Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,341 - 3,350 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• MJO

Täytyy ihmetellä jesseä. Kaveri osti juuri polttomoottorilla varustetun auton ja samalla on lähettämässä ne lähes suorintatietä paalaamoon.

jees h-valta

Mitäs pahaa siinä on jos aikoo kehityksessä mukana pysyä. Monella muulla se enempi taitaa kriipaista. Minulla taloudellinen tappio on normaali auton vuotuinen mutta monelle tulee kymmenien tuhansien tappiot lähivuosina.

Nimetön

Minusta ei Jeesen ainakaan tarvi olla huolisaan kertako mun auto on jo 6v vanha (ei vielä ainuttakaan vikaa) ja pitkälle tulevaisuuteen vuosiksi huolettomia kilometrejä ja sen jälkeen mulle aivan sama mikä auton arvo on. Jos Jeese itse uskoo omiin ennustuksiinsa niin eikö juuri sinun kannattas nyt heti myydä Pösö pois ja minimoida tappiot ja siirtyä polkupyörään odottamaan sähköautoin  invaasiota?

rööri roope

Haapakeisarilla on helvetin hyvä ajettavuudeltaan oleva pökötti.Tietysti on parempiakin kuten esim volhvia.

Ongelmaa ei ainakaan tohmiksella ole kotteroiden poistossa.Kelpokerääjät hakee kotterot ja maksavat 250 ekee oli kunto mikä hyvänsä ja poistavat rekiseristä.

jees h-valta

Minulla ei ole mikään kiire luopua eikä vaihtaa kun ajan edistyksellisellä ja pieniruokaisella autolla jossa myös maksut aika minimaalliset. Mutta lähivuosina alkaa suuri saastuttavien autojen verotuskampanja jolla tuhotaan se kalusto pois kuleksimasta. Ja silloin alkaa olla ylitarjontaa jopa hävittämöihin. Koittakaa ny seurata mitä maailmalla ympärillänne tapahtuu, ei tähän sen suurempia ennustajan lahjoja tarvita. Ei kannata olla kuuro, pässi tahi vastaanottamaton muutoksille. Kaikki tuo osuu kapitaalista kantaa syövälle puolelle. Suomessa ei mikään torju muutoksia tuon asian suhteen enempää kuin muussakaan euroopassa.

Nimetön

Ei se Pösö oo mitenkään pieniruokanen ja vähän saastuttava, kuvittelet vaan… vanhanaikanen korkiakoppanen tuulen vastus ja pieneen kulutukseen ei pääse muuta kuin poikkeuksellisen hiljaa ajaessa.

jees h-valta

Minulle 6,0 on erittäin pientä kulutusta keskikulutuksena. Olen tottunut hiukan persompaan sapuskoijaan. Eikä ole ajettu hiljaa. Ja on erittäin hyvä ajaa kuten Röörikin mainitsi.

Gla Gla

Syksyllä otetaan käyttöön uusi päästöjen mittaustapa ja ennusteen mukaan ilmoitettu päästötaso kasvaa. Vanhoihin autoihin tuo ei vaikuta, joten nyt on mahdollista ostaa pienellä co2-arvolla varustettu auto.

Kiinnostavaa on myös se, kasvaako vai kapeneeko hybridien etumatka tuon muutoksen myötä. Maantietä ajavallehan hybridin etu on todellisuudessa vähäisempi kuin enemmän kaupungissa ajavalle ja siksi minä en ainakaan vielä pidä hybridiin siirtymistä kannattavana. Peräkärryllekin pitäisi olla kohtalaiset arvot ja se on monien hybridien ongelma.

Gla Gla

Lassen mainitsemaan ehdottomuuteen ei ole tarvetta, sen sijaan mielestäni jokaisen kannattaa pohtia omia tottumuksia kulkumuodon valinnan suhteen. On aika järjetöntä, että ostetaan hienoja autoja, kenties kalliita hybridejä, jotta kulutus pysyisi kurissa, mutta samalla ajetaan matkoja, joita voisi vähemmälläkin kulutuksella hoitaa. Esimerkiksi polkupyörällä. Toki huono fyysinen kunto on monille ihan pätevä syy olla pyöräilemättä, mutta siinäkin kannattaa asioita ennakoida ja alkaa pyöräillä, jotta ei rapistu siihen pisteeseen, että auto on ainoa mahdollinen tapa liikkua paikasta toiseen. Jutuilla räntäsateista yms. ongelmista ei kannata itseään huijata, eilenkin oli kaupungilla kaunis päivä, eikä mitään estettä jättää auto kotiin. Jättää pyörän sitten kotiin, kun oikeasti sataa räntää, pitää tuoda sohva kotiin tai matkaa on 30 km/suunta.

Moniko muuten aikoo tehdä lomamatkan auton sijaan pyörällä? Kannattaa ihan oikeasti ajatella tätäkin. Näkee paikkoja ihan eri tavalla, eikä välttämättä tarvitse matkustaa kovin kauas. Valitsemalla jossain määrin maastokelpoisen pyörän voi piipahtaa vaikka monissa kansallispuistoissa, kun niitä avataan koko ajan lisää pyöräilijöille.

Tässä yksi toteutus aiheesta:

http://www.yetirides.com/2016/11/a-six-day-vigu-bikepacking-course.html

Tässä toinen:

https://www.5yearbiketrip.com/blogi

Gla Gla

Jessen visiot ovat mielestäni oikean suuntaisia, kulmakertoimen suuruutta en osaa arvioida. Co2-pitoisuuden kasvu kuitenkin pakottaa yhä merkittävämpiin ratkaisuihin, mutta muutosten hyväksyntä vie aikansa. Kannattaa miettiä omaa rooliaan tässä, onko kehityksessä mukana vai sen esteenä.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaupunkipyoria-ja-sahkoautoja-liikenteen-paastoja-vahennetaan-kaupungeissa-aktiivisesti/6497436#gs.bRqlmbQ

Esillä 10 vastausta, 3,341 - 3,350 (kaikkiaan 5,990)