Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,941 - 2,950 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ilman hiukkaspitoisuuksiin on olemassa mittausmenetelmiä. Niitä kehitettiin Suomessa alun perin metsätieteilijöiden ja fyysikoiden SMEAR-hankkeessa, jonka yksi mittausasema on Värriön tutkimusasemalla. Lisää aiheesta Mai Allon kirjoittamassa kirjassa ”Yhdessä ilmakehässä”. Helsingin yliopistossa on jopa aiheeseen keskittynyt Ilmakehätieteiden osasto, Fysiikan laitoksen yhteydessä.

    Tolopainen Tolopainen

    Saattaa olla, muuta ei ole sellaista mittaria, joka voidaan laittaa teollisuuslaitoksen piippuun ja sanoa luotettavasti paljonko hiukkasia tulee. Olen nähnyt noita tuloksia ja eniten näytti tulevan piipusta, jossa kaasut tulivat usean märkäpesurin läpi, en senjälkeen ole ollut kovin luottavainen.

    Tolopainen Tolopainen

    Tämä Jessen puretech moottori ei ole mitenkääm kovin vähäpäästöinen CO2 päästö on sillä 120g/100km, dieselissäni päästö on hiukan pienempi. Tuon auton pitäisi kuluttaa n.5l/100km, voi sanoa, että tuo lukema ei käytännössä tule toteutumaan. Missään  tapauksessa tuolla autolla keskikulutus ei tule jäämään alle 6l/100km.

    Puuki

    Typenoksidit ja typpi lannoitteena  ei ole sama asia. Typen oksideja voidaan jalostaa lannoitteeksikin, mutta oksideina ne on päästöjä.

    Tolopainen Tolopainen

    Typenoksideista luonnossa tulee typpihappoa, ja se on yksi lannoiteteollisuuden raaka-aine kun tehdään typpilannoitteita, jotka ovat nitraatteja eli typpihapon suoloja, jos oikein muistan. Typpipäästöjen vaikutus näkyy luonnossa rehevöitymisenä ja sehän näkyy kaikkialla.

    Puuki

    Kaipa niitä dieselin nox:ja ja hiukkaisia käsitellään päästöinä kuten co2:kin monissa Euroopan suurkaupungeista, koska kieltävät dieselautoilun kokonaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Mistä nuo typenoksidit nyt tulivat, kun vielä pari vuotta sitten ne eivät olleet minkäänlaisessa roolissa. Raskasliikenne tuskin koskaan luopuu dieseleistä. Suomen päästöillä ei ole ilmastonmuutoksen kannalta kuin viihdearvo.

    Puuki

    Vähäpäästöisiä biopolttoaineitakin on jo onnistuneesti kokeiltu myös raskaanliikenteen puolella; ainakin upm mainostaa kuinka rekan päästöt putosi 80 % biopolttoaineella.  Vähäisiä on Suomen päästöt jos vertaa esim. Kiinan päästöihin. Siellähän kaupunkien ilma on välillä niin sakeaa, että joka päivä ei voi juuri ulkona liikkua.

    MaalaisSeppo

    Märkäpesurin (esim. venturipesuri) toimivuutta on hyvin vaikea arvioida näköhavainnoin. Pesurin jälkeen ilman suhteellinen kosteus on lähes 100 %. Kun tällainen ilma johdetaan viileämpään ulkoilmaan, syntyy näkyvää vesihöyryä, jonka jotkut tulkitsevat hiukkaspäästöksi.

    Olenpa joskus tämmöistenkin vimpottimien toimivuutta mittaillut.

     

    Rane2

    Joo,vuonna  2009 Marko Tainio on tehnyt tohtorinväitöskirjan jossa on arvioitu että pienhiukkaset aiheuttavat Suomessa n.500 enenaikaista(?) kuolemaa.Liikenteen ja puun pienpolton osuus on näistä n.140 kpl.Muut päästölähteet aiheuttavat n.60 ja loput n.300 ,eli suurimman osan ,aiheuttaisi muista euroopan maista tulevat pienhiukkaspäästöt.

    Myöhemmin on ilmestynyt kuuden Euroopan maan ja WHO:n yhteinen tutkimus jossa ilmeisesti ohjausvaikutusta tehostaakseen on pantu hieman paremmaksi.Suomessa ennenaikaisia pienhiukkaskuolemia on arvioitu olevan n.2000 vuodessa.Näin suuri heitto johtuu siitä että näitä laskutapoja on yhtä monta kuin tutkijaakin.

Esillä 10 vastausta, 2,941 - 2,950 (kaikkiaan 5,990)