Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,971 - 2,980 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Kannattaa pysyä hengissä ja nauttia eläkkeestä, kai myel:kin lesken eläkettä kartuttaa. Miehet maksavat Suomessa eläkkeet ja naiset niistä nauttivat, kun elävät paljon pidempään. Monen miehen euro ei ole edes 50c.

    Visakallo Visakallo

    OTIn ja Trafin rahoittamassa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Tulosten mukaan uusimmat autot tarjoavat kuljettajalle keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin verrattuna.

    Tutkimuksen aineistona käytettiin 254 943 liikennevakuutuksesta korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta vuosilta 2005–2014.

    Henkilöautojen kolariturvallisuus on parantunut merkittävästi 2000-luvulla. Autojen vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.

     

    harrastelija harrastelija

    Olen ymmärtänyt, että palstalla on ainakin 2 onnellista uuden auton omistajaa. Jees on onnistunut 3008:n kanssa yhdessä ammatti-kriitikkojen kanssa, koska auto on valittu Euroopan vuoden autoksi!

    Miten ”Visakallon” valinta on onnistunut? Siitä ei ole vielä kuultu oikein vakuuttavaa kokemusta? Nikkien kokoontumisajoissahan he voisivat ohjelman täytteeksi esitellä viimeisimmät perustellut kokemuksensa ja samalla saataisiin puolueeton vertailu.

    Visakallo Visakallo

    Mainio ehdotus harrastelijalta! Olen nyt neljän kuukauden aikana ajanut Mazdalla reilut 8000 km ja eipä ole ollut moittimista. Kelejä ja tienpintoja on ollut monenlaisia. Vähän aikaa sitten tuli heitettyä kahdentuhannen kilometrin kierros kolmessa Balttian maassa. CX3 on tasapainoin kokonaisuus, jossa parasta ovat mielestäni moottori, ajettavuus, sisustus sekä ulkonäkö. Pienen polttoainelulutuksen hyöty menee siinä, että tulee vastaavasti ajettua enemmän!

    jees h-valta

    No joo, Visakallohan on kerinnyt jo paljon kilsoja. Mutta hänhän saikin jo melkein heti vuodenvaihteen aikoihin autonsa. Minulla yksi nolla vähemmän vielä ajoa. Mutta alkaa tasoittua kesän mittaan. Monta reissua edessä vielä ja oletankin että vielä tänävuonna saattaa tuo 8000 tulla myös pösön mittariin. Käydäänhän esim. juuri mökillä tuonne marraskuullekkin asti. Riippuen vähän syksystä. Sanotaan että niin kauan ainakin kun nk. kesävesi kulkee hanoissa. Eli pumppu nostaa järvestä ja otetaan pois kun alkaa paikat jäätyä. Viimeksi kyllä piti pumpunkin pesä sulatella lämminilmapuhaltimella sulille. Meni hiukan tipalle tuo lopetus.

    oksapuu

    Jahas…

    Jesse on näemmä saanut autonsa, onnea vain uudelle…

    Gla Gla

    Oletteko yrittäneet vähentää ajamista ja korvata liikkumistarpeen muilla kulkutapamuodoilla? Varsinkin taas kun kelit on hienot, autoon istahtaminen alkaa tympiä yhä enemmän. Esim. kauppamatkat onnistuu hienosti pyörällä. Kyse ei ole siitä, että autollani on ikää jo yli tilastollisen keskiarvon verran, eikä siitä, että mittarissa on reilusti yli 300 tkm. Auto pelaa ongelmitta ja ainoa siinä harmittava asia on tietoisuus väkisinkin lähestyvästä vaihdon ajankohdasta. Käytännössä siitä, että pitää luopua luotettavaksi ja miellyttäväksi osoittautuneesta autosta kantamalla pussillinen rahaa autokauppaan. Toki uusi voi olla yhtä hyvä tai parempikin, mutta ei se rahan menoa estä.

    Kun pyöräkalusto on kunnollista ja kunto kestää sillä ajaa, kyseessä on aivan mahtava tapa hoitaa lyhyiden (1-10 km/suunta) matkojen liikkumista lenkkeilyn (20-100 km joko maastossa tai maantiellä) lisäksi. Eikä pidä unohtaa lomamatkaa pyörällä, kun moni ajaa kesälomallaan jopa tuhansien kilsojen matkoja. Tavaraa kulkee pyörässä helposti 20 kg, peräkärryn kanssa saisi pakattua enemmänkin ja isompiakin tavaroita. Jos metsäpalsta on autolla alta puolen tunnin ajomatkan päässä, voi tarkastuskäyntejä hoitaa ihan hyvin pyörälläkin. Maastopyörällä en ehkä tuollaista matkaa tietä pitkin halua ajella, mutta jos sellaisesta pehmeydestä pitää, pääsee sillä metsässäkin helposti pidemmälle kuin autolla.

    Ympärilläni huomaan hyvin, kuinka monella ei tule mieleenkään muita vaihtoehtoja kuin ajaa autolla jopa kilometrin mittaiset matkat. Tuollaiseen vankeuteen en itseäni mistään hinnasta haluaisi asettaa. Mutta tällaista ajattelutapaa tuskin voi ymmärtää, jos on urautunut oman auton käyttöön.

    Kannattaa ennen asian kiistämistä pysähtyä hetkeksi pohtimaan asiaa ihan itsensä kanssa varoen sitä, että alkaakin asioiden ajattelun sijaan miettiä, miksi omassa arjessa ei ole vaihtoehtoja oman auton käytölle.

     

    Gla Gla

    Kun viestiketju saavuttaa kohta 300 sivun rajan, kannattaa sitäkin pysähtyä miettimään. Selvää on, että aihe kiinnostaa. Mutta mikä siitä tekee kiinnostavan ja mitä se vaikuttaa. Heijastuuko se autovalintoihin siten, että tulee ostettua muotoilua, tekniikkaa ja varusteita ominaisuuksien sijaan eli tarveharkinta jää vähemmälle ja eräänlainen harrastuneisuus vaikuttaa päätöksentekoon? Polkupyörä on siitäkin erinomainen juttu, että sen kanssa harrastaminen ei ole läheskään yhtä kallista. Satunnaiseen käyttöön kelpaavan peruspyörän saa auton metallivärin hinnalla, ominaisuuksiltaan hyvän pyörän saa Jessen auton talvirengas + vannepaketin hinnalla ja huipputason pyörän  kesä+talvirengas+vannepaketin hinnalla. Lisäksi auton vuosihuollon hinnalla saa paljon lisävarusteita tai korvattua osia alkuperäistä laadukkaammilla, joten kannattaa ihan oikeasti miettiä omia tottumuksia auton omistamisen suhteen ja sitä, mihin mahdollinen tarve harrastaa tekniikkaa kannattaa kanavoida. Työtkin voi pääsääntöisesti tehdä itse, kun ei tarvita tuhansien eurojen arvoisia työkaluja tai testilaitteita.

    Hiluxmetsuri

    Niin. Kohta alkaa olemaan 2 vuotta siitä kun Gla aloitti tämän autonvaihtovatu… eikun pohdintaketjun.

    Siis, että joko valinta alkaa olemaan loppusuoralla vai tarvitaanko vielä lisäaikaa ultimaattisen täytelliseen ratkaisuun pääsemiseksi?

    Ja sit vielä kiinnostais mikä se Auto ? olisi? ?

    harrastelija harrastelija

    Niinpä, ketjunhan aloitti ”abietis”, välillä olen kyllä perännyt, että miten aloittajan auton valinta on edennyt? Tässä on aisaa pohdittu puolelta jos toiseltakin.

    Eilen rakennusmies kävi arvioimassa mökin katon uusimista ja lupasi ensi viikolla tarjouksen sähköpostiin. Volvo V70 hopean värinen oli ajokkina ja tosi timmissä. Kysyin, että mitä hän tykkää autosta? Hän vastasi ostaneensa auton muutama päivä sitten! Kiersin autoa uutena, mutta ajatus kulki, että hetkinen, ei tämä ihan uusi taida olla?

    Kaveri kertoikin, että moottori oli lastutettu 2,4 litran diesel, kulutus maantiellä alle 5 l/100 km, vm 2002. Ajettu oli vain n. 570 000 km!

Esillä 10 vastausta, 2,971 - 2,980 (kaikkiaan 5,990)