Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,871 - 2,880 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Tuo Tolopan hiukan kyllä liiraa noissa kärrynvetopuuhissaan. Kyllä varmasti on enemmän viime vuosituhannella vedetty 1000-1200 cm3:n moottorisilla autoilla kärryä kuin isommilla. Eikä silloin ne olleet edes ahdettuja. Siihen maan aikaan osui myös erittäin valtava kesämökkien rakennusbuumi joiden tarpeet on venutettu juuri mitä moninaisimmilla kinnereillä. Ja toki monta autoa sillä loppuun tapettukkin. Mutta tarpeeseenhan ne tapettiin.

    Jätkä

    Nykyautomaattilaatikot eivät keskimäärin lisää kulutusta, jotkut jopa vähentävät. Peräkärrynvedossa aivan ihana on automaatti. Ylivoimainen se on, kun joutuu vetämään toista autoa mistä tahansa ja minne tahansa.

    Kevytperävaunun vetäminen ei rasita autoa, jos tiedostaa kärryn koko ajan ja ajelee lähinnä auton ehdoilla. On ihan sama, onko vaunussa kuormaa paljon, vähän tai ei ollenkaan. Asuntovaunua olen kiskonut, eikä se ole sen kummempaa. Emännälle riitti yksi lyhyt kuskausreissu, tosin silloin oli melko kova tuuli – ja sivultapäin.

    Peräkärry lisää vain kulutusta, siis polttoaineen kulutusta ja renkaita hiukkasen.

    Jos kuski kuluu, on syytä välttää vaunun vetoa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Automaatti, ilmastointi, vakionopeuden säädin, kunnon maavara, neliveto.

    jees h-valta

    Nimenomaan automaatti-ilmastointi. Maavara kyllä jo autoon nousun ja siitä poistumisenkin vuoksi. Neliveto on oiva mutta ei välttämätön. Tie on välttämätön, nelivedollekkin.

    Tolopainen Tolopainen

    Jessekin jätti autosta koukun suosiolla pois, koska ei noihin nykyautoihin, joissa on nuo maitopurkin kokoiset koneet saa koukkua asentaa ilman moottorin lisäjäähdytystä, olen tuon selvittänyt ainakin Ford:lla oli tuollainen ehto, lisähinta 1,5k€. Kulutushan niissä tietenkin nousisi yli 10l /100km ja menisi maine pienestä kulutuksesta lopullisesti.

    Kohta nuo tiet alkaa olla niin huonossa kunnossa, että nykyautojen maavarat ei riitä ja voidaan myydä kalliita nelivetoja, joita ei muuten mihinkään tarvitse normi liikenteessä. Metsäauto on tietenkin asia erikseen. Oli mökkitiekin talven jäljiltä kuin pyykkilautaa, tiemaksut nousee ja kunnossapito heikkenee samoin asikaspalvelu joka paikassa. Pitää kohta alkaa itse lanaamaan noita yhteisiä teitä, tulisi paljon halvemmaksi laittaa lana traktorin perään ja lanata muutama kilomtri kuin röykyttää autolla koko  kesä kuoppaista tietä.

    Puuki

    Ei ne litran moottoreilla varustetut kyllä aikaisemminkaan ole olleet yleensä peräkoukullisia vaan isommilla moottoreilla varustetut autot.

    Tiemaksut on tulollaan uudestaan tännekin yleiselle kylätielle. Luulisi että korotetut kiinteistöverotkin  jotain vastinetta toisi mutta toisin näyttää käyvän.

    Visakallo Visakallo

    En ole tätä aikaisemmin tullut ajatelleeksi, mutta onko näihin pienimoottorisiin autoihin mahdollista laittaa suksiboxia tai muuta kattokuormaa silloin kun suurinta kattokuormaa ei ole niissä ilmoitettu?

    Rane2

    Peräkärryä voi vetää ihan hyvin litraisellakin moottorilla.Kriittinen kohta on jos kevytperäkärryä (kok.paino max.750kg) vekslaillaan edestakaisin ja vaikkapa peruutetaan ylämäkeen.Siinä pikkuauton kytkin voi kärähtää ja automaattilootakin kuumentua.Samoin jarrut kuluu ihan eri vauhtia.Maantiellä ilmanvastus kertoo kuinka kovaa pääsee,max 80km/h.

    Tolopainen Tolopainen

    Voi vedellä, mutta jos aikoo takuun säilyttää joutuu noudattamaan valmistajien antamia ehtoja. Eikä kiinnileikanneen koneen korjaaminen omin kustannuksin ihan ilmaista ole. Kun ostaa uuden auton, jossa on litranen kone ja haluaa siihen vetokoukun sen Ford varustaa jo tehtaalla lisäjäähdytyksellä. Kaikki järjestelmät mitoitetaan nykyisin aika tarkasti eikä ylimääräista kulutusta autoihin haluta.

    Jätkä

    Sepä onkin aika ihmeellistä, että jos hankkii vaikkapa Toyotan, niin Ford varustelee auton , jos siinä on litrainen moottori, eli asentaa siihen vetokoukun ja lisäjäähdytyksen (lähde: Tollo)

    Jos tullaista palvelua saa ilmaiseksi, niin onpa Ford ottanut loistavan palvelun.

Esillä 10 vastausta, 2,871 - 2,880 (kaikkiaan 5,990)