Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,201 - 3,210 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• wanhajätkä

En minä jaksa olla huolestunut meidän kotteron päästöistä. Olen paljon matkustellut työn puolesta ympäri maailmaa. Ihan naurattaa jos ja kun täällä Ihmemaassa edes keskustellaan aiheesta. Meillä autot ei savuta! Eikä koneetkaan. Pieleen on menny konerintamallakin kun tuli ureavehkeet moottoreihin. Täälläkin kusiuusi Komazu tekokone värkkäs. Viis kertaa viikon seisokki tänä talvena. Tehdaskin hermostu ja ottivat ureavehkeet veks ja kone alko vörkkiin. Sanovat vaan että takuu säilyy mutta tästä ei sitte huudella.

En pidä autoa roikassa enkä myöskään pidä lasien skraappamisesta. Webasto on keksitty. On se niin kiva aamukahvipöydässä painaa säätimen nappia ja sitten lähteä sulalla lämpimällä autolla. Metsässä aina kastuu kun vähän touhuaa. Vähän ennen pois lähtöä painan nappia kaukosäätimestä. On se uksusta mennä lämpimään sulaan autoon märkänä. Ei mee lasit sumuun eikä tuu vilu. Webaston säädin riittää n. puolikilometriä, kauempaa se lähtee tulille kännykällä.

Mulla on pitkäohjaamo hiluksi 3l moottorilla ja automaattilootalla. vetää ja pääsee niin moottoritiellä ku mettätielläkin enkä ajattele pätkääkään saastuttamista. Keskikulutus on 8-9 satasella. Souvot, mulle se on ok.

Toisaalta ostin naapurin vananpojan 85 synttäreillä siltä 17v vanhan farkku sammakko korollan. Muuta vikaa ei siinäkään ollu muuta vikkaa ku että hiiri noli pesiny lämppäriin ja ja jyviä kanavat täys. pikku putsausta. Vein sen leimalle. Katsatusmies ihmetteli että täysin virheetön ja hyvässä vahassa…..ja maalis -15 asti seisonu eikä mitään jumissa ja ajettu edellisten katsastusten välillä 400 ja sitä edellisellä tuhat kilometriä!

Ei muuten jesse natise. Sehän syö mitä syö muttei se minua saa murheelliseksi. Savuttaa minkä savuttaa. Parisattaa tuhatta ajettu. puoli miljoonaa jälellä. Onhan se sentään tojota. Mulle varmaan kolmaskymmenes. Lämpimässä tallissa aina kuivunu. Patella oli aikaa soratiellä kierrellä kuopat eikä vauhti päätä huimannu. Tukossa se moottori ei kuitenkaan ollupäästöjen mukkaan ja tielläkin pirtsakka.

No nyt renki ajelee enimmäkseen hiluksia ja ja minä korollaa. Saattopa olla että ostin nuo autot ihan kemerarahoilla. Ainahan se pitää sen verran touhuta että saa kemeraa jessen mopopösön verran vuodessa.

No seku jauhan paskaa niinku täällä näkkyy olevan tapana….älä jesse suutu ja oo katteellinen…..

Jätkä Jätkä

wanhajätkä pudotti maanpäälle turhan haihattelijat. Hiluxille 8 – 9 litran kulutus on ihan jees. Sen, minkä täällä haja-asutusalueella autot saastuttavat, kestää luonto helpostikin jos se kestää hiilivoimalat ja niiden massiiviset päästöt.

Eniten minä murehdin järvien tilannetta, ne kun ovat liettyneet mataliksi ja samentuneet sekä sinilevän pilaamat. ”Tarttis tehrä jotain”.

Hiluxmetsuri

Vanhajätkä:”No nyt renki ajelee enimmäkseen hiluksia ja minä korolla” Ihan mahtava juttu. Arvostan kovasti tätä. Aina ei tartte ittelle haalia kaikkea vaan voi antaa  muille parempaa ja itte tyytyä hieman vaatimattomampaan. Mie vähän luulen, että sun renki kattelee ihan eri tavalla sua työnantajana kuin jos tilanne ois toisinpäin. ??

Mulla on ihan sama tilanne. Lapset ajelee  200+ heppaisella automaattilootaisella sähkö pistokehybridillä ja minä 21 vuotiaalla Hiluxin raadolla.  Hyvin kelpaa.

Noiden ureajuttujen kanssa leikkiminen on jonkunlainen jatkoaika dieseleille. Yhä kalliimpia ja mutkikkaampia juttuja keksitään polttomoottorin tekohengittämiseksi. Ja ihmekös tuo kun ovat 100 vuotta niistä elantonsa saaneet niin kaikkea pitää koettaa jotta pakokaasumyrkyttäminen voi jatkua.

Tolopainen Tolopainen

Saa niitä lapsia avustaa, tuleeko kiitosta, ei tule, vaan lisää pyyntöjä. Tästä eteenpäin avustan kehitysmaiden lapsia, ne ovat tyytyväisiä paljon vähemmästä.

Hiluxmetsuri

En edes odota kiitosta. Tietävät kyllä itsekin missä menee kohtuus. Itte kun ei ökyile tai leiki eliittiä niin lapset oppii. Ei oo tyhmiä.

Kehitysmaiden lapset elää aivan murto-osalla siitä mitä me täällä käytämme. Minäkin avustaisin, mutta kun valtiomme pakko-ottaa veroissa minunkin osuuteni aivan kohtuuttomuuksiin saakka niin hoitakoon sitten homman.

Kökki

Wanhalta jätkältä hyvä kirjoitus. Ite ajelen suzukilla 1.9 turpodiiselillä GV.Ei pahaa sanottavaa. Kolmas jo menossa. Aikasemmat bensavehkeitä ja tää nykynen diesel. Hoituu metsäajot ja veneen vetämiset. Kiinnostunut tästä uudesta hiluxista. Tiedän et laatuauto, mut tähän uuteen petyin koeajon jälkeen. Pompottaa selkään maantiellä melkoisesti vaikka kehuvat sen henkiläautomaisuuksia. Mainitsin tästä kaupassa, johon myyjä tokaisi; laita 200kg painoa lavalle niin rauhoittuu. Tiiä sitten oliko renkaissa vika tai joku muu pielessä. Pitänee mennä koeajamaan toista hiluxia….onko muilla vastaavia kokemuksia tästä uudesta vai aisteinko olemattomia….

Metsika

Niin ne tahtoo lava-autot pompotella tyhjänä. Kuitenkin 1000 kg kantavuus lavalla niin kovin pehmeitä jousia siellä taka voi olla.

wanhajätkä

Nuo molemmat hiluksit on ollu epäonnen autoja.t  Niitä välillä sattuu. Ilman omaa syytä parrkipaikalla rutattuja tai oppaalta karkas käsistä kuus kelkkaa trailerissa….ja jostain syystä aina samat yksilöt. Toisilla ei ees kolhuja 700 tuhanteen. nii se vaa menee. Yks maanantaiauto mulle sattu, Volvo XC70. Ei tervettä päivää. Kalliiksi tuli murheineen.

Niin nuista hiluksista. Ensimmäisellä ajoin 47 tuhatta. Se vaan halus selälleen neljänkympin vauhista omalla metsä pengertiellä. Meni lunastukseen. tämä nykynen on sitte kolmelitranen automaatti. Huono tuuri jatkuu. Ei ole auton syy jos vedän sitä70 metriä ajokoneen kouralla rinnalla ja murjon sen joka puolelta. Kaks kuukautta kiilsi ku aalen muna. Sitte renki perruutti rankakuorman keulasta sisään…eli vitutti ja tojoautoa nauratti.

SVT arvioi Fennialle sen kertakorvausarvoksi 38000. Sain ite valita otanko rahat vai korjataanko. Tojoauto sano urakkahinnaksi sovitun 23800. Tutkin ja tutustuin uusiin. Uus lähes vastaava maksas 71000 jessemoottorilla eli 2,3  moottorilla.  Kolmelitraista ei enää tuoda suomeen. Valintani oli, tottakai, tehdään vanhasta uus vaikka mittarissa onki 170 tuhatta. Vielä puoli miljoonaa huoletonta kilometriä jäljellä. Ei8 tällä liikevaiholla mikä nyt mulla on kannata ostaa seittemänkympin autoa. Nyt sillä enimmäkseen renki ajelee ja minä korollalla. Kummalla sattuu olemaan enempi kuljettamista. Öljypöntöt ja vuotavat letkut on hiluksin lavalla. Helppo pestä se kontti sillontällön.

mulle autoilu ei oo muutenkaan asia mistä nautiskelen. Kuhan pääsen ilman kärsimystä liikkuun palstalta toiselle ja saan vielä vehkeet mukaan. Palstojen maks etäisyys on 760 km. Muutaman kerran entisessä ammatissa sain vuokrattua hassulla kumppaeilta eli porshelta nopean auton. 300 ei ois ollu raja.  Vaan ei ollu munaa ku 296. Se on videolla jossa näkyy mittarilukema. Moottoritie on kuoppanen ja mutkanen siinä vauhidissa ja vastaan tulee oikeella puolella pariasataa autoja joista ei tiedä vaihtaako ne kaistaa eteen.

Himo nopeisiin tai luksusautoihin on karissu kokeilujen kautta. Etin nautinnon muualta ku autoilusta. Rauhallisesti paikasta toiseen kohtuu kustannuksin….mutta mahdollisimman varmasti

Hiluxmetsuri

Lava-autot menee tasaisemmin kuormattuina. Kevyt perä suhteessa keulaan.

Henkilöautoa ei voi kuormata kolmasosaakaan siitä mikä on Hiluxille vielä ok. Pitää muistaa, että kyse on ensijaisesti mahdollisimman luotettavasta työkalusta eikä kilparatojen kaunottaresta spoilereineen.

Uudessa Hiluxissa maksaa luotettavuus ja pitkäikäisyys sekä huollon saatavuus hyvinkin vanhoihin malleihin, mutta voihan se olla, että uusimpiin on tarttunut kaikenlaista himmeliä liiankin kanssa (?)

jees h-valta

Pitää kyllä oikaista ettei KAIKKI lava-autot pompota tyhjinäkään eli ilman kuormaa. Jopa -91 Chevrolet pysyy kyllä aivan mainiosti tien pinnassa ja eikä todella hakkaa selkään. Pitkät jousituksen joustot on vain ja ainoastaan sitä varten ettei tarvitse tehdä kovaa traktoria. Olen ollut nuoremmissa Usa:n avolavoissa ja Toyota-karja ei tiedä mitään auton hienosta käytöksestä kunnon jousitusratkaisuilla. Käsitän traktorikäytössä metsäteillä eli kuormajuhtana mutta en kyllä että joku lähtisi sillä seilaamaan johonkin oikeisiin maanteille ja niiden nopeuksiin.

Esillä 10 vastausta, 3,201 - 3,210 (kaikkiaan 5,990)