Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,771 - 2,780 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Tuo OBD on ainakin VW:ssa juuri moottorin kuvake. Kun palaa katsastuksella, hylky.

    Jätkä

    Pari vuotta sitten minulla auto ei ilmoitellut mitään mittaritaulussa, mutta katsastusmies sanoi, että OBD väittää jotain, hänen kone (aivan uusi), eikä ohjekirja kerro mitään, hylky. Vein pajalle, poika poisti koodin, sanoi, että on tullut talvella, kun on oikein kovalla pakkasella käynnistetty, niin jännite on laskenut käynnistyksen aikana liikaa ja se oli siellä muistissa. Sen jälkeen ei ole ollut mitään häikkää, vaikka olenkin ennen katsastusta käynyt samalla korjaamolla, siellä ei tarvitse ajaa autoa kuin pihaan, niin konttorissa kone kertoo, mitä siellä on.

    Moottorin kuvalla ei ole OBD:hen mitään kiinteää yhteyttä.

    jees h-valta

    Ei varmaan sen kiinteämpää mitä nyt moottorin häiriötila menee sinne lukumuistiin eli minun tapauksessa kampiakselin virheellinen sijainti suhteessa johonkin jota en muista. Eli ketju päästää kampiakselin pään löysänä liikaa johonkin suuntaan. Noin millin sadas/tahi kymmenysosissa todennäköisesti. Koko litaniaa en muista, sori.

    Polle-Olle

    Jesse kirjoitti:

    ”Meillä on iso ongelma isomoottorisissa dieselsuveissa aivan lähivuosina. Myös parin litran normikoriset dieselit aivan samanlaista ylijäämärojua autoliikkeissä kohtsilleen. ”

    Noissa ajatuksissa minäkin päädyin auton vaihtoon. 2010 Toyota RAW4 2,2 diesel vaihtui uuteen Toyota CHR hybridiin. Tuntuvaa säästöä tulee ajoneuvoverossa. Meikäläisen ajokilometreillä ei juuri halvempi polttoaine, käyttövoimaveroineen säästöä tuonut. Mutta eipä näytä tuovan hybridikään. Nyt muutaman viikon ajon aikana tietokone näyttää keskikulutukseksi 5,8 l sadalla. Kaukana luvatuista lukemista siis. Auton bensakone on 1,8 l ilman turboa. Kilpailijoiden bensat ja dieselit turboilla pääsevät noihin lukemiin ilman sähkömoottoriakin. Nyt on luotto Toyotaan koetuksella. Huolettomiahan nuo on kyllä olleet. Corolla, Camry, Avensikset, eukon Yaris ja Rawikin

    jees h-valta

    Ei aivan kyllä oivalluksen terävintä kärkeä Toyotalla. Miksi laittaa noin iso bensakone ilman turboa pilaamaan hybridin perusajatus?

    Jätkä

    Tuo perusmunaus on käytännössä kaikissa hybrideissa. Onko järkeä rakentaa auto, josta irtoaa satoja hevosvoimia, kun kaikki otetaan irti kerralla – ja tehdään se muka säästösyistä. Ei ymmärrä.

    Pantaisiin kymmenen kilowatin moottori hieromaan sähköä – ja pelkkää sähköä parhaalla mahdollisella hyötysuhteella . Ja ajomoottori pyörimään sähköllä. Kulutus litra satasella.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Nyt olette hakoteillä. Puhutte OBD-testistä, joka on aivan eri juttu kuin moottorin häiriövalo.”

    Niin puhutaankin ja niin se onkin eri asia ja hakoteillä olet vain sinä, joka luulet meidän luulevan jotain mitä sinun mielikuvituksesi on tuottanut.

     

     

    Visakallo Visakallo

    Kun nelivetoisilla henkilöautoilla ajetaan liukkaalla tai lumisella alustalla, niin henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien riski kasvaa 20 – 30 prosenttia verrattuna kaksivetoisiin autoihin, paljastaa Folksamin tuore tutkimus.

    Nelivetoisten onnettomuustiheys lisääntyi 15-41 prosenttia sekä yhden ajoneuvon onnettomuuksissa että kohtaamisonnettomuuksissa verrattuna tavallisiin autoihin. Kuivalla tai märällä alustalla autotyyppien välillä ei sen sijaan havaittu eroa.

    Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli onnettomuustilanteissa jopa 10 prosenttia korkeampi talviolosuhteissa, kun taas kuivalla tai märällä alustalla ero oli hyvin pieni.

    Tulokset viittaavat siihen, että nelivetoiset onnistuvat ”naamioimaan” liukkaat ajo-olosuhteet. Nelivetoisten parempi ote tienpinnasta kiihdytyksessä johtaa siihen, että kuljettaja ei sopeuta vauhtia ajo-olosuhteiden mukaan. Jarrutustilanteessa ajovauhti on usein suurempi, joten myös jarrutusmatka on pidempi. Nelivetoinen kun ei jarruta kaksivetoista yhtään tehokkaammin.

    Tolopainen Tolopainen

    Jätkältä onnistuu ikiliikkujan rakentaminenkin kädenkäänteessä. Polttomoottorilla ei sähköauton sähköä kannata tuottaa, ei sähköntuottaminen kannata edes isoilla raskasöljydieseleillä. Hyötysuhde heikkenee aina kun tuotetaan polttomoottorilla ensin sähköä, jolla liikutellaan autoa.

    Jätkä

    Lähes kaikki sähkö tuotetaan polttoaineilla, joten Tollon sähköauto, jota ladattaisiin auton katolla olevalla tuulimyllyllä tai aurinkopanelilla lienee melko hidas kulkuneuvo, jos lapinreissulle lähtisi. Samoin verkkovirralla ladattavana, kun täysi lataus kestäisi 60 kilometriä ajella.

Esillä 10 vastausta, 2,771 - 2,780 (kaikkiaan 5,990)