Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,781 - 2,790 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Sentakia sähköauton akut ladataankin halvalla sähköllä latausasemilla tai kotona. Sähkö tulee bensiinimoottorilla tuotettuna maksamaan vähän turhan paljon. Jätkällä siihen on tietenkin varaa ja halua, mutta ei kovin monilla, joilla on taloudellista ajattelukykyä.

    Jätkä

    Onhan se mukavaa pysähtyä latailemaan akkua viidenkymmenen kilometrin välein. Tuolle uudelle ”poronkusemalle” pitää vaan keksiä uusi nimi. Olisiko ”Tollon kusema” sopiva.

    Visakallo Visakallo

    Voimme vain arvailla, onko sähkö siinä vaiheessa enää edullista, kun riittävän monet ovat siirtyneet sähköautoilijoiksi. Auto kuluttaa jokseenkin saman verran energiaa sadalla kilometrillä, tuotetaan sen liike-energia miten hyvänsä.  Maailmalla on viimeaikoina tehty erittäin suuria öljylöytöjä, joten sillä mennään vielä pitkään.

    Tolopainen Tolopainen

    Vaikka Suomen koko hekilöautoliikenne kulkisi sähköllä  sähköverkko ja sähköntuotantokapasiteetti riittäisivät. Nykyisin lähes 70% liikennepolttoaineiden energiasta menee ilman lämmitykseen. Lisäksi autojen moottoreita joudutaan talvella lämmittämään sähköllä. Sekin jää pois sähköautoilussa.

    MaalaisSeppo

    Jätkän ehdotus n. 10 kW:n polttomoottorigeneraattorista voisi olla järkevä, kun otetaan huomioon auton sisätilan ja akkujen lämmitys. Huomattava osa polttomoottorin hukkalämmöstä tulisi hyödyksi. Ehkä hieman pienempikin generaattori riittäisi, jos akkuja ladattaisiin myös sähköverkosta.

    Hintavaahan sähköautoilu vielä on. Oletettavasti sähköautojen hinta tippuu roimasti, kun yleistyvät. Ootellaan n. 5 vuotta.

    Puuki

    Ainakin sen BMW:n apumoottori lisää toimintasädettä vain suht. vähän, taisi olla jotain 160 km .  Voi olla että tulisi liian kalliiksi ladata polttomoottorilla jatkuvasti akkuja.

    Opel Amperassa on myös samantyylinen apumoottori kuin BMW:hen on saatavilla. Niitä on ollut jo v:sta -12 lähtien myynnissä.

     

    jees h-valta

    Tuo 160 km:ia ei ole kovin vähän kun ensin ajetaan sähkön kapasiteetti loppuun. Kokonaismatkaa on silloin taitettu jo monelle aivan riittävä pätkä. Itse jo hiukan harkitsin mutta kun se BMW:n malli sopii huonosti käyttöömme.

    Jätkä

    Normaali henkilöauto kuluttaa maantiellä kahdeksaakymppiä köröteltäessä 100 hevosvoiman tehostaan Vain murto-osan. Kymmenen kilowatin moottori antaisi jopa enemmän sähköä kuin liikkumiseen tarvittaisiin, eli pitkällä maantiematkallakin se olisi välillä sammuksissa. Pakoputken ja jäähdytysnesteen tuottama lämpö auttaisi kovemmallakin pakkasella pitämään akun ja kabiinin lämpöä yllä. Pieni kone käydessään parhaalla hyötysuhteellaan antaisi aika mukavasti lämpöä.

    Toki autoa ladattaisiin ja lämmitettäisiin verkkovirralla aina kun jatkojohto riittäisi, mutta jo kauppareissu saattaa olla hankalan pitkä tehdä jatkojohtojen kanssa.

    Tolopainen Tolopainen

    Pääsen dieselillä tankillisella 1000km. Polttoaineeseen menee 60€ kuukaudessa. Halpaa ja vaivatonta.

    Tulevaisuuden polttoaine on jo markkinoilla se on E85, sillä mennään seuraavat 100v.

     

    Jätkä

    Tulevaisuuden sähköntuotantolaitos on jo keksitty. Autoon tankataan kahteen eri säiliöön kumpaankin erilaista nestettä, joista syntyy sähköä. Tankkaus kestää alle kaksi minuuttia. Voidaan asentaa mihin sähköautoon tahansa. Koeauton toimintamatka on myös tuhat km.

    Nesteet ovat turvallisia ja vaarattomia, niitä voi vaikka juoda. Systeemin on laskettu kestävän jopa miljoonia kilometrejä, eli sen voisi siirtää seuraavaan autoon.

    Tehoja saa niin paljon kuin auton sähkömoottorissa on varaa.

    Siinä minun Jettassani oli myös tankkausväli tuhat kilometriä, mutta tankkiin ei mahtunut kuin neljäkymmentä litraa Dieseliä.

Esillä 10 vastausta, 2,781 - 2,790 (kaikkiaan 5,990)