Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,681 - 2,690 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Klapikone

    Oulun seudulla tosiaan menee jakoremmit poikki. Ihan yleistä siellä.

    Ilmeisesti asfaltin raaka-aineesta irtoaa jotain, joka saa aikaan jakopäässä ongelmia.

    En tiedä onko muissa hihnallisissa ollut ongelmaa, volkkarissa ainakin.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos noudattaa maahantuojan huolto-ohjeita, vastuu on heillä, jos ei noudata vastaa itse koneremontista, joka hihnan katkeamisesta tulee tai ei tarvitse edes katketa, riittää, että jako menee pois kohdaltaan, muutaman keinokuituhampaan varassa on koneen venttiilien toiminnot. En lähtisi tuolle linjalle, kun teräsketjullisia koneitakin on markkinoilla.

    MaalaisSeppo

    Skodan 1.9 tdi-moottorin jakohihnan vaihtoväli on 150 tkm.

    Tolopainen Tolopainen

    Kannattaa sitten huomioida, että hihna katkeaa yleensä ajon aikana eli hinauskuluja tulee ja auto on muutaman viikon pajalla, kun odotellaan vaihtokone tai osat tehtaalta. Omalla riskillä voi varautua n. 5k€ laskuun.

    Jätkä Jätkä

    Anneli:”- Laadukkaammissa kodinkoneissa näkyy olevan 4 vuoden takuu, totesin iloisena yllätyksenä. Kuinka kauan jakohihnan pitäisi kestää? Joko 120 tuhannen jälkeen pitäisi vaihtaa Skodaan; pikkupösöön ainakin vaihdettiin siinä kohtaa.”

    Auton mukana on tullut uutena huoltokirja, jonka ohjelmaa on syytä noudattaa, jos aikoo takuuta hyödyntää tarvittaessa.

    Jakohihnan kestävyyteen vaikuttaa moni tekijä. Jos tuollainen hihna on kierrätetty nonien pikkrattaiden kautta ja jyrkillä mutkilla, vaikuttaa se voimakkaasti kestävyteen. Jos hihna on oikein tiukalla mutkalla pinen rattaan päällä, niin väistämättä sen hampaat menevät taitteessa lähemmäs toisiaan, eli joko kärsii.

    Myös rattaiden materiaali ja se, onko siinä täysi hammastus, vaikuttaa kestoon.

    jees h-valta

    Maalais-Sepolla muuten ajantasatietoa aivan nykypäivistä. Skodalla ja monella muullakin on nykyään hihna nokalla ja vaihtoväli on juuri tuo mitä Seppo mainitsee. Ei minusta ollenkaan huono ratkaisu varsinkin kun se on jo iät ajat ollut autojen huoltojen normikamaa niiden vaihto. Helppoa kuin heinän teko, ilmaisu sopii tähän jotta nämä ”antisankaritkin” tajuaisivat aivan tavanomaisten autojen huollon tärkeyden. Huolto-ohjelman mukaan, mieluummin merkkihuollossa.

    jees h-valta

    Jossain vaiheessahan tämä vaihto saataisiin vallan pois jos haluttaisiin kestokuituja ja komposiittia käyttämällä. Tiedä sitten onko turhaa kun se ei huoltotyön summaa paljon kasvata koko nokalla käynti.

    wanhajätkä

    Ollan ny vain hyssytellen mekin. Toki meilläkin on yks volkkari. Nyt vaan merkki toisensa jälkeen on kärähtänyt ja kärähtäneekin vielä samasta huijauksesta. Johan muut valmistajat ois heti nostaneet hirveen kalapaliikin volkkaria vastaan jos ois puhtaat jauhot pussissa. Sen sijaan ovat olleet kusisukassa.

    Niin se minun metsämiehen paras auto…..ehtihän se olla kuukauden suorapeltisenä. Nyt renki perruutti rankakuorman keulasta sisään. meni syylärit, lauhduttimet, konepelti, valot….vähän lokasuojat. eli keulan tuho.

    No elämäähän se vain on. Nyt on vaan kasaantunut. Jos auto liikku kahta tuuria 16/6 viikossa ni joskus käy kipiää…

    jees h-valta

    Osanottoni wanhajätkälle, on sitä sitten sattunna viimeaikoina. Kuinka muistaisin ettei ollu ensimmäinen lähiaikoina kun sattui. Mutta juuri noin, tekevälle sattuu!

    Tolopainen Tolopainen

    Harjavallassa menee faktat ja fiktiot sekaisin. Eikö se Jesse ollutkin kiertelevänä torikauppiaana aiemmin, kun ei tiedot hanoista ole hanskassa. Tippumattomuustakuu oli voimassa vielä 2000-luvulla, eikä korjaamiseen mitään putkimiehiä tarvittu, tehtaalta tuli hanan sisuskalut ja avain niiden vaihtoon, se vaihto on minuutin homma.

    Nokkahihnoista ei koskaan tule ikuisia, koska ei ketjutkaan ole, vaikka ovat sata kertaa kestävämpiä, eikä ne juuri koskaan katkea eikä tarvitse vaihtaa.

    Kyllä on hihnan vaihto monen tunnin työ, on tullut joskus oltua mukana, kun vaihdetiin yhteen japsiin hihna, siihen meni 5h, tilat ovat ahtaat ja kaikenlaista joutuu purkamaan. Eikä merkkien löytyminenkään ole ihan helppo juttu. Hihna on tehtaille helppo ja halpa ratkaisu, mutta autonomistajalle iso riski.

Esillä 10 vastausta, 2,681 - 2,690 (kaikkiaan 5,990)