Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,741 - 2,750 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Kun luodaan laki, että asemakaava-alueella ei saa ajaa muulla kuin sähköllä, niin henkilöautot kuin bussitkin. Ambulanssit saisivat käyttää fossiilisia. Asemakaavan ulkopuolella saisi ajella moottorikäyttöisillä laitteilla. Kaupunkien ulkopuolelle autojen pysäköintialueet ”maalaisille” ja matka jatkuisi sähköbusseilla.

    Luultavasti päästöjen suhteen oltaisiin hyvässä jamassa.

    MaalaisSeppo

    Polttomoottorikielto asemakaava-alueilla ei onnistu. Pääteidenkin liikenne tyssäisi, koska kulkevat monessa paikkaa asemakaava-alueiden läpi.

    Sähköautojen meskittävä yleistyminen ei Suomessa onnistu. Siitä pitää huolen talvi. Harva haluaa matkustaa pilkkihaalareissa esim. teatteriin tai oopperaan.

    jees h-valta

    Onpas ollut ”päästöjä” eilenillan ja aamun horinoissa. Kyllä tuo autoilun verotuskohtelulla ohjaus oli oikeilla raiteilla kun ohjataan vähäpäästöisiin ja tavallaan tuetaan valintaa autoliikkeessä asioivalle juuri siihen suuntaan. Sensijaan en hyväksy että autoliua yritetään jotenkin torpata koska julkinen liikennöinti on jo ajettu niin huonoon jamaan ettei tällaisessa maassa liikkuminen ilman omaa autoa toimi. Sähkö, avustettuna pienellä bensiinillä on juuri sitä millä alkaisi olla järkevää liikkua. Kaikki ökyily on tarpeetonta ja ruokkii vain käyttäjänsä ekoa. Myös ralliautoilu ja ilmaliikenne pitäisi ottaa raskaaseen päästöverotukseen eli lentolippujen hinnat vähintään kolminkertaistua ja ralleista 75% lopettaa vallan kieltämällä turha saastutus. Loput 25% saisi pitää suuntaamalla kehitys sähkökäyttöisiin ralliautoihin. Ja hiekkatierallit ehdottomasti pois. Missä maanosassa tahansa. Todella räikeää törkystämistä nostaa valtavia hiekkapilviä ilmakehään.

    jees h-valta

    Kyllä ne sähköautot maalais-seppo lämpeää. Tosin tottakai lyhentää toimintamatkaa, sähkövastus lämmittää vielä kaikenlisäksi auton nopeasti lämpöön.

    Gla Gla

    Ok, Bernerin työryhmä ei ole päätynyt kasvattamaan kustannuksia. Berner ekalla yrityksellä mietti, miten vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävä kalusto saadaan verotuksen piiriin, miten korjausvelasta kärsivän infra tilaa saadaan kohennettua ja miten muutenkin liikennettä pitäisi ohjata tulevaisuuden vaatimukset eli päästöt halliten, johon meidän on eu:n tasolla jo aiemmin sidottu. Tämän piti tapahtua autoilun kustannuksia alentamalla. Uskoo kuka tahtoo ja nyt tämä on kerrottu Bernerin uudelle työryhmälle avoimesti selvällä suomenkielellä. Nähtäväksi jää, miten ko. lausunto työryhmän lopputulokseen vaikuttaa ja jos päädytään kasvattamaan kustannuksia, miten ristiriita aiempaan selitetään.

    Gla Gla

    En tiedä, millä mielellä Jees kommentin rallista kirjoitti. Mutta kun sama asetelma aiheesta keskusteltaessa usein toistuu, totean, ettei ralli sinänsä ole merkittävä asia. Oleellista on katsojien likuttelu paikasta toiseen. Joku jääkiekkoa seurava voi kertoa, paljonko sm-sarjassa oli pelejä ja niissä keskimäärin katsojia. Oletetaan ajosuorite eli polttoaineen kulutus, mikä tuosta aiheutuu ja verrataan sitä johonkin ralliautoiluun. Sen jälkeen vaadin jääkiekon kieltämistä varsinkin, kun voitto menee tampereelle. Rallin jälkeen soratiet sentään lanataan kisan järjestäjien piikkiin.

    Jätkä

    Moottorin yletön kehuminen jättää varjoon sen karun tosiseikan, että PSA:n konserni on hankkinut tiedon ja taidon tuon ”ihmemoottorin” rakentamiseksi rallipolkuja rassaamalla ja vakoilemalla siellä, miten Ford ja Volkkari ovat moottorinsa tehneet.

    On turhaa vedota yleisömassojen liikkumista vastaan, samalla voisi hyökätä Porin jazzeja päin taikka lapin hiihtolomamatkailua kohtaan.

    Jeessin pitäisi herätä ja havahtua, että hänen kolme erillistä metsäkauppaansa vuosittain saastuttavat turhien kuljetusten ja sorateiden polkemisten takia luontoa ja ympäristöä ylenmäärin, kuten myös juontokouran kanssa hölmöily poltinpuiden nurinpuskemisesta alkaen.

    suorittava porras suorittava porras

    Kun on seuraillut Jessen autoilua metsätalouden nimikkeellä , on joutunut toteamaan , että harvassa harrastuksessa pääsee yhtä suuriin kilometrimääriin. Meilläkin kaukana kaikesta asuvilla esim. neljän ympärivuotisesti eri palloilulajeja harrastaneiden lasten ja nuorten harrastekilometrit olivat yhteensä enimmillään 30 000 km/vuosi .  Tapahtumia kertyi lähes jokaiselle päivälle viikossa .

    Jos nuo samat kilometrit pöristellään pienen metsätilan ajoina , on myytävä muutakin kun energiarankaa .

    Samaan aikaan Jessen keppimetsässä askaroi moto , jonka polttoaineen kulutus on olosuhteista johtuen n. 30% keskiverto olosuhteita korkeampi korjattua puukuutiometriä kohden puiden alhaisesta tilavuudesta johtuen.

    Metsän puut eivät valitettavasti liho yhtään kruisailemalla autoilla pitkin maakuntia eikä tili ole yhtään isompi , jos samoista puista tehdään yhden kaupan sijaan kolme erillistä kauppaa .

    Positiivista on , että uusi vähäpäästöinen ajoneuvo on tulossa . Sen vanhan letukan kun vielä pistää tarpeettomana paaliin, voidaan puhua jo ympäristöteosta.?

    Puuki

    Niin se taitaa kaikesta päätellen olla, että sähköauto pitää nyt jokaisen kynnelle kykenevän hankkia, jotta päästöistä päästään eroon.  Pösöki joutaa käännyttää takaisin ranskan maalle, vai missä niitä nykyään tehtäneenkään, ja vaihtaa sähkökäyttöiseen ego-autoon. (Se on muuten niin että eko ja ego sanoillakin on jotain eroa :).

    oksapuu

    Niin…

    Olen kyllä ihmetellyt miksi lento-matkustamiseen ei ole määrätty ekomaksua tai lentoveroa? Jos yhden matkustajakoneen kentältä nousussa palaa omakotitalon vuosikulutuksen verran kerosiinia niin onhan se  aikamoista energian käyttöä?

    Lisäksi ainakin noilla lomalennoilla viedään Suomessa tienatut rahat ulkomaille, kotimaan verottaja ei saa mitään…

    Valtiolla on kyllä tuossa lentobisneksessä vahvasti omalehmä ojassa…

Esillä 10 vastausta, 2,741 - 2,750 (kaikkiaan 5,990)