Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,881 - 2,890 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Mene ottamaan aamuläkkeesi niin ehkä polla hiukan selvenee.

    Jätkä

    Joidenkin teidän jutuista saa kyllä selkeän kuvan siitä että kokemus peräkärryn vetelystä on lähinnä kuulopuheiden varassa. Kun jarruttoman kärryn maksimimassa on 750 kg ja monelle autolle on valmistaja pannut rajan huomattavasti alemmas, jos kokemusta olisi, tietäisitte, että kaikki yli 60 heppaiset henkilöautot vievät sellaista kärryä kuin tyhjää vaan. Ongelmia ei tule edes peruuttamisessa, ellei tielle ole kipattu pehmeää santaa kaksikymmentä senttiä tai aito ja kärry painu saveen mahaa myöten.

    Ei siinäkään tarvitse kytkintä polttaa ja automaattilaatikko – varsinkin dieselmoottorin kanssa toimii hienosti.

    On tietty eri juttu, jos sen kanssa nussii siinä koko päivän, eikä touhusta tule lasta eikä paskaa.

    Homma tpoimii, varsinkin kun tollon kautta on hankittu Fordilta lisäjäähdytys autoon.

    Nimimerkillä: ”Onpa noita tullut vedeltyä isollakin lastilla”.

    jees h-valta

    Kyllä taas pomppasi Toloppa. Ei vaadittu mitään, koukun olisi saanut aivan normikoukun hinnalla. Ei lisäjäähdytyksiä. Sellaisesta ole kuullutkan. Mutta miksi ihmeessä varustaisin nyt koukulla kun en sitä VW.ssäkään tarvinnut. Minulla on edelleen avolava-auto jolla voi lähteä vaikka tästä paikasta vaikka Roomaan. Kyllä se aina kärryn turhan vetelyn voittaa. Pojalla juuri kävi että joutui sivutiellä vastaan tullutta lana-autoa väistämään. Lähti peruuttamaan eikä muistanut että kärry perässä. Vito ei pahemmin kärsinyt mutta peräkärryn aisa linkkasi aika pahasti ennen kuin ihmetteli miksi alkaa ahdistaa meno. Kärry oli ojassa linkussa. Noh, kaikkea tekevälle sattuu mutta en ole aikanaan mitenkään erityisen ihastunut siihen kärryn kiskomiseen. Kyllä sitä riittämiin tuli harrastettua.

    jees h-valta

    Ai nin, tuli mieleen että pösössähän onkin iso moottori, 1200cm3:n!

    Puuki

    Kyllähän sitä jotain pikkukärryä voi vetää vaikka mopoautoilla, mutta kuorman kanssa huomaa eron  helposti varsinkin huonokuntoisemmilla teillä.

    Kytkin on ensimmäisenä menossa rikki,  jos auto ei ole sopiva kuormien vetämiseen.

    Minulla on 3,5 m pitkä ja 1,5 m leveä kärry nykyään . Ei sitäkään kannata koettaa vetää kuorman kanssa millään pikkuautolla.  Kun aikaisemmin vielä oli pickup autona, kärry oli jarrullinen telipyörilla varustettu, jonka kokonaispaino kuormattuna oli yli 2000 kg.

     

     

     

    Tolopainen Tolopainen

    Ford vaatii lisäjäähdytyksen maitopurkkikoneisiin ja sille emme mitään mahda. Tuli pyydettyä  sellaisesta Focuksesta vaihtotarjous että asia on aivan selvä. En tiedä miten muilla valmistajilla on tilanne, kun auton käyttöarvo heikkenee noilla pikkukoneilla niin paljon että ei ne kiinnosta.

    Rane2

    Rane on kyllä tietoinen että palstalla on automiehiä jotka ovat ajaneet  Transitilla 30 cm lumihangessa kuin tyhjää vain joten uskon että peräkärrykin tulee kaukoidän pikkuauton perässä kuin tyhjää vain.

    Ei kiirettä.

    Historia kertoo.Joku Jeesus on kävelly vetten päällä ja tehny jotain muitakin ihmetekoja 2000v ja rapiat sitte.Miksipä ei tämän päivän teknologialla vois pistää pikkusen paremnaksi.

    Jätkä

    Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin kevytperäkärryssä puuttumatta akselien määrään sen kummemmin. Siinähän maksimikokonaismassa on 750 kg. Kun auto painaa muutaman hengen kuormalla yleensä reippaan tonnin, niin sen paino kyllä riittää esim peruutuksissa työntämään kärryn melkein paikkaan kuin paikkaan. Teidänkin kannattaisi huomioida se, että pienissä – hitaissa liikkeissä ei kannata pitää kaasua pohjassa ja liirauttaa.

    Kun kuljimme Korppoon saaressa Hirsihuvilan pystytyskurssin kanssa, oli Bussissa noin 1000 kg elävää lihaa ja peräkärryssä 6-metristä lankkua hieman ylikuormalla.

    Teistä suurin osa olisi takuulla ollut kattokerhossa tai ainakin kärry linkussa, mutta me ajoimme sellaiset 350 km mennen lankkukuormalla ja tullen kärry tyhjänä.

    Meillä myös yksi ”koneteknikko” peräytti kärryn aisalla puskurin ja lokasuojan kyljen ruttuun. Se on semmoista, kun ei älli riitä katsomaan peileihin.

    Mopomiehille huomauttaisin, että pelkällä takavedollakin pääsee aika mukavasti, kunhan pyörien päällä on painoa ja oikea vaihde + talla pohjassa.

    jees h-valta

    Onhan niitä vedelty aika monen kokoisilla ja näköisillä autoilla kärryjä. Ite en ole koskaan yhteenkään omistamaani autoon kytkinremppaa silti tehnyt. Ford Escorteista 1300:sista lähtien. Nyt vasta viimeiset on ilman koukkua olleet. Ostan nimittäin nykyään mieluumminkin sellaisen auton jossa koukkua ei ole. VW:kin vetolaitteet oli kuin uudet kun ei ollut kärryä vedetty.

Esillä 10 vastausta, 2,881 - 2,890 (kaikkiaan 5,990)