Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,061 - 3,070 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Ihan tulee mieleen lapsuudesta koulukaveri, joka yllättäen alkoi koulureissulla puhumaan tuoreista tapahtumista, joita kotimaassa ja maailmallakin oli tapahtunut. Kyseessä oli meikäläiselle ”Tuttuja juttuja”, osasinhan lukea päivälehtiä seurasin uutisia radiosta ja televisiosta.

    Kysyin sitten, mistä hän on nuo uutiset kuullut, niin hän kertoi, että radiosta, ”Kun meille ostettiin radio”.

    Nuo Jeessin ilouutiset ovat vähän samaa luokkaa nyt, kun hän on saanut uuden auton, jonka varusteet ja tekniikka on niinkin tuoretta, että sellainen on ollut arkipäivää jo parikymmentä vuotta sitten ihan ”karvalakkimalleissa”.

    Antakaamme Jeessin iloita, saattaa olla kuitenkin viimeisiä ilonaiheita vanhuksella…

    jees h-valta

    Kyllä se toloppa jonkun on sekin puhelimen yhdistys siihen alkuun tehty ja valittu. En tiedä pelkästä blootoothista mutta minulla myös esim. koko puhelimen omat muistitiedot sun muu näkyy näytöllä. Aivan samoin kuin puhelimen näytölläkin. Applella siihen saisi vielä roimasti lisää. Kaikki on käytettävissä suoraan näytön hipaisuilla. Eli aivan sama ominaisuus kuin älypuhelimen näyttökin. Ei mitään ratin tai vast. valintanappuloita. Ja SUOMEKSI! Kuten vastaavasti muutkin toimnnot, automaatti-ilmastointi, radiokanavat, asetukset yms. Vielä kaikenlisäksi erittäin selkeä ja helppo näytön toiminta. Nappuloilta näytön alta valitaan ainoastaan aihealue jolle näytöllä halutaan.

    jees h-valta

    kas kun en ole tietotekniikkaan vielä parkytä vuotta sitten kyllä autoissa törmännyt. Jätkällä taitaakin olla takametsien etupiirien tietoa hallussaan.

    Gla Gla

    Harrastelija: ”Eniten automaateissa häiritsee viive kiihdyttämisen alussa. Manuaalin kun vetää pienemmälle ja painaa kaasua, niin ohittaminen lähtee heti.”

    Saman mittainen viive eli aika, mikä kuluu pienemmälle vaihtamiseen, ei siis häiritse manuaalissa?

    Visakallo Visakallo

    Jos saan veikata, niin Suomessa syksyllä myyntiin tuleva Hyundai Kona tulee olemaan myyntimenestys. Näyttää siltä, että SUV:it madaltuvat nyt yleisesti.

    harrastelija harrastelija

    Glalle: On siinä eroa; ennen ohitusta laitan sopivan vaihteen, mutta ohitusraon tullessa kaasu sitten riittävästi!

    Tuota oli helppo verrata, koska edellinen auto oli manuaali ja nykyinen on lähes muuten samanlainen, mutta automaatti. Alussa ohitusraon tullessa hetken oli tunne, että lähteeköhän tämä? Nyt kun asiaan on tottunut, niin kyllä se lähtee!

    Kyseesää Volvon tekniikka.

    Joskus ajeltiin V8 ”letukalla”. Siinä kaasun ”kick down” toiminnolla ei tarvinnut ajatella vaihtamista.

    Gla Gla

    Uusimmassa TM:ssä oli lyhyt Octavia Scoutin testi. Jäi vaikutelma, että toimittaja arvosti tarpeettoman korkeuden karsimista. Ajettavuus on parempi kuin korkeammassa katumaasturissa, mutta silti maavaraa on saman verran. Ja onhan järjetöntä, että kulutuksia yritetään laskea pieniäkin yksityiskohtia viilaamalla, kun samaan aikaan ilmanvastus on 80-luvun Volvon tasoa.

    Visakallon mainitsemasta Konasta en tiedä, mutta toisella Konalla olen ajellut jo useamman vuoden ja suosittelen samaa muillekin:

    http://www.konaworld.com/

     

    Gla Gla

    En ole Volvon automaatilla ajellut sitten 25 vuoteen ja tuolloin ajamani 240 automaatti oli jokseenkin kamala. Saattoi olla huonossa kunnossakin, joten ei siitä sen enempää Mutta eikö kaikissa automaateissa kuitenkin ole kick down? Ohituksissa ei homma saa olla sekunnista kiinni, eikä ohitukseen mielestäni tarvitse lähteä kaasun pohjaan survaisemisella, pieni ennakointi ja jouhevampi ajotapa toimii oikein hyvin ainakin itselläni. Turvaväli ohituspaikkaa odottaessa on toki tämän edellytys. Dsg toimiessaan on mielestäni varsin sujuva nopeissa kiihdytyksissä.

    Tolopainen Tolopainen

    Herää kysymys onko uusien autojen tekniikka jo liian vaikeaa taviksille. Vai onko tuo pelkkää kuvittelua. Onhan niissä kaikenlaisia tarpeettomia toimintoja mm. ojauksen tehostukselle monta vaihtoehtoa, joita ei mihinkään tarvitse. Samoin peilien automaattinen kääntyminen koria vasten ja täysin turha autostop, joka pitää joka kerta kytkeä pois kun kesällä lähtee liikenteeseen. Handsfree on tietenkin hyvä, samoin peruutustutka, jonka avulla peräkärryn kytkentä helpottuu eikä takapuskuriin tule turhia kosketuksia. Vararenkaan puuttuminen on huono juttu, mutta kasko korvaa hinauksen renkaan vaihtoon, joten eipä tuokaan haittaa. Harva autoilija kuitenkaan osaa tuota kompressoriin yhdistettävää paikkausainetta käyttää. Tuli aikoinaan hankittua autoon renkaanpaikkausvälineet, joilla rengas on metsäteillä helpompi paikata kuin alkaa vaihtamaan ns. koiranpaska.

    jees h-valta

    Toloppa ei ole oivaltanut samojen teknisten hyötyjä. Kyllä korin sivuun kääntyvät peilit antavat armoa ahtailla pysäköintialueilla niin peileille kuin ihmisten etenemisellekkin. Auton StartStoppia luulin itsekkin turhaksi mutta kas kummaa. Kun siihen muutaman kerran totutteli ei paha ollenkan. Esim. Hollolan monet liikennevalot ennen Lahtea jne. Auton lähtö ei viivästy toisin kuin luulin. Ainakin omassa kaasun jo hipaisu eli jalan lasku siihen saa auton liikeelle. Ei starttiviivettä. Suorastaan hämmästyttävän nopea. Nykyautossahan pitää katsoa kierroslukumittaria että edes tietää että auto on sammunut. Niin hiljaisia ne ovat. Varsinkin kaupunkimetelissä. Ja ehdottomasti Glan linjoilla. Pidän automaattia ohituksissa jopa manuaalia sujuvampana, Saat keskittyä todella auton ja ohituksen sujuvaan toteutukseen. Ei turhia räpellyksiä. Tuosta Tolopan vararenkaasta ja sen tarpeesta olen sitä mieltä ettei sellaista kyllä tarvita. Turha laahata yhtä ylimääräistä pyörää. Pitää alla sellaiset kunnoltaan ettei riski ole rikkoontumiseen kovin kohonnut. Suveissahan on pikkasen vahvemmat renkaan rungotkin.

Esillä 10 vastausta, 3,061 - 3,070 (kaikkiaan 5,990)