Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,861 - 2,870 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Puuki:”-Fiat 600:en kulta-aikaa oli 70-luku jolloin inflaatio% oli korkea.  Taisi auton vaihdon pieni väliraha selittyä sillä.”

    Niin oli. Fiiatista sai vaihdossa saman hinnan kuin oli siitä maksanut, mutta väliraha oli uskomattoman pieni.

    Tolopainen Tolopainen

    Fiiat 600 ei saisi edes myydä nykyisin, ihme että moisen pompan napin myynti on ollut sallittua. Näyttää tosin kuplankin korirakenne olleen täysin onneton turvallisuuden kannalta. Noissa autoissa bensatankki on ollut lähes kuljettajan sylissä ja moottori takana.

    Jätkä

    Onhan se paljon mukavampaa istuskella moottori sylissä tai jalkojen jäännösten seassa, kun auto palaa.

    Kun Viiattia ei enää myydä, eikä valmisteta sitä rakennetta, on kai turha sen teknisiin ratkaisuihin sekaantua enemmässä määrin.

    Tolopainen Tolopainen

    Nykyautoissa harvemmin moottorit tulevat matkustamoon, ne on tehty siten että moottori-irrotessaan menee auton alle mm. Audissa oli vaijerit asennettu kiinteästi vetämään moottori auton alle, kun auton keula menee kasaan kolaritilanteessa.

    jees h-valta

    Jeps, kylläpä tosiaan on autot muuttunut ja sinällään ensimmäisen viikonlopun kokemukset kaksijakoisia. On HIENOA kyytiä ja hiljaista ja mukavaa matkantekoa. Mutta eräitä epämiellyttäviä tuntemuksia tuli mäkisillä ja mutkaisilla Satakunnan syrjäkulmien teillä esim. Noormarkku-Lavia tiellä. Kun siinä jotain kaistamaalauksiakin paikoin näkyy vaikka kuluneita ovatkin kaistavahti yrittää paimentaa ja ohjata autoa kaistan keskelle. Antaa oudokseltaan inhan tuntemuksen kun aivan kuin joku yrittäisi muukin ajaa autoa. Liikkeiden aiheuttama tunne on tottumiskysymys eikä vaivaa isommilla teillä. Onneksi keskimaalaus ei pahemmin näkynyt joten auto ei kovin paljon puuttunut muuhun kuin reunaan menoon. Ehkä myös misukan matalaprofiiliset renkaat korostavat tuntemusta. Myös automaatin täyssähköinen vaihteensiirrin aiheutti pientä totuttelua. Tosin se meni aika nopsaan omaan jakeluun. Manuaalinen vaihteen vaihtosysteemi valinnaisena toimintana on hyvä kun lähdetään Kaakonkulmille kiipeilemään mökkitien jyrkkiä mäkiä. Automaatti ei VW:ssakaan kovin hyvä niissä ollut. Loistava paketti ranskasta ja laadukkaasti tehdyn oloinen. Ei mitään havaittua nitinää, natinaa tahi suhinaa. Parasta A-laatua! Bensankulutuksesta ei taida kannattaa VW:n jälkeen juuri muuta puhua kuin että nytkin ajettu jo Satakuntaa ristiin rastiin ja neljänkympin satsauksella vain reilu neljännes ylärajasta saatu alaspäin bensiinimittarin näyttöä. VW.lla ei neljälläkympillä olisi edes noita ajoja ajeltu. Olisi jääty matkaan.

    Jätkä

    Kiva, että olet tyytyväinen edes polttoaineen kulutukseen. Tuo kaistavahti on varsin tarpeellinen rauhoittamaan sinun epävakaata ajoasi.

    Teit jo huomioita matalista renkaistasi, jotka eivät tietenkään ole ainakaan ajomukavuutta lisäävä varuste.

    Autoilun ammattilaiset ovat tsekanneet hölmöjä varusteita autoissa ja listassahan on isonnetut vanteet ja madalletut renkaat – tämä siis suomen teille ja rajoituksille. Sellaiset pyörät sopivat lähinnä näyttelyautoon ja ”pilluralliin”. Kyyti on epämukava.

     

    harrastelija harrastelija

    Jotenkin tuo automatiikan ottaminen osaa ajoon on outoa. Kuljettaja muuttuu matkustajaksi, aivan kuin silloin, kun menetät auton hallinnan esim. liukkaalla kelillä. Jo espin käytössä huomaa ilmiön. Täällä on lumikelit niin pitkään vuodessa, että kaistan vahti ei oikein sytytä.

    Yleensäkin automaatin ottaminen auton hallintaan tuntuu koko ajan harjoittelulta ohjaamattoman auton kehityksessä. Varsinkin kauko-idän valmistajilla elektroniikan lisääminen autoihin on markkinakikka. On kuitenkin myönnettäävä, että käytön myötä alkaa ihan kaivata näitä hienouksia. Kolme merkittävintä ominaisuutta on mielestäni: a) automaattivaihteisto, b) automaattinen valon vaihto, c) vakionopeussäädin. Entä mitä muilla raatilaisilla?

    Rane2

    Kun on ajanut reilut 20 vuotta samalla Hiluxilla niin uusi L200 tuntuu tietysti joka osaltaan paremmalta.Yhden talven kokemuksella nämä lukkiintumattomat jarrut tuo ajamiseen hirmuisesti helppoutta ja samoin ajonhallintajärjestelmä.

    Haittapuolena voi olla se että tietynlainen perstuntuma alkaa hävitä,keli tuntuu paremmalta kuin onkaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Automaatti loota taitaa lisätä reippaasti kulutusta talvella kaupunkiajossa. Ei ole muutenkaan mitään taloudellisia nuo maitopurkin kokoiset bensakoneet, jos niitä aletaan käskemään reippaaseen matkantekoon, koeajoissa kulutukset ovat nousseet 8l tienoille. Lisäksi autolla ei voi vetää kärryä, eli aika vajavaiseksi jäisi mökkireissuilla, kun melko usein on kärryssäkin tavaraa ja venettä, mönkijää ja kelkkaa pitää liikutella. Jos tuolla pikkukoneella auto juuttuu pehmeään hiekkaan eihän se jaksa sitä sieltä pois vääntää tai sutii entistä tiukemmalle.

    jees h-valta

    Harrastelijan listalta a ja b ehdottomasti. Vakkaria en kovin innolla käytä. Toki tuntui sekin olevan hiukan kehittynyt kätevyydessä esim. nopeuden tarkkuutuksen suhteen. Puhelimeen vastaus suoraan näytöltä vihreästä luurin kuvasta on myös testattua kätevyyttä. Kaikki puhelutiedotkin näkyy siinä kätevästi. Applen puhelimella saisi vielä paljon lisääkin puhelimen sisustaa käyttöön näytölle. Reipasta matkantekoa tarjoaa aivan kivasti se ”maitopurkin” kokoinen moottori siellä nokalla. Kyllä ohituskaista hyvin riitti aika pitkänkin letkan ohitukseen. Ja jos lisää ärtsyyttä kaipaa ajetaan laatikko sport-asennossa.

Esillä 10 vastausta, 2,861 - 2,870 (kaikkiaan 5,990)