Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,611 - 2,620 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Tuo on yksinkertaisesti kaksinkertainen hölmöys. pistää iso vapaastihengittävä ja vanhakantainen moottori älyttömän pientä koppia viemään. Tuohon riittäisi pienen Brigs-Strattonin kuusitoistahummainen ajoleikkurin kone. Ja tuo jätkän sekoilu noiss PSA-yhtymän autoissa kyllä alkaa jo ihmetyttää. Tottakai kaksi saman konsernin automallia käyttää varmasti samaa moottoria jos se kerran on hyvä. Miksi ihmeessä ei käyttäisi? Kohta niitä löytyy Opelinkin nokalta, todennäköisesti. Puukin kulutushöpinät tulee tämän kevätkesän aikana sitten testattua. En edeltäkäsin kyllä usko että saan pösöllä kulumaan enemmän polttoainetta kuin VW:lla. Kyllä sitten jo ihmettelen todella kovasti jos näin käy. Oma odotus on että kulutus noin puoliintuu. Ja se on paljon se jo ensimmäisenä kesänä. Silloinhan tuon auton mittariin meillä eniten kilsoja tulee.

    jees h-valta

    Tänään vain tuli vielä kuukausi vartoilua lisää. Auto on täydessä käyttötällissä, mutta Ranskassa vielä. Lähtee vasta ensikuun vaihteessa Suomea kohti ja saamme sen noin Toukokuun 15-30 väliin. Tuo ensimmäinen saamamme arvio (tämä päivä)  piti paikkansa auton valmistumisen suhteen mutta muita kuvioita ei näköjään etukäteen uskallettu edes sanoa kun toimitusaika on muutenkin jo erittäin pitkä. Niitä vain kun on myyty vuodenvaihteessa paljon kuulemma.

    jees h-valta

    Tuolla myös haikailtiin vanhojen autojen loppuunajon olevan järkevää. On ja ei ole. Kyllä vanhassa autossa sitä nostalgiaa tietysti on kun konttaa siellä alustaa hitsailemassa ja kuluneita varsia uusimassa mutta esim. nyt avolavani korjaaja jo toppuutteli ettei taida olla järkevää enää vuotta kauempaa taaplata. Loppuu kertakaikkiaan se kova pelti johon jotain saisi kiinni. Lavan alusrunko alkaa olla loppusuorilla (-91) ja tekniikkakin loppumaan päin. Jos alkaa katsastus oikein syyniin tulee seuraava katsastus jälkikorjauksineen todella hintoihinsa. Ajelen neljäsataatuhatta täyteen ja katselen sen jälkeen mitä vielä tehdään. Se tulee kyllä vuoden aikana hyvin vielä täyteen. Kun vanha auto on suurikulutuksinen ja remontitkin maksaa se kaikki on autoilun järkevyyteen isoa miinusta. Se kaikki on pois uuteen autoon sijoitettavasta rahasta, periaatteessa. Metsäkäyttöön kyllä avolava hyvä mutta sekin vielä harkitaan tarkkaan. Kun ongelmana on ettei sieltä saa kuin huonoja vaihtoehtoja. Juuri niitä krääsyttäviä dieseleitä joita saa sitten naapureita pyydellä metsäpäivän jälkeen hinailemaan käyntiin pakkasella. Kun uutta ei kannata ostaa siihen puuhaan ja vanhat on juuri noita ongelmalootia. Katsastuksella kyllä kehuttiin letukankin pakokaasupäästöjä kevyiksi joten iso amerikanbensarosvo voisi sittenkin olla mahdollinen. Katalysaattorit ovat USA-autoissa kyllä laadukkaita. Kestävätkin auton iän loppuun asti.

    Jätkä

    Jeessi ei ymmärrä, että on muitakin hyviä autoja ja moottoreita, kuin vain sellaiset, joita hänellä on.

    Minulla oli aikoinaan Volkkarin Jetta 1,6 diesel ilman turboa ja normaali ajelussa se kulki 4:llä litralla satasen ja joskus, kun sillä ajettiin ihan tosissaan, eli nuoriso veteli menemään, oli kuluts lähelle viittä litraa satasella. Kuulemma ajoivat kolmostiellä mittarin mukaan yli 170 km /h, satoja kilometrejä, eikä sillä sen lujempaa tasaisella päässyt – ei ollut turboova. Ei tullut savua ja nokea pakoputkesta ja herkästi lähti käyntiin vielä 30 asteen pakkasesta. Ei tarvinnut hinailla, päinvastoin – sillä vedeltiin moni auto käyntiin kovina pakkaspäivinä.

    ”Kunnossa oleva dieseli lähtee käyntiin aina”.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Moottori on erinomainen, jos siinä on rakenteellisesti jotain sellaista toimintaa, jota ei muissa moottoreissa ole.”

    Minua ei kiinnosta rakenteet, vaan lopputulos. Jessen kone on riittävän tehokas ja pärjää taloudellisuudessakin kilpailijoilleen.

    Sama pätee Mazdaan. Vaikka siinä ei turboa olekaan, ei se ole vanhanaikainen. Puristukset ovat tavallista kovemmat, eikä se ole onnistunut jättämällä kansipahvi pois. Tuollaisia koneita on markkinoilla huomattavasti vähemmän kuin turboja, jos siis jotain poikkeavaa rakennetta kumarretaan. Jesselle kuitenkin tiedoksi, että ei Visakallon Mazda kuluta yhtään enempää kuin Pösö. Saattaa kuluttaa jopa aavistuksen vähemmän. Tekniikan Maailman testissä maantieajon kulutus oli muistaakseni 5,1 l/100 km, keskinopeus n. 80 km/h.

    Gla Gla

    Puuki: ”Ei kannata ottaa  ihan kirjaimellisesti tuota jalkoihin jäämättömyyttä.”

    Kun kirjoitat, että pitää olla vähintään 180-200 heppaa, on vaikea olla ottamatta kommenttiasi kirjaimellisesti. Mutta hyvä, että havahduit tarkastelemaan ajotapojasi.

    Puuki: ”Polttoainettakin alimitoitettu moottori syö kuormitettuna helposti ennemmän kuin tehokkaampi vastaavassa tilanteessa”

    Mikä on alimitoitettu, alle 180-200 heppainen?

    Voi olla, että joku tehokkaampi kone menee kuormattuna pienemmällä kulutuksella kuin tehottomampi, mutta yleensä tilanne on päinvastainen normaalissa ajossa. Harva meistä jatkuvasti niin kuormitettuna ajelee, että tuon takia pienempi kone olisi epätaloudellisempi. Ja jos koneesta lähtee 200 heppaa, niiden tehojen käyttäminen vie paljon enemmän bensaa kuin 120 heppaisen koneen käskeminen. Ei teho tyhjästä tule.

     

     

     

     

    Gla Gla

    Sitolkka: ”Eiköhän se ole ympäristön kannalta pareen, että ajaa autot kunnolla loppuun.”

    Riippuu siitä, kuinka paljon taloudellisempi uusi auto on ja missä vaiheessa vanha hylätään. Varmasti Jessen Touaregin paalaaminen olisi perusteltua, kun vaihdossa tulee taloudellinen Pösö. Toisaalta tavallisen 6-7 litraa kuluttavan Corollan paalaaminen ei vastaavassa tilanteessa olisi yhtä perusteltua.

     

    jees h-valta

    Ihmettelen jos Glan Corolla on vielä niin kuosissaan ettei paljon ajettunakaan vielä ole pelleistään loppusuorilla. Samoin pienen auton tekniikka tuntuu kyllä aika uskomattomalta jos ilman remontteja selvitään. Mutta hyvällä pidolla tietty kyllä auton ikää saa pidennettyä mutta kun nämä suolaiset tiemme tuppaa altapäin viedä pellit. Alustapesua sentään varmaan harvempi harrastaa. Ainakaan kovin usein. Tuon kyllä uskon ettei öljyä syöpöttele, jos säännöllisesti huollettu. Noin olen kyllä muiltakin kuullut ettei Toyon moottori huonoa tekoa ole.

    Berza

    On ollutToyotaa, Nissania WWtä, Citroenia, Peogeottia, Fiattia, mutta mikään näistä ei ole vakuuttanut minua, mitä tulee metsämiehen autoon.

    Viimeinen hankintani on Dacia Duster diesel ja huoletta voin jo tässä vaiheessa sanoa, että mikäli vielä autoa vaihdan, merkki on sama.

    Hyvä hinta-laatu suhde, mahtava maavara ja pienikulutuksinen moottori, sen lisäksi että Dusse on erinomainen ajettava heikoimmilla teillä.

    Eipä tätä kai selvemmin voi sanoa.

     

    jees h-valta

    Berza on varmaan tyytyväinen ostokseensa mutta esim. Maaseudun Tulevaisuus kyllä rankkasi aika selkeästi tämän ”halppiksen” kommentoinnilla että hinta/laatusuhde on hyvä mutta joskus kannattaa silti maksaa hiukan enemmän uudesta autosta. Huono rengasäänien eristys (jonka itsekkin olen todennut), yleinen rakenteiden heppoisuus ja olihan siellä jotain muutakin mutta enää muista kun tästä on varmaan kuukauden verran aikaa kun lueskelin. Eikä siinä kyllä mitään ajo-ominaisuuksiakaan kehuttu. Näppärä tietyissä paikoissa varmaan kyllä. Mutta jos sieltäkin ottaa juuri tuon hiukan varustellumman ettei aivan pohjalähtöä saa siitäkin pulittaa yli 20000 euroa ja silloin se on jo lähellä kuitenkin laadukkaammin tehtyjä pieniä katumaastureita. Hyvä valinta kuitenkin ja ranskalaismoottoreillahan taas mennään mutta diesel on tuon kokoluokan koppaan täysi turhake.

Esillä 10 vastausta, 2,611 - 2,620 (kaikkiaan 5,990)