Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,821 - 2,830 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Ei suurteollisuusalueilla ole yleensä siirtomaksuja. Sähkö tulee suoraan valtakunnan verkosta muuntoasemille. Ostavat sähköä n.25€/Mwh, sieltä mistä saa halvimmalla. Monissa paikoissa on omat voimalaitokset jotka toimivat prosessien hukkalämmöllä, tuottavat prosessihöyryä ja sähköä. Vain puuupäät tekevät sähköä pienillä dieselmoottoreilla.

    Jätkä

    Niin varmaan!

    Visakallo Visakallo

    Käytettyinä myytävien autojen hinnat laskivat maaliskuusta huhtikuuhun 0,8 prosenttia. Käytettyjen autojen hinta-indeksin pisteluku oli huhtikuussa 71,3, kertoo autoalan informaatiopalveluja tarjoava Autovista.

    Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna hinnat laskivat 2 prosenttia.

    Autoliikkeiden varastoissa yli 90 päivää olleiden autojen osuus oli maaliskuussa 27,3 prosenttia.

    Yli 90-päiväisten osuus nousi 0,9 prosenttiyksikköä maaliskuusta huhtikuuhun. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna kasvua oli 3,7 prosenttiyksikköä.

    Toisaalta myös alle 30 päivää varastoissa olleiden osuus kasvoi 0,4 prosenttiyksikköä maaliskuusta huhtikuuhun.

    Varastopäivien keskiarvo oli 30. huhtikuuta koko maassa 72 (maaliskuussa 71) päivää ja mediaani 44 (45) päivää.

    harrastelija harrastelija

    Kalliiksi tulee sähköautolla huristelu näillä taloussähkön hinnoilla!

    Pieni vertailuesim: 100 kW:n moottori hyrisee tunnin maantiellä, kulutus on 5 l dieseliä / bensaa a’ 1,25 / 1,5 = 6,25 / 7,5 €.

    Sähkön hinta on käyttö- ja siirtomaksuineen laskun mukaan n. 15 c/kWh. 100 x 0,15 € = 15 € !

    wanhajätkä

    Mulla on kai liijan hyvä auto kun se pitää särkeä aina välillä. Nyt meni rankakuorma etusäleikköön ja särki syylärin ym….en se minä ollu…

    MaalaisSeppo

    Jos autossa on 100 kW:n moottori, on normaalin henkilöauton nopeuden oltava vähintään 200 km/h, jotta täysi teho olisi käytössä.

    Polttoaineen energiasisältö on suunnilleen 11 kWh/l. Hyödyksi siitä saadaan n kolmasosa, joten 100 kW:n teholla kone haukkaa reilut 30 litraa tunnissa. Eli polttomoottorin kulut saa kertoa kolmella, jos nopeus on 200 km/h. Sähköauton kulutuksessa on otettava huomioon akun lataus- ja purkaushäviöt (arviolta 20 %). Sähköauton kulut/km pitää jakaa 1.6:lla (nopeus 200 km/h, akku- ja lataushäviöt 20 %).

    Molempien kuluihin tulee lisätä mahdollisten rikosseuraamusten kulut.

    Visakallo Visakallo

    Hallitus yrittää hillitä sähkön siirtohintojen lähes hallitsematonta nousua. Jos mitään ei tehdä, voi siirto maksaa jatkossa jopa 50 centtiä / kwh. Jokainen voi laskea, ettei siinä tilanteessa ladattavilla sähköautoilla ole Suomessa enää markkinoita. Siirtohinnalta voi toki välttyä tuottamalla tarvitsemansa sähkön itse. Aurinkopanelikauppias kävi taannoin meillä. Teki laskelmia ja minä tein hänelle vastalaskelmia. Yhteiseksi näkemyksemme tuli, että nykyisillä sähkön hinnoilla ja -siirtohinnoilla paneelien maksamiseen olisi mennyt 20 vuotta. Ei tullut kauppoja.

    Jätkä

    harrastelija:”-
    <div class=”comment__text”>

    Kalliiksi tulee sähköautolla huristelu näillä taloussähkön hinnoilla!

    Pieni vertailuesim: 100 kW:n moottori hyrisee tunnin maantiellä, kulutus on 5 l dieseliä / bensaa a’ 1,25 / 1,5 = 6,25 / 7,5 €.

    Sähkön hinta on käyttö- ja siirtomaksuineen laskun mukaan n. 15 c/kWh. 100 x 0,15 € = 15 € !

    – On kuitenkin huomioitava, että tuollainen 55 kw:n moottori ottaa täydellä kapasiteetillaan sähköä vain silloin, kun sille on asetettu täysi kuorma. Jos autolla tuolla moottorilla pääsisi täydellä ”kaasulla” kahtasataa, niin samassa paikassa kahdeksaakymppiä ajettaessa tasakaasulla koneesta otettaisiin tehoja ehkä neljäsosa täysilläajamisen tehomäärästä.

    Sähkömoottori on siitä veikeä moottori, että se ottaa sähköä vain sen verran kuin tarvitsee. Tosin jos sulakkeet ja virtalähde antaa myöten, se voi myös ottaa enemmän kuin tyypikilvessä lukee. silloin lähestytään pistettä, jolloin moottorista pääsee savu karkuun.

    </div>

    MaalaisSeppo

    Näinhän se on, kuten Jätkä sanoo. Moottorin kalleinta ainetta on käyttösavu. Sen karkaaminen tulee hintoihinsa.

    jees h-valta

    Visakallo, paneelien käyttöikä on huomattavan paljon pidempi kuin kaksikymmentä vuotta. Joten siitä eteenpäin Visakallokin olisi lataillut seuraavaa sähköhybridimatua aika edullisesti.

Esillä 10 vastausta, 2,821 - 2,830 (kaikkiaan 5,990)