Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,191 - 3,200 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Eihän tuokaan mitään ole kulutuksessa kuten ei tosiaan omanikaan mutta että noinkin pienellä kopalla oleva varustetaan noin turhan isolla moottorilla on se jota en ymmärrä. Tuohan pitäisi olla alle tuhat cc:n koneella. Ite en edes lämmitintä ottanut vaan autoa ajetaan eikä sähköllä lämmitellä. Kun en lämmitä sillä pirttiäkään. Aika moni on tutuissa päätynyt samaan. On turha sekoittaa auton järjestelmää harhaanjohtavalla lämmityksellä kun sitä ei tietotekniikka käsitä. On jopa automyyjältäkin kuultua.

    Visakallo Visakallo

    Kyllä se vaan se oma mukavuus kuitenkin näillä aamuilla ratkaisee kun pakkasta on yli 20 astetta! Mikään ei myöskään ole miellyttävämpi kuin reilusti vääntävä ja liikkeelle potkaiseva moottori.  Kun tarvitsee mennä ohi, silloin mennään eikä meinata, ja kukaan ei soittele torvilla perään!  Olen 150% varma, että seuraavassa autossasi on isompi moottori!

    jees h-valta

    Enpä olisi tuosta kovin varma, olen nimittäin vahvasti kallellaan jopa hybridin suuntaan mutta jos pösön kanssa jatkellaan kuten nyt todennäköistä on en näe tarvetta ainakaan koneen tehoja muuttaa. Tuo on täysin sopusuhtainen paketti ja tehot riittävät erittäin hyvin. Se torveaminen on vaikea estää omaa autoa rukkaamalla jos torvia on liikenteessä.  Pösön 5008 katsotaan ja tutkaillaan mutta siinäkin on sama moottori mahdollinen ja todennäköinen. Tilaa hiukan lisää ja hinnan ero kuitenkin alustavan tiedon mukaan pieni. Maailman paras moottori ei ole satua.

    Jätkä Jätkä

    Kyllä edelleenkin paras varuste ja tae moottorille on kuutiotuuma, kuten vanha amerikkalainen mielipide väitti.

    Nuo pikkulelut, joita on piristetty turboilla ja muilla vikaherkillä kojeilla, on vain kikkoja, joilla saadaan uuden auton päästöt alas, kuten volkkarin huijausohjelmilla.

    Kulutuslukemakin saadaan keinotekoisesti alas, mutta jo testi oikeissa olosuhteissa näyttää, että tosielämän lukemat ovat ihan erilaisia.

    Moottrin ja matkustamon lämmittäminen parhaimmilla letkulämmitimillä ja sähköllä on sata kertaa fiksumpaa kuin tehdä se bensiinillä.

    Kun kuljin säännöllistä työmatkaa, mutta se oli melko lyhyt, käytin talvisin ajastettua lämmitystolppaa sekä -että.

    jees h-valta

    Onpa turbo sitten vikaherkkä jonkun mielestä. Kun ajelin BMW:n dieselturbolla se tuli turbon osalta vaihtoikään 300 000:n kilometrin vaiheilla. Vaihturillakin ajettiin vielä 50 000 kilometriä ennen auton vaihtoa. Kunhan huollot hoidetaan oikein ei mitään ongelmia pitäisi olla tiedossa. Itse saisin auton jopa lämpimään talliin talon alakertaan mutta eipä sinne ole kovin usein eksynyt. Uskon että jo se kuluttaa sen saman kun suoraan matkaan lähtö. Nykyöljyt sietää kylmää ja voitelee heti. Ja lähtee käyntiin. Kun laittaa penkin lämmittimen täysille on mukava olo heti lähtöön.

    Jätkä Jätkä

    Nyt sinulla ei ole vahva BMW: turbodiesel.

    Tolopainen Tolopainen

    Turbo voi kestää pitempään tai lyhyempään se on tuurista kiinni. Eihän nykyautoiljat ota edes huomioon, että autossa on turbo, joka pitkän mataka-ajon jälkeen kesällä pitäisi jäähdytellä antamalla auton käydä jonkin aikaa tyhjäkäyntiä esim. senaikaa kun purkaa autosta tavaroita.

    jees h-valta

    Tolopalla taas vanhoja uskomuksia pelissä. Ei sitä mitään käytellä tarvitse mutta ohje on ettei sammuta kierroksilta heti vaan antaa muutaman sekunnin käydä. Vaikka sitä kyllä harvemmin tullaan suoraan matka-ajosta paussille. Yleensä siinä on aina ennen hiukan pienellä nopeudella ajoa ja se riittää. Minulla ainakin on Start/Stoppikin päällä koska se vain on kuitenkin aivan huoleton kaveri sekin. Mitään sen virallisempaa ohjetta turbon suhteen ei ole kuin automyyjän neuvo ettei suoraan matkasta kierroksilta kiiresammutusta. Muutama sekuntti riittää. Jos jotain hajoaa ei se ainkaan takuuaikana aivan kohtuuttomasti huoleta. Nytkin on niin hellettä että….

    Tolopainen Tolopainen

    Otan start stopin aina pois päältä, ei ole mitään tarvetta rasittaa moottoria ja käynnistyslaitteita pysäyttämällä moottori joka risteykseen. Diesel ei kuluta tyhjäkäynnillä edes litraa tunnissa.

    Jos turbon lämpötila on ajossa yli 500 astetta ei se muutamssa sekunnissa jäähdy. Jos moottorin sammuttaa korkeilta kierroksilta turbo jää pyörimään ilman voitelua ja laakerit menee aika nopeasti.

    Jätkä Jätkä

    Meillä oli alkuun hieman huolta turbojen jäähdyttämisessä ajon lopuksi, mutta se ei ole ollut ongelmana, kun Virka-ajossa piti aina ajon lopussa tehdä ajopäiväkirjaan merkinnät, niin se tehtiin annen sisään ajamista ja moottori kävi joutokäyntiä sen aikaa.

    Kuuman turbon pysyttäminen aiheuttaa myös sen, että laakereissa oleva öljy ”kärähtää” ja siitä jää laakereihin karstaa, joka sattaa vahingoittaa niitä, taikka tukkii voitelukanavia.

    Traktoreiden käyttöohjeissa on ollut, että kylmäkäynnistyksen jälkeen olisi moottoria käyteltävä hieman pidempään tyhjäkäynnillä, että öljy ehtii voidella turbon laakerit, ennenkuin se alkaa pyöriä oikein vauhdikkaasti.

    Dieselauton sammuttelu usein on järjetöntä hölmöilyä, joka ei ainakaan pidennä moottorin käyttöikää. Itse en pidä Start stoppia päällä silloin, kun kone on kylmä, enkä silloin, kun kone on kuuma.

Esillä 10 vastausta, 3,191 - 3,200 (kaikkiaan 5,990)