Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,631 - 2,640 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Puuki: ”Esim. vanha Corolla syö polttoainetta liki samanverran kuin uudehko yli 200hv vähemmän saastuttava bensa-auto. Niin se kehitys kehittyy autojenkin osalta näemmä.”

    Tietysti kehittyy, mutta tätä asetelmaa ei kannata käyttää, kun miettii uuden auton valintaa. Olisihan surullista haaskata saavutettu kehitys kulutuksessa valitsemalla aiempaa tehokkaampi auto.

    Puuki: ”Pienellä moottorilla varustetuissa autoissa on useimmissa liian pieni vetokyky ja kantavuus. Joihinkin ei voi edes asentaa vetokoukkua.”

    Riippuu käyttötarkoituksesta, mikä on liian pieni. Lisäksi esim. Golfin 1,2 litraisessa koneessa on nuo arvot täysin linjassa muihin vastaavan kokoisiin autoihin. Ja uudessa Octavian farkussa litraisella koneella näyttää olevan kantavuutta yli 500 kg, jarrutoman kärryn paino 610 kg ja jarrullisen 1300 kg. Aivan normaaleja arvoja alemmassa keskiluokassa. Mutta ethän olekaan määritellyt liian pientä moottoria, ainoastaan spekuloinut sellaiseen mahdollisesti liittyvillä ongelmilla.

     

    jees h-valta

    Vedän nyt taas tähänkin keskusteluun oman esimerkkini tuon auton kestävyysajattelun suhteen. Kun en aja yhdellä autolla vaan kahdella tulee tähän nk. ykkösautoon kilometrejä vuodessa 10-15000 ja toiseen samanverran. Kolmetoistatuhatta näytti nyt katsastus avolavalle vuodessa ajoa. Aika tasan tuo varmasti menee. On silloin ainakin omalta kohdaltani aika yhdentekevää kestääkö bensaturbo 100 vaiko 200 tuhatta. Mieluummin tietysti jälkimmäisen. Jälleenmyyntiarvoon ainut vaikutus. Kun tosiaan varmaan honasittekin että auto olisi lähes kymmenen vuotta vanha ennenkuin satatuhattakaan on poljettu. Tuskin aion mitään automerkkiä enää pitää kymmentä vuotta. Niin paljon en lupaa köyhtyä. Ainut mahdollisuus on että yleinen ajokuntoisuus huononisi niin paljon että loput ajeluvuodet kannattaisi ajella samalla autolla loppuun. Mutta kuten olen aiemmin turinoinut ajatus olisi sähköavusteinen neliveto samasta merkistä vuosikymmenen lopulla. Minä en nimittäin vedä kärriä ettei sillä merkitystä.

    Puuki

     

    ”  Puuki: ”Esim. vanha Corolla syö polttoainetta liki samanverran kuin uudehko yli 200hv vähemmän saastuttava bensa-auto. Niin se kehitys kehittyy autojenkin osalta näemmä.”

    Tietysti kehittyy, mutta tätä asetelmaa ei kannata käyttää, kun miettii uuden auton valintaa. Olisihan surullista haaskata saavutettu kehitys kulutuksessa valitsemalla aiempaa tehokkaampi auto.   ”

    Siinä oli vertailupohjaa väitteillesi niistä niin suurista päästöistä isommalla moottorilla varustetuissa autoissa. Paheksut vähän suuremman co2-päästön kulkuneuvoja ja samalla itselläsi on enemmän saastuttava kulkuväline käytössä .

     

    Liian pieni moottori on auton koosta ja käyttötarpeesta riippuva ”ominaisuus”.  Auton valmistajien siirtyminen takaisin isomman litratilavuuden moottoreihin kertoo sekin osaltaan sen, mitkä moottorit voi olla liian  pieniä.

    MJO

    Gla:

    Dusterin tietyt puutteet voisin hyväksyä, kun hinta on halpa. Uskon kuitenkin, että hinta perustuu Jessen mainitsemaan heppoisuuteen ja se tulee näkymään iän myötä

    Eikös jessen pösökin ole ”halpa”?

    Jätkä

    Ja Heppoinen?

    Gla Gla

    Puuki: ”Paheksut vähän suuremman co2-päästön kulkuneuvoja ja samalla itselläsi on enemmän saastuttava kulkuväline käytössä”

    Olen ostanut autoni uutena ja silloin sen tekniikka oli kilpailukykyistä. Sama juttu tulee olemaan seuraavan autoni kohdalla. Se, että myisin autoni jollekin, joka ajaisi sen loppuun minun sijastani, ei vaikuttaisi mitään päästöjen määrään.

    Puuki: ”Auton valmistajien siirtyminen takaisin isomman litratilavuuden moottoreihin kertoo sekin osaltaan sen, mitkä moottorit voi olla liian pieniä.”

    Ei nyt mitään isompaa trendiä näytä olevan menossa. Golfin 1,4 tulee aikanaan korvautumaan 1,5-litraisella, mutta konsernin 1,2 korvautui litraisella.

    MJO: ”Eikös jessen pösökin ole ”halpa”?”

    Ei ole. Se on ihan normaalia keskihintaluokkaa.

    MJO

    Jos uuden auton hinta on 20-25 000euroa. Se ei ole keskihintaluokkaa. Se on halpis ja sielläkin ns. alkaen hinta varusteltu.

    Puuki

    ” Olen ostanut autoni uutena ja silloin sen tekniikka oli kilpailukykyistä. Sama juttu tulee olemaan seuraavan autoni kohdalla. Se, että myisin autoni jollekin, joka ajaisi sen loppuun minun sijastani, ei vaikuttaisi mitään päästöjen määrään.”

    Niinhän muutkin tekee mutta harvempi takertuu toisten mahdollisiin päästöihin ainakaan ennen kuin omat päästöasiat on kunnossa.

    Vanhan kärryn voi paalatakin, niin ei tule enää päästöjä.

    Gla Gla

    Ei päästöasiat tule kuntoon sillä, että ostaa auton, jonka päästöt ovat kyllä suorituskykyyn suhteutettuna kunnossa, mutta kuljetuskykyyn nähden reilun vuosikymmenen takaista tasoa. Kuluttaja voi valita tarpeisiinsa nähden mahdollisimman taloudellisen auton. Toki jos joku tarvitsee 200 hv moottorin, silloin asia on kunnossa. Täytyy vaan olla sopusoinnussa tarpeiden kanssa, olkoon se sitten vaikka liikenteen jalkoihin jäämisen välttäminen.

    Kärryn paalaamisen kannattavuutta käsittelin jo aiemmin.

    MJO, Jessen auto maksoi käsittääkseni 30000 € ja se on mielestäni kokoluokka huomioiden hiukan yläkanttiin, eikä siten edusta halpiksia. Alemman keskiluokan autojen hinta herkästi nousee noihin lukemiin, kun puhutaan paremmin varustetuista malleista. Katumaastureista puhumattakaan. Oletin, että tällainen suhteutus automaattisesti tehdään, eikä verrata johonkin Mersun hinnaston kerrostaloyksiön hintaisiin autoihin.

     

     

    jees h-valta

    Gla autoni hinnan suhteen oikeilla linjoilla. Kyllä se oli jopa melkein 35000 noilla suhteellisen normaaleilla lisävarusteilla. Väliraha oli kymppitonnin alempi tietysti mutta se ei kait verrokki ole Dacian hintaan. Eikä nämäkään ole verrannolliset koska käsittääkseni ja muistaakseni pösökin on dieselkoneella kalliimpi kuin bensakoneella. Kumma kyllä. Tuossa 21000 maksavassa rasiassa käsittääkseni on Renaultin diesel nokalla. Ja pikkasen vakiota parempi varustetaso. Muistaakseni lähinnä kattokaiteet. Edes alleajosuojia ei ole.

Esillä 10 vastausta, 2,631 - 2,640 (kaikkiaan 5,990)