Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,071 - 3,080 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Ihan varmasti paljon turhia ominaisuuksia käyttöä hankaloittamassa nykyautoissa on. Mutta kun kaikki tietokoneella ohjataan, kyse on vain ohjelmistosta. Monet ominaisuuksista on sellaisia, ettei niiden lisääminen autoon maksa yhtään (yksi täppä tietokoneessa oikeaan paikkaan) ja kun näin saadaan varusteluetteloa kasvatettua, myynti sujuu paremmin. Minun kaltaiseni, jotka pitävät laajoja valikoita huonoina ja ilman katseen siirtämistä vaativia kytkimiä hyvinä, on vähemmistö. Markkinointitutkimuksissa on päädytty nykyisiin systeemeihin, sattumaa ei autoteollisuudessa ole mikään.

    Start stop on päästömittausten optimointien peruja, kovin vähän sillä normaalissa arjessa keskikulutukseen on vaikutusta. Ehkä oikeasti ruuhkaisessa paikassa tilanne voi olla toinen. Sujuvasti systeemi minunkin kokemukseni mukaan toimii eli ei siitä suurta haittaa käytön kannalta ole.

    Vararenkaasta en halua luopua. Muutama vuosi sitten tarvetta oli ja tietysti hetkellä, jolloin ylimääräistä aikaa ei hinausauton odotteluun ollut. Vartissa matka jatkui, enkä myöhästynyt mistään.

    Vararenkaan puuttuminen uudesta autosta ei ole ongelma. Vasta silloin, kun sille ei autossa ole paikkaa. Onhan meistä useimmilla toinen rengassarja joka tapauksessa puolet vuodesta joutilaana. Omassani oli alunperin tilapäispyörä, mutta yksi tavaratilan lokero poistamalla täysikokoinen rengas mahtui. Mukavampi sillä oli ajella kuin tilapäispyörällä siihen saakka, että ehdin rengasliikkeessä käydä.

    Jessen kommentti renkaiden kunnosta on hauska. Muistellaan vain Touaregin renkaita. Mutta ehkä terävät esineet osaa väistää vaihtoon menossa olevaa autoa.

     

    jees h-valta

    Eivät osanneet mutta kesti silti riittävän kauan. Kyllä siitä takarenkaasta tuli metallinen sidevanteen solki pihdeillä nypittyä renkaan vähästä kulutuspinnasta. Mutta kuten sanoin, hiukan paremmat kudokset suojasi eikä rengas alkanut edes vuotaa. Toki ne oli muutenkin laadukkaat Michelinin renkaat joten ei ne pienestä hätkähdä. Kuten nykyisessäkin tietysti. Niistä turhakeominaisuuksista en tiedä kun en vielä ole tavannut yhtikäns. Tuo automaattinen sadetunnistuskin ja sitä myöten lasinpyyhkijöiden nopeussäätökin on aivan loistava. Pitkään matkaan mahtuu usein sadekuuroja monella voimakkuudella. Ja kun pyyhkijät eivät ”roinaa” puolikuivanakaan kuten liian kovat VW:n pyyhkijät. Jopa sellainenkin hyvä havaintojen parantaja taustapeilin kulmassa joka varoittaa rinnalle aikovasta ohittajasta. Ettei käänny huomaamatta eteen. Alaskääntyvät peilit möksän pihaan peruuttaessa loistava ominaisuus. Kun laittaa pakin päälle peilit kääntyvät takapyörien kulmien näyttöön. Ei ny kehuta taas enempää kun joku saa vattanpuruja varmaan tästäkin.

    jees h-valta

    Citikan Aicrossista tulee kyllä aika mahtava haaste pösöillekkin. Personointi aivan omaa luokkaansa. Tosi aitoa sitikkahenkeä!

    Tolopainen Tolopainen

    Eikö pösössä ole peruutuskameraa, sehän on paras lisävaruste. Helpottaa paljon peräkärryn kytkemistä, enää ei tarvitse kolauttaa aisalla puskuriin eikä käydä vilkuilemassa etäisyyttä, kun kytkee kärryn koukkuun. Lisäksi se havaitsee parkkipaikan matalatkin esteet, joihin ennen tuli autoa kolhittua peruutettaessa.

    Jätkä

    TM:n vertailussa on Pösö ja Rellu. Pösö voittaa vertailun monilla osa-alueilla.

    Varustelistalla kummassakaan autossa ei ole peruutuskameraa, edes lisävarusteena. Pysäköintitutka edessä ja takana kyllä.

    Päästöhuijaus näkyy olevan Pösölläkin menossa, kun ilmoitettu CO2 lukama on maantiellä 99  ja mitattu 136 g/km.

    Minkälaiset ovat kovettumattomat tuulilasinpyyhkijän sulat? Sellaiset olisivat mukavat, jos sulat yleensä ottaen kestää niin kauan, että ehtii oikein kovettumaan,  Minulla sulat ovat yleensä haurastuneet ja repeilleet / lohkeilleet, varsinkin talvikäytön aikana, kun ne saattavat olla jopa hieman jäätyneet lasiin kiinni.

    Vertailussa kiintyi huomio Pösönkin rengasvalintaan:-205/55/19, joiden ajotuntumassa todetaan: ”Matalampi profiili ja suurempi vanne tekevät hallaa mukavuudelle”.

    Samoin SUV- renkaan jäykempi rakenne, on ilman selittelemistä kovempi ja äänekkäämpi, kuin normaali henkilöautorengas.”Terävät poikittaissaumat tuntuvat matkustamossa melko selkeästi”.

    Minä valitsisin normaalirenkaan, jos se olisi mahdollista.

    jees h-valta

    Koita ny Toloppa uskoa etten venytä mitään kärriä auton perässä! Minulla on metsätaloudessa varaa pitää avolavaa sitä varten. Joka vaihtuu varmasti sekin vuoden sisään. Noista jätkän huijauksista senverran että hän itse juuri aiemmin päätteli noista pakokaasuista että ajo/yms-tavat vaikuttavat päästöihin varmasti ja oikeita arvoja (tehtaalla ilmoitettuja) ei varmasti saavuta kukaan sen jälkeen. Toinen ”huijaus” josta esim. maaseudun tulevaisuuden testaus kertoi oli muka mittariheitto jota heidän mielestään piti olla 7km/h. Alkuun hiukan uskoinkin siihen kun niin vaivatonta ja hiljaista meno oli. Mutta nyt Forssa-Hämeenlinna välillä ajoin nopeusnäyttöön ja siellä digitaulu näytti täsmälleen samaa lukemaa nopeudeksi kuin pösön mittaritaulukin. Että sellisia tuloksiakin välillä näissä ”testeissä”. Piti alkaa hiukan pudottaa esim. satasen alueen ylitystä.

    jees h-valta

    Senverran jatkan vielä että tasan 6 litraa/sadalla ensimmäisen 2000 km:in kulutus silloisiin aiempiin uteluihin sen suhteen. Ei paha kun edelliseen putosi karkeasti puolet pois. Ja samoilla mökkikamoilla kuin ennenkin ja ajotyylillä jossa autoa ei turhia säälitä. Tien päällä ei ”asuta” yhtään enempää kuin on pakko.

    Jätkä

    Meillä on jo nuo näyttötaulut poistettu teidenvarsilta, koska lähes kaikilla on tieto / taito – ja asenteet kehittyneet siihen vaiheeseen, että kännykällä katsotaan todellinen nopeus.

    TM-testissä kuitenkin mittarin näyttämä todellisessa satasen nopeudessa on 104 km/h ja väitetään, että lain mukaan mittarin pitää näyttää enemmän kuin todellinen nopeus. Matkamittarivirhe on kuitenkin vain 0.1 %.

    Tuohon Jeessin mittarin näyttöön vaikuttanee se, että Jeessi halusi autoonsa ylileveät epämukavat renkaat, jolloin myös kehän pituus muuttui!

    Kulutus satasen nopeudessa mitattiin 5,7 litraksi, 120 – nopeudessa 7,5 litraksi.

    Puuki

    Päästöjen virallisten mittausten nykyiset isot erot käytännössä toteutuviin joutuu osaltaan kustantamaan muutamia vuosia vanhempien autojen omistajat.  Lähiaikoina kun päästömittausta uudistetaan, muuttuu tilanne taas vähän paremmin todellisuutta vastaavaksi.

    Suuntaus entistä matalampiin maastoauton tapaisiin autoihin on hyvä. Korkeat autot on ajo-ominaisuuksiltaan matalampia vastaavia aina huonompia.

    Tolopainen Tolopainen

    En minä Jessi sinulle kärryä tyrkytä, monet muut sitä kuitenkin käyttää ja on melkoinen puute, jos nykyautosta puuttuu perutuskamera. Itse en ilman kärryä kuitenkaan tulisi toimeen, kun usein mökille mennessä on niin paljon tavaraa,että ne eivät autoon sovi. Kun jätteetkin pitää tuoda pois, parin viikon  reisuun jälkeen ne on paljon mukavampi kuljettaa peräkärryllä. Lisäksi mönkkäri on usein kyydillä, kun sitäkin tarvitsee kuljetuksissa ja huviajeluissa.

Esillä 10 vastausta, 3,071 - 3,080 (kaikkiaan 5,990)