Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,031 - 3,040 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Onhan se niin, että jos haluaa saada kovat kulutuslukemat, niin se onnistuu, jos vähänkään osaa päätellä auton omasta kulutusmittarista. Minulla on ”vielä” melko tuore henkilöauto, jona keskikulutus on oman ajotietokoneen perusteella 4,7 litraa satasella. Kuitenkin talvella, kun tie oli hieman heikolla pidolla ollut ja ajelin pikkuvaihteilla, mutta aina välillä annoin ”hiivaa putkeen”, näytti hetkellinen kulutus yli 30 litraa satasella.

    Toisaalta tuollaiset pienet kulutushuiput eivät keskikulutukseen vaikuta oikeasti lainkaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Tuolle autolle annetaan kaupunkikulutukseksi 16,1l/100km kyllä se talvella reilusti enemmän vie lyhyessä ajossa.

    Jätkä

    Kaupunkikulutus tarkoittaa kaupunkiajoa, jota ei esim. Harjavallassa pysty harjoittamaan.

    jees h-valta

    Kyllä vain pystyy ja sama kortteliralli täällä pyörii yökaudet kuin isommissakin kaupungeissa. Sen verran lähellä keskustaa asustellaan.

    Jätkä

    No sinulla pyöri kulutuslukema sitten Volkkarilla 19 litrassa ja Letukalla 29 litrassa satasella!

    jees h-valta

    Letukan kulutus ei ollut eikä ole ainakaan yhtään suurempi kuin VW:kaan. Kerran mökkireissu sillä tehtiin ja sen tankillisella ajelin vielä sen jälkeen viikon nurkka-ajoa. VW palasi hädin tuskin samalle jakajalle.

    Jätkä

    Tuo kulutusmittaus siten, että katsotaan, kuinka pitkään tankillisella pääsee, viittaisi siihen, että mittarit eivät ole toimineet lainkaan. Ainakin minulla on autoissa ollut tankkeja, joiden tilavuus on suunniteltu sellaiseksi, että se passaa sen auton olemukseen. On ollut hieman yli kolmenkymmenen litran kokoisia ja sellaisia, joihin olen joskus tunkenut lähes sata litraa.

    Joillakin on tankillinen riittänyt nipin napin 400 km ja joillakin yli 1000 kilometriä.

    Epäilen, että Letukan säiliöön menee parisataa litraa ja Volkkariin vain vajaa sata litraa?

    jees h-valta

    Eipä siinä kovin isoa eroa tuntunut olevan. Molempiin meni noin 65-70 litraa sillä periaatteella ettei tankin näyttö ollut vielä aivan nollissa vaan vajaa neljännes jäljellä. Ei ainakaan noin isoa eroa kuin jätkä meinaa. Ja oikeasti letukan kutosen mylly menee automaattilootallaan pienemmällä koska se tosiaan pelaa yhteen todella hyvin. Väännättää pienemmillä kierroksilla ja siten matka-ajossa edullinen. Usa:n laatikko muutenkin miellyttävämpi koska vaihtoi pitkiin ylämäkiin herkemmin pienempään ja vaihto oli silti todella pehmeä. VW:n dsg-loota noissa tuppasi venyttämään ärsyttävän kauan eli mieluummin painoi hiukan kaasua että sai vaihtamaan. Ja nykäisi selvemmin.

    Visakallo Visakallo

    Autojen Top 10-listan seitsemännelle sijalle asti järjestys pysyi ennallaan, mutta loppupäässä kävi myllerrys.

    Sähköautojen valmistaja Tesla kiilasi ohi Land Roverin ja Porschen kahdeksanneksi. Teslan markkina-arvoksi laskettiin 5,9 miljardia dollaria. Nousua viime vuodesta tuli 32 prosenttia.

    Tempun tekee mielenkiintoiseksi se, että Teslan talous kitkuttaa vasta nollan tuntumassa.

    Jälkeen jääneen Land Roverin arvo oli 5,5 ja Porschen 5,1 miljardia dollaria.

    Ykköspaikan pitäneen Toyotan arvo oli 28,7 miljardia. Japanilaismerkki paransi viime vuodesta vain kolme prosenttia lähinnä epäedullisen jenin valuuttakurssikehityksen vuoksi. Toyotaa rasittivat myös suuret investoinnit ja kohonneet palkkakustannukset.

    BMW sinniteli vielä toisena, vaikka sen arvo laski kahdeksan prosenttia 24,6 miljardiin dollariin. Mercedes kaasutteli baijerilaismerkin kannoille 23,5 prosentin nousulla 23,5 miljardiin dollariin.

    Autobrändien Top 10 (sijoitus 2016):

    1. (1.) Toyota

    2. (2.) BMW

    3. (3.) Mercedes-Benz

    4. (4.) Ford

    5. (5.) Honda

    6. (6.) Nissan

    7. (7.) Audi

    8. (10.) Tesla

    9. (8.) Land Rover

    10. (9.) Porsche

    Jätkä

    ”-VW:n dsg-loota noissa tuppasi venyttämään ärsyttävän kauan eli mieluummin painoi hiukan kaasua että sai vaihtamaan. Ja nykäisi selvemmin.”

    Koita nyt muistella, miten herkkä tai hidas vaihtaja Volkkarin laatikko olikaan. Olet väittänyt, että Vakionopeussäätimen kanssa se vaihtoi liian herkästi ja siksi et vakkaria käytä.

    Tarinasi muuttuu näköjään ihan tuulen suunnan mukaan.

Esillä 10 vastausta, 3,031 - 3,040 (kaikkiaan 5,990)