainen, jos siinä on rakenteellisesti jotain sellaista toimintaa, jota ei muissa moottoreissa ole. Jeessin tulevan auton moottori on sama kuin Citikassa on ollut jo pitempään. Myös Pösössä on samoja ratkaisuja käytetty, samoin Fordilla ja herra ties kuinka kauan kiinalaiset ovat sitä rakennetta käyttäneet, puhumattakaan korealaisista.

    Kaikki muu – muuttuva venttiilien ajoitus, monivaiheinen polttoaineen suihkutus, sytytyksen ja seoksen muuttuminen kierrosten ja kuormituksen mukaan, pakokaasujen kierrätys jne ovat jo ”ikivanhoja kikkoja”, joilla on pyritty parempaan tehoon ja pienempään kulutukseen – ja onnistuttu siinä.

    ”Kyse on perusteista. Taitavakin kuski voi hankkia tehokkaan auton, mutta taitava ei perustele valintaa sillä, että muuten jäisi jalkoihin tai ohituksista tulisi vaarallisia.”

    Ja Jeessihän ei ole kerskunut tehokkaalla autollaan ja turvattomilla ohituksillaan – ko??

     

    Puuki

    Etkö Gla muista enää edellistä kommenttiasi , jos olet kirjoittanut heti perään seuraavan ?

    Ei se joustavan ohituksen mahdollisuus ja ”jalkoihin jäämättömyys” ole niitä tärkeimpiä auton valinnan perusteita ; mutta hyviä lisäominaisuuksia. Ei kannata ottaa  ihan kirjaimellisesti tuota jalkoihin jäämättömyyttä.

    Olen ajanut h-ja pakettiautoilla opiskeluajoista lähtien vuosikymmeniä n. 20 000 – 30 ooo km/v. osin työajoja. Siinä oppi arvostamaan autossakin erilaisia ominaisuuksia.

    Tarpeeksi tehokas moottori ei ole ollenkaan huono ominaisuus, vaikka heikompitehoisellakin tulisi hyvin toimeen.  Polttoainettakin alimitoitettu moottori syö kuormitettuna helposti ennemmän kuin tehokkaampi vastaavassa tilanteessa, vaikka paperilla kulutuslukemat ja päästölukemat olisi kuinka pienet tahansa.

    Klapikone

    Sähköautoista oli puhetta. Kyllä on markkinoilla yksi kiinnostava sähköauto, nimittäin Tesla. Vääntöä pitäisi olla vähintään riittävästi ja kiihtyvyys urheiluautojen luokkaa. Olikohan 2,7s 0-100?

    Hinta on myös mielenkiintoinen, mutta siitähän on tulossa edullisempi malli.

    Sähköautoa puoltaa hyvä hyötysuhde, eli energiaa liikkumiseen pitäisi kulua vähemmän. Lisäksi tekniikan yksinkertaisuus on etu. Teslassa ei montaa liikkuvaa osaa ole verrattuna polttomoottoriautoon.

    Niin kuin Puuki totesi, on näidenkin valmistus ja käyttö silti ympäristöä kuormittavaa.

    Että täytyy nyt ensin ajaa loppuun nämä n.20v vanhat kärryt ensin.

    Jätkä

    Pösö / Citroenin moottorissa on yllättäen käytetty historiallista tasapainoakselia, josta esim Ford on pikkumoottorinsa kanssa jo luopunut. Eli vanhaa tekniikka!

    sitolkka

    Eiköhän se ole ympäristön kannalta pareen, että ajaa autot kunnolla loppuun. Uusien valmistus se luonnonvaroja kuluttaa ja saastuttaa. Ja sitten voisi muutenkin alkaa kurjuutta maksimoimaan. Saasteettomuushan se on elämän tarkoitus.

    torppari

    tuollakii kerkii palstalle.  wua löytyyhän nuistakii se 600 heppanen malli jolla Alen kruisaili

    https://www.nettiauto.com/lancia/delta/8631956

    Visakallo Visakallo

    Jesse: ”Mazda oli jo pudotettu alkeellisen moottoritknologiansa vuoksi pois kuvioista”

    Nyt on kyllä Jesse lasketellut mutkat suoriksi oikein nelipyöräluistossa! Mazdan oma moottoriteknologia on nimenomaan saanut tunnustusta edistyksellisyydestä. Moottorit saavuttavat hyvät päästö-, kulutus-,  ja tehoarvot ilman turboa, ja se kiinnostaa nyt muitakin moottorivalmistajia. Kolmen kuukauden ajokokemuksen perusteella Mazdan kaksilitraisen moottorin vääntö ja teho ovat hyvin miellyttäviä ja tekevät ajamisesta nautinnon.

Esillä 10 vastausta, 2,601 - 2,610 (kaikkiaan 5,990)