Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,241 - 3,250 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Mistä nyt keksittiin typenoksidit, aina niitä on polttomottoreista ja muista palamisprosesseista syntynyt. Julkisuuteen nostetaan aina jokin ongelma, josta rummutetaan vähän aikaa kunnes tulee kiinnostavampi ja siirrytään siihen. Pari vuotta sitten Indoneesian metsäpalot olivat suurin luonnon katastrofi koskaan,  kuka niitäkään enää muistaa, eikä vapautuneista päästöistä ole enää haittaa kenellekään.

    Jätkä Jätkä

    ”- Erittäin hyvin käy myös mönkijään, jossa vaihteisto ja moottoriöljy on samassa tilassa. Niihin ei tavallinen synteettinen öljy käy.”

    – Ainakin minun Polarikseen suositellaan synteettistä öljyä.

    Metsuri motokuski

    Onko jätkä siinä vielä vaihteisto ja moottoriöljy samassa öljytilavuudessa. Itselläni on Can Ami ja siinä on eri öljyt moottorille ja laatikolle. Tosin nekin ovat synteettisiä kaikki.

    Tolopainen Tolopainen

    Vihreää hömppää on nykyisin niin paljon tiedotusvälineissä, että totuuden löytäminen tuottaa vaikeuksia.

    Se on Jätkä niin, että jos käyttää mönkijässä synteetistä öljyä se pitää olla lisäaineistettua, tavallinen on kytkimelle liian liukasta, mutta mineraaliöljy käy sellaisenaan.

    Jätkä Jätkä

    ”- Onko jätkä siinä vielä vaihteisto ja moottoriöljy samassa öljytilavuudessa. Itselläni on Can Ami ja siinä on eri öljyt moottorille ja laatikolle. Tosin nekin ovat synteettisiä kaikki.”

    -Todellisuudessa en ole tutkinut asiaa, koska olen aina huollattanut vehkeen muualla ja siellä olen käskenyt käyttää kunnon öljyä.

    Tarkemmin kun ajattelen niin varmaan ne on erilliset öljytilat, kone on kuitenkin Dieselkäyttöinen, joten….

    Kiina-ilmiöisä, jotka on tarkoitettu hupailuajoon, taitaa olla vain yksi öljytila.

    Meilläkin on pikkupojalla – 7 vuotiaalla ajelupelinä sellainen 110 – kuutioinen, jolla kyllä vauhtia näkyy saatavan vähintään riittävästi ja siinä on kyllä vain yksi öljy.

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä Jammussani ainakin on vain yksi öljytila, joka on moottorille ja voimansiirrolle sama. Lienee aika yleistä mönkkäreissä.

    Jätkä Jätkä

    Jotkut vaihteistotyypit ovat hyvinkin tarkkoja öljylaaduistaan, eikä niissä esim kytkimen toiminnan takia voi käyttää ihanmitävaan-öljyä.

    Jokin aika sitten kävin Traktorikorjaamolla ja siellä oli yksi kokolailla ajanmukaisella tekniikalla varustettu ISO traktori vaihteistoremontissa. Asentaja manaili omistajan typeryyttä, kun on itaruuttaan käyttänyt halpaa ölyä, joka on rikkonut vaihteiston jo toisen kerran. Takuu oli rauennut jo ensimmäisen remontin aikana samasta syystä.

    Toki määrätty öljy oli kalliimpaa kuin universaali-öljy, mutta sesonkiaikana korjaamolla seisottaminen ei ole halpaa lystiä. Muistaakseni aski piti ottaa irti ja purkaa kokonaan. = tuhansien eurojen remontti.

    Minulla on muuten vanha Suzukin kömpijä, jossa jo silloin oli vaihteistoöljylle oma tilansa. Sekin moottori on pitkälti sama kuin moottoripyörässäkin, paitsi siihen on asennettu lisäksi pakki.

    Sillä nuo teinipojat vetelee satasta metsäautoteitä pitkin – hirveä vehje.

    Tolopainen Tolopainen

    Saattaa olla että oli öljyn vika. Monissa tunnettujen merkkien vaihteistoissakin on ollut ikäviä valmistusvirheitä. Traktorissani on käytetty universaal öljyä yli 30v, koska se on ollut uudesta asti eikä mitään ongelmia, ei tosin ole tuntejakaan kovin tuhottomasti.

    Tolopainen Tolopainen

    Yhdellä tuttavalla on ollut länsimäinen pikkudiesel, 6v ja koko ajan on huollettu merkkiliikkeessä ja käytetty Fordin täyssynteettistä öljyä. Autoon on kuitenkin jouduttu vaihtamaan mm. moottori, kytkin ja vetoakselit kilometrejä vajaa 150ooo.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Vai bulkkiöljyä, jos se täyttää vaatimukset traktorin yleisöljyksi, kelpaa se vanhaan dieselautoonkin.”

    En tiedä, mikä on sinulla vanha dieselauto, mutta öljyn luokituksia kannattaa katsoa. Omassani on bensakone ja öljyn pitää olla vähintään API SL tai ACEA A3. En myöskään tiedä tarkalleen, mitä öljyä käytät, mutta googlettamalla ainakin SF-luokituksen mukaista Nesteen yleisöljyä näyttää olevan markkinoilla. ACEA A-luokitusta tuolla ei ole ollenkaan, vain E-luokitus eli en rankaisisi autoani yli 300 tkm luotettavasta palveluksesta syöttämällä sille tuollaita tavaraa, vaikka sitten olisi vanha diesel. Minulla ei rahaa olekaan haaskattavaksi asti kuten monilla muilla, joten joudun käyttämään synteettistä henkilöautoon tarkoitettua moottoriöljyä (15 €/l huollossa) ja vaihtamaan sen suunnilleen huolto-ohjelman mukaisesti.

     

     

     

Esillä 10 vastausta, 3,241 - 3,250 (kaikkiaan 5,990)