Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,791 - 2,800 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • MaalaisSeppo

    Talvella pelkällä akulla liikkuva auto hyytyy äkkiä. Polttomoottorigeneraattori todennäköisesti lisäisi tällöin matkaa enemmän kuin em 160 km. Pelkkä akku riittää Suomen talvessa vain lyhyisiin reissuihin ilman pilkkihaalareita.

    jees h-valta

    Onhan noita kylillä jo näkynyt. Eikä kuski ole pilkkihaalareissa. Ehkä hiukan vanhakantainen käsitys sähköauton nykyakuistakin jo.

    Tolopainen Tolopainen

    Akut lämpenee liikaakin sähköautoissa, niitä pitää jäähdyttää. Talvella sähkömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan. Talvi ei ole mikään ongelma sähköautoille. Niitä on Norjassa jo yli 100000.

    Puuki

    Tais olla suunnilleen niin, että toimintasäde puolittuu talvipakkasella kesäajoihin verrattuna.

    Ainakin jenkkilässä on ollut ongelmia sähköautojen akkujen ylikuumenemisesta.

    Jätkä

    Kyse ei ole siitä, että sähkömoottorin hyötysuhde olisi jotenkin erilainen kylmässä ja kuumassa, vaan pakkasessa akkujen teho suorastaan romahtaa. Jo lyijyakuissakin kolmenkymmenen asteen pakkanen pudottaa akun kapasiteetin alle puoleen. Nämä Litiumiin perustuvat akut menettävät kylmässä tehoaan vielä tuplaten lyijyakkuun verrattuna. Kokeillaanpa älypuhelinta pakkasessa!

    Toki kaikki akkutyypit lämpiävät kun niitä ladataan tai puretaan. En kuitenkaan usko, että talvipakkasella pitäisi sähköauton akkua alkaa jäähdyttämään.

    jees h-valta

    Älypuhelin toimii pakkasessa aivan riittämiin. Kuten myös sähköauto. Kyllä tosiaan norjalaiset tämän nyt jo tietävät. Suomalainen metsämoguli tarvii seuraavat sata vuotta ja muutaman sukupolven ennen kuin ymmärrystä löytyy.

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköauton akku lämpenee ladattaessa ja purettaessa. Kun autoa käytetään pakkasella akku on kesälämpötiloja vastaavassa tilanteessa. Jos Teslan toimintamatka on 500km, se riittää hyvin myös talvella vaikka lyheneekin.

    Visakallo Visakallo

    Norjassa niitä sähköautoja ostettiin, koska rikas öljyvaltio antoi niille erittäin suuren hintatuen. Sittemmin se muoti meni ohi, ja sähköautojen kauppa hyytyi lähes kokonaan.

    Jätkä

    HEH-heh. Teslassakin on melkoisen painavat akut. Kyllä niiden lämmittämiseen kolmenkymmenen asteen pakkasella melkoisen paljon energiaa kuluu ja se pitää ottaa niistä akuista. Toki akkujen lämmitessä niiden kapasiteetti nousee, mutta ei sentään lämmöksi muuttunut sähkö noin vaan muutu takaisin sähköksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei tarvitse, jos auto on latauksessa.  Sisätilan lämmityksen voi käynnistää puhelimella, ennen liikkeelelähtöä. Auto pitää akut lämpimänä kun on kiinni latauspiuhassa.

Esillä 10 vastausta, 2,791 - 2,800 (kaikkiaan 5,990)