Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,001 - 3,010 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Ja paljon pilaa myös Suomen lainsäädännön vaatima nopeusrajoitin. Asia jota en kyllä ymmärrä ollenkaan. Isolla autolla pitää ajaa hiljempaa kuin normaali muu liikenne! Mikä ihmeen kummajainen tuo nyt taas oikein on. Onko tosiaan maassamme mahdottomuus saada lainsäädäntöä joka ymmärtää kuorma-auton muuksikin kuin pelkäksi työkoneeksi.

    Metät kunnossa!

    Määritelmä perustuu kokonaispainoon ja nopeudenrajoitin on kokonaisturvallisuuden kannalta ehdoton laite – älä jeese tätä ala missään olosuhteissa kyseenalaistamaan.

    Minulla on kuljettajan ammattipätevyyskortti. Jeesellä ei tätä lappua liene…? Käyhän vähän kursseja ja pulise sitten asiasta lisää.

    MJO

    Vaikka ne pikkasen isoja koneiltaan ovat en kyllä mitään dieseltuhnuakaan halua.

     

    jessellä menee usein tunteet ja jääräpäiset periaatteet järjen ohi.

    capo

    Jees, miten olet ajatellut muuttaa tuota lainsäädäntöä?
    Voit muutoskatsastaa ajoneuvon alhaisemmalle kokonaismassalle eli alle 3500 kg, joskin laki edellyttää pakettiautolta muistaakseni 680 kg vähimmäiskantavuutta henkilöiden lisäksi, muuten menee henkilöautoksi.

    ”Metät kunnossa” on aivan oikeassa, vaikutus menee nopeuden neliöön ja noilla massoilla ja kovilla nopeuksilla jälki olisi rumaa.
    Kuorma-autojen (N2 ja N3) ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on 80 km/h ja nopeuden rajoittimen rajoitusnopeus on max 90 km/h eli 10 km/h ylinopeus sallitaan rajoittimen kannalta.  Linja-autoilla molemmat nopeudet ovat 100 km/h.
    Laki on yleiseurooppalainen eikä mikään Suomikummajainen.

    Jeesille löytyy yksi porsaanreikä, kun niitä bensakoneita niin haluaa. Ennen 1.1.2005 ensimmäisen kerran käyttöönotettuun BENSIINIkäyttöiseen N2-luokan kuorma-autoon (yli 3,5 ja alle 12 t) ei vaadita nopeudenrajoitinta. Siitä en ole varma, onko kyseessä Suomipoikkeus vai yleiseurooppalainen säädös. Mutta Satakuntaa päästä päähän sahatessa tämä ei ole ongelma, Saksaan mennessä kannattaa tarkistaa. Dieseleille vaatimus tuli 1.10.2001.

    Ajopiirturit, ammattipätevyys- ja liikennelupavaatimukset ovatkin ihan oma juttunsa. Terveisiä voi kuljettaa ja maitoa hakea kaupasta ilman ammattipätevyyttä ja liikennelupaa, vähän yleistäen kaikki muu on kaupallista toimintaa ja siten luvanvaraista. Myös se klapikauppa yli 2 tonnin autolla/yhdistelmällä vaatii liikenneluvan lain mukaan, käytäntö voi olla toista.

    Bernerin liikennekaaresta en tiedä, miten muuttuu nämä jutut vai eikö ollenkaan.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Meillä on ensimäistä kertaa pari ministeriä, jotka ovat yrityspuolen asiantuntijoita. Politiikassa menestyvät paremmin populistit ja sellaiset jotka eivät puutu erilaisten etujärjsestöjen saavuttamiin etuihin. Kyllä yrittäjät pelkäävät kilpailua esim. taksipuolella, kun ihraa on kertynyt liikaa vuosikymmneten aikana.

    suorittava porras suorittava porras

    Olihan Suomessa kerran liikenneministeri , jolla ei ollut edes ajokorttia . (Veikko Saarto)

    capo

    Korjasin aiemmassa viestissä olleen asiavirheen eli nopeudenrajoitin tuli pakolliseksi bensakäyttöisiin kuorma-autoihin 1.1.2005 eikä 2015. Olikohan freudilainen lipsahdus…
    Päivämäärää viittaa ensimmäiseen käyttöönottopäivään yleensä eikä ole mitenkään rajoitettu Suomeen. Eli esim. Nigeriassa 31.12.2004 rekisteröity monstertruck ei tarvitse nopeudenrajoitinta, kun se otetaan Suomessa käyttöön tänä vuonna.

    jees h-valta

    Kyllä tuon tiesin että nuo vanhemmat bensiinimoottorilla varustetut kuorma-autot menevät vielä ilman nopeudenrajoitinta. Nyt onkin kyse jälleen uudelleen käsiin vanhenevasta laista koska eihän kukaan tuontyyppistä autoa (F150) pidä mitenkään uhkaavampana liikenteessä koska turvalaitteet ja varustus muutenkin huippuluokkaa. Ei ne jenkkilässä kyllä noilla alle sataa kittuuta. Tuollaisen auton myynti vain floppaa juuri tuohon nopeudenrajoittimeen. Ettei senpuoleen tarvitse myyntiä rajoittaa tehtaan puolelta pohjoismaihin. Kyllä tuo vie ostohalut täysin. Tuntuu aika naurettavalta köröttää esim. moottoritiellä alle sataa kun muu keposempi kalusto vetää ohi senkun kerkiää. Trumpin pitäisi laittaa painetta eurooppaan. Eihän jenkkikalustoa ole uutena mieltä nyt ostaa.

    Visakallo Visakallo

    Vaikka Jesse ei autonostoaan puukauppatuloilla rahoitakaan, kysäisen uteliaisuuttani, milloin ensimmäinen hybridi-haapaleimikko menee myyntiin? Olenko ymmärtänyt oikein, ettei niitä haavikoita harvenneta, vaan tehdään suoraan päätehakkuu?

    jees h-valta

    Metsään.fi oli jo herännyt ja tarjosi päätehakkuuta vuosivälille 2020-2025 tai sitten se oli Metsäverkko. Jommasta kummasta sitä on tullut lähiaikoina pongattua. Aika paljon ratkaisee kuinka silloin aikaaan perään paikatut (hallatuho joskus 2003-2004:n keväillä) noin 200 uutta tainta kerkiää samalle ”viivalle”. Paraslaatuisia kyllä ekaan satsiin mutta aika selkeästi vielä perässä muista. Kyllä peltoistutus silti veronsa vaati eli ei mikään eikä mistään kohtaa huipputulos. Metsien puolelta tulee parempaa seuraavissa erissä. Mutta pioneeripuuna oli aivan loistava siihen peltoheittoon. Millään muulla ei niin helpolla kyllä saa metsää aikaan.

Esillä 10 vastausta, 3,001 - 3,010 (kaikkiaan 5,990)