Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,951 - 2,960 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Kuluttajariitalautakunta antoi äskettäin ensimmäisen suosituksen autojen kotimyynnistä. Kiista rat­kesi asiakkaan hyväksi.Autotapauksessa asiakas halusi perua kaupan kolmen viikon jälkeen, koska autossa oli niin paljon vikoja.

    Lautakunta suositti myyjää palauttamaan kauppahinnan korkoineen, vaikka normaali 14 vuorokauden peruutusaika oli ohi. Ratkai­sussa painottui se, ettei asiakas ­ollut saanut peruutusehtoja.
    Palautettavasta summasta vähennetään 2 150 euroa perusteetonta etua, koska ostaja oli ajanut ­autolla vielä kaupan perumisen jälkeen. Myyjä joutui maksamaan puolet autoon tehdyistä korjauksista.
    Peruutusehdot ja -ohjeet on annettava. Ei riitä, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää käydä etsimässä niitä myyjän nettisivuilta, jos ne siellä edes ovat.

    Muutoin kuluttaja voi perua kaupan vuodenkin jälkeen, ja hänelle on palautettava rahat.

    Autokaupassa yleistyy myös etämyynti. Tällöin kaupasta sovitaan esimerkiksi nettisivulla, puhelimessa tai sähköpostilla, eivätkä osapuolet kohtaa toisiaan fyysisesti. Etämyynti ei ole kotimyyntiä eikä koti­myynti etämyyntiä.

    Etämyynnissäkin asiakas voi syytä kertomatta perua kaupan 14 vuorokauden kuluessa ja saada rahat takaisin. Hän vastaa palautuskuluista ja esimerkiksi auto on palautettava myyjän ilmoittamaan paikkaan.

    Jos peruutusehdot jäivät kertomatta, etämyynnissäkin peruutusaika on vuosi.

    Tällöin auton myynyt elinkeinonharjoittaja joutuu palauttamaan rahat ja hakemaan auton pois omalla kustannuksellaan.

    Kauppalehti

    jees h-valta

    No jess! Nyt eka kaakonkulman reissu tehty ja pitää kehua kyllä aivan loistavaa ”ranskista”. Ei moitetta, autolla pääsee aivan samall viisii kuin volkkarillakin ja hiljaisempikin vielä. Ajoasento parempi ja automaatti-ilmastointiakin jo tarvittiin jäähdyttämään. Kaikenkarvaisia varoituksia singahtelee silloin tällöin ja sinällään aivan oikeissa kohdin. Jos ajat liian lähelle edelläajavaa tulee varoitus. Myös vireyttä valvotaan ja kahvikupillekkin välillä kehoitetaan jo tuollakin matkaa. Mutta kun tankkaustarvetta ei autolle ole tulee kovin huonosti itteääänkin tankattua. Kuudenkympin bensoilla 750 km:iä! Nyt ollaan lähellä sitä mittarin näyttöä kun auto saatiin. Ja tosiaan kolme kakskymppistä sijoitettu. VW:lla olisi mennyt satakakskymppiä vähintään samaan. Tuskin olis ees aivan riittäny. Aika mukavaa kun ny tehdään pari reissua möksälle entisen yhden hinnalla. Loistopeli vaikka ite kehunkin!

    Visakallo Visakallo

    Tiedän tunteen! Kyllä uusi on aina uusi. Nykyiset autot ovat hämmästyttävän pieniruokaisia ja erittäin mukavia ajaa, ja hyvä ajettavuus jatkuu myös huonoilla teillä.

    Jätkä

    Jeessi vaan autokauppojen tekovaiheessa kerskui valitsevansa isommat vanteet ja leveämmät – littoisemmat renkaat, joilla hyvässä lykyssä vähäisestäkin ajonautinnosta, jonka olisi voinut saada, ulosmittaa helposti puolet pois.

    Lähinnä ihan juuri ajokortin saaneet kikkailevat renkaiden ja madallussarjojen kanssa, rassaten ne sitten katsastuksen ajaksi pois. Jo kaduille tehdyt ajohidasteet vaikeuttavat monien pillurallia.

    jees h-valta

    Kun täältä Satakunnan kaameilta rospuuton ja urien asfalteilta pääsi kunnon asfalteille ei mitään ongelmia. Ajo-ominaisuudet erittäin hyvät. Toki se hiukan terävöittää kiinni puraisua jos ajat liian reunaan ja ajonhallinta tarraaa vielä hiukan lisäavuuksi kiinni. Mutta kyllä oli nautinto ajaa esim. Vierumäeltä Jaalan suuntaan niitä mutkaisia ja mäkisiä mutta hyväkuntoisia asfalttibaanoja. Ja menee kuin juna moottoritielläkin. Suorittaa vallan mainiosti nopeuksiin yli sadankolmenkympin. Jotenkin vaivattoman oloista kun sitä ei ole otettu kierroksilla vaan väännöllä. Kone kiertää silti matalalta ja hiljaa. Auto kuitenkin lastattuna lähes mitä mahtuu, mennen tullen.

    Visakallo Visakallo

    Glencoren toimitusjohtaja Ivan Glasenberg puhui toukokuussa sijoittajatilaisuudessa siitä, kuinka merkittävästi sähköautobuumi kasvattaa kuparin ja litiumin tarvetta. Suomessa, Kaustisella, litiumia riittää. Brittiläis-sveitsiläinen Glencore-yhtiön ennusteet ovat mannaa suomalaisen kaivoksen johtajalle.
    Rakennustyö alkaa syksyllä 2018, ja tuotanto loppupuolella 2019,
    Päägeologi on juuri palkattu, ja päämetallurgi on haussa. Isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella. Kun tehtaan tuotanto alkaa, se työllistää sata henkeä.
    Keliber nousee kerralla merkittäväksi tekijäksi koko eurooppalaiselle sähköautotuotannolle.
    Sähköautot vaativat perinteisiä autoja enemmän kuparijohdotuksia. Sähköakussa on noin 38 kiloa kuparia, 11 kiloa kobolttia ja 11 kiloa nikkeliä.
    Taloussanomat

    suorittava porras suorittava porras
    jees h-valta

    Iltasanomien kertomaa kuten puoliysin uutistenkin, sähköhybridit lisäävät suosiotaan nopeimmin. Perinteiset eivät juuri ole katoamassa mutta diesel menettää suosiotaan nopeimmin. Pelkkä sähkö on liian kallis edelleen. Esim. juuri uutisissa asiakas oli vaihtamassa Volvoaan dieselistä bensahybridiin.

    Jätkä

    Paras Hybridiauton moottori olisi pieni Dieselkäyttöinen turboahdettu kaksitahtimoottori, jonka hyötysuhde on nykyään jo reilusti yli 50 %.

    Sähköauton akkuinnostus on jo jälkijunassa, kun Itävallassa on kehitetty kemiallinen menetelmä tuottaa sähköä. autoon rakennetaan kaksi tankkia, joihin kumpaankin tankataan nestettä, jonka hinta on 0,1 € litra. aine on täysin vaaraton, ei syty, eikä räjähdä, sitä voi vaikka juoda. nesteiden väliin tulee kalvo, joka pitää ne erillään, mutta siinä ne reagoivat keskenään tuottaen sähköä auton sähkömoottorille.

    Auton voisi tehdä mihin koriin tahansa, mutta ilman polttomoottoria ja vaihteistoa auto olisi mahdollisesti tosi halpa. Tankkaukseen käytettäisiin kahta eri pistoolia ja kulutus oli koeajossa 6 – 7 litraa satasella. Tankillisella suomi päästä päähän.

    Kannattaisi unohtaa akut ja hybridit, kuten myös akkutehdas. Tuon kemiallisen aineen myyntihinta voisi ihan hyvin olla euron litra, eli verotulot olisivat melkoiset ja luonto kiittäisi.

    Visakallo Visakallo

    Akkuja käytetään lisääntyvässä määrin toki muuallakin kuin autoissa, joten litiumin tarve maailmalla kasvaa. Kyllä minä iloitsen jokaisesta Suomeen syntyvästä työpaikasta, vaikka en itse enää töitä tarvitsekaan, mutta ymmärrän, etteivät eläkerahat tyhjästä tule minullekaan, vaikka olen niitä itse kolmattasataatuhatta euroa vuosikymmenten mittaan maksanut. Ne rahat kun ovat jo menneet maksussa olevien eläkkeiden hoitoon.

Esillä 10 vastausta, 2,951 - 2,960 (kaikkiaan 5,990)