Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Jessellä auton elinkaari lienee yleensä vajaat 100 tkm, kun ketjun venymisestä varoitusvaloilla herjaava uudenkarhea Volkkarikin lähti vaihtoon.

     

    jees h-valta

    Ai, onpas se ”uudenkarheaksi” sitten muuttunut 2003:n auto? Joo, kyllä se nyt alle sataan tuhanteen jää mutta sinällään en siitä murheissani ole. Auto oli kuitenkin juuri sopivan aikaa ja palveli todella hyvin. Remonttina ainoastaan automaatti-ilmastoinnin termostaatti. Muut normaalia huoltokäyntiä. Mielestäni ei yhden auton tarvitse aivan loppuikääni nytkään palvella vaan kyllä tuo neljä-viisivuotta ja alle satatuhatta kilsaa piisaa seuraavaankin.

    Gla Gla

    Varmaan sinulle riittävästi, mutta kyse oli auton elinkaaresta ja siitä ei viiden vuoden/100 tkm ajosuoritteella voi päätelmiä tehdä.

     

     

    Jätkä

    Annoin itselleni kertoa – kertoja on pitkän linjan auokorjaamomies – että Jeessin Volkkari on: ”Täysi susi”, jonka jakoketjun vaihtaminen on niin suuritöinen homma, että esim merkkiliikkeen huoltokorjaamon taksoilla Jeessin autostaan saaman hyvityksen voi kertoa kahdella, jos liike meinaa tehdä sillä kannattavan kaupan.

    Elikkäs viimeinkin Jeessi teki järkevän ratkaisun, kun vaihtaa sen pois. Kauppa olisi järkevä, vaikka hän olisi vaihtamassa sen mihinkä tahansa autoon ja millaisin ehdoin tahansa.

    jees h-valta

    Noinkin kun jätkä yllä mutta ei se ihan poissuljettu vaihtehto ollut aiemmin alkutalvesta asiaa pähkäillessä. Ratkaisevaa oli että yksi yksityispaja, jolla kokemus olisi riittänyt ja temput työn toteutukseen tiedettiin ja mainekkin oli hyvä, teki oharin eli ei kuitenkaan ollutkaan sopivaa aikaa talvisydämellä ottaa isoa työstöä hoitaakseen. Summa olisi jäänyt arvioituna noin tuhat euroa halvemmaksi merkkikorjaamoon verrokkina. En kyllä painanut itsekkään kovin aktiivisesti päälle kun epäröin itekkin työn mielkkyyttä. Ja kun tavallaan ”maailma on vastaan” eli auton ylläpitokuluja hilataan jatkuvasti tuollaiselle ylöspäin. Ja auto on hiukan vanhahko jo sen suhteen että siitä helposti alkaa alituinen jonkin paikan remppakierre ja koskaan ei huoletonta ajelua. Jos auto olisi ollut itellä aivan alkuaikoja olisi varmasti reerattu mutta aika alkoi olla jo kypsä muutenkin uusiiin ajotuntumiin.

    jees h-valta

    Muuten tuo määritelmä ”täysi susi” kuvastaa vain näiden a siantuntijoiden tietyntyyppistä ajatusilmapiiriä jossa pieni japsikottero on se ainoa oikea liikkumaväline ja muut ovat elitistisiä turhakkeita. Kun ajetaan lyhyitä matkoja ja ajoelämyksistä ei haisuakaan. VW on juuri tuollaisena niin loistava matka-auto ettei siitä paljon kulku parane. On edellisen jälkeen vielä selkeää parannusta vaikka silloinkin bemari turbodieselinä oli kohtuullisen tehokas ja hyvä kulkupeli matkan tekoon. Mutta ei pärjää VW.lle.

    Jätkä

    ”Asiantuntijoina” oli kyllä Neljä varttuneempaa henkilöä, joiden joukossa on Autotekniikassa kannuksensa hankkineita insinöörejä, koneinsinööriä ja myös pitkän roolin tehnyt asentaja, joka on pysynyt autotekniikassa ajan tasalla.

    En kyseenalaistaisi heidän tietoa ja taitoa asiassa, ovat olleet vastikää kyseisen autonmoottorin nokkaketjun vaihto-operaatiossa mukana. Auton suunnittelussa ei ole tippaakaan suunniteltu huoltoja. = ”Täysi susi”.

    jees h-valta

    Niinpä, sitä yhtä kohtaa autossa ei jostain syystä ole mielletty korjauskohteeksi johon pitää päästä. Onko kyse vain saksalaisen insinöörin ajttelussa ettei se normaalissa käytössä kerkeä tulla tiensä päähän se ketju. Mutta kun siihen yhdistyi huonolaatuiset ketjut alkoikin olla ikävvyksiä tiedossa. Mutta onhan tuokin alkuperäisketju nyt sitten tavallaan kestänyt yhden auton normikäyttöiän että ei se niin virhearvio sentään ole ollut. Aika moni on jo paalissa tuostakin ikäluokasta. Eikä siitä tosiaan tiedä kuinka paljon ketjun alkuvenymiseen on vaikuttanut väärät öljyvalinnat. Koska auto on Virosta tuotu ja siellä huollettu saattaa olla että sinne on jopa väärennettyä öljyä johkaantunut koneeseen. Josta juuri Virolaiset kärysivät.

    Jätkä

    Sinun Volkkarillasi on ajettu vasta kolmasosa siitä, minkä sen pitäisi kestää. Ikää sillä vanhuksella tosin on jo niin, että eläkkeelle joutaisi, mutta tuollaisen auton pitäisi kestää miljoona kilometriä normaalihintaisin huoltotoimin. Nokkaketjun kestoon ei paljoakaan öljyn laatu vaikuta, kunhan märkää on.

    Jos sekin auto olisi ollut oikealla automiehellä, olisi ketjun kehno laatu tullut esiin jo takuuaikana, tosin autonvalmistajan vastuu tekeleestään ei pääty takuuajan loppumiseen, vaan tuollainen tekovika on tehtaan vastuulla monta monituista vuotta. Yksikään autonvalmistaja ei tee itse noita ketjuja, joten vastuu kehnoista ketjuista on viimekädessä alihankkijalla. Auton valmistajan virhe on ollut suunnitella auto niin, että huolto / remontti hipoo mahdotonta työtä.

    Sekään ei poista sitä kohtaa käyttäjän vastuusta, että huoltokirjan määräyksiä pitää totella, eli jos siellä sanotaan jakopään huolto, niin se tarkoittaa jakopään huoltoa.

    Visakallo Visakallo

    En oikein jaksa uskoa, että tuolla Jessen Volkkarilla olisi ajettu vain satatuhatta kilometriä. Eihän se tee kuin reilu seitsemäntuhatta kilometriä vuotta kohden. Todennäköisesti oikea määrä on 200-300 tuhatta kilometriä.

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 5,990)