Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,381 - 3,390 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Ensi vuosikymmenen puoliväliin on ainakin kahdeksan vuotta Jesse.  Minullahan on jo siinä vaiheessa kolmas auto menossa nykyisestä laskien, joten eiköhän tuokin asia jotenkin tuolla Portugalissa asustellessa järjesty.

    Visakallo Visakallo

    Vanhoilla dieselautoilla ajamista joko rajoitetaan, aiotaan rajoittaa tai niille kehitetään maksuja suurissa kaupunkikeskustoissa Euroopassa. Suomessa vastaavia rajoituksia ei ole näköpiirissä.

    Liikenneverkkotyöryhmän tavoitteena on sen sijaan vähentää liikenteen päästöjä kokonaisuudessaan muun muassa paremmalla joukkoliikenteellä sekä sähköä ja biopolttoaineita käyttävien autojen lisäämisellä. Ruuhkamaksut ovat olleet edelleen keskustelussa.

    Päästöjä pitäisi vähentää kokonaisuudessaan 50 prosenttia vuoden 2005 tasolta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite sisältää kolme kokonaisuutta.

    On luotava parempi energiatehokkuus liikennejärjestelmään, joka tarkoittaa että saadaan uusia jakamispalveluita, parempaa joukkoliikennepalvelua ja siihen energiatehokkaampia ratkaisuja.

    Toinen energia- ja ilmastostrategian tavoite on se, että edistetään biokaasuautoja, sähköautoja tai muita teknologisia ratkaisuja, joita ei ole vielä tiedossa.

    Kolmas ratkaisu on merkittävä panostus biopolttoaineiden hyödyntämiseen.

    Biopolttoaineella voidaan saavuttaa puolet tästä tavoitteesta. Se vaatisi myös, että biopolttoaineiden tuotannon ja tarjonnan pitäisi kasvaa huomattavasti nykyisestä. Myös sitä on mietitty, voidaanko vanhoja ajoneuvoja muuttaa vaikkapa biokaasuautoiksi. Työryhmä antaa väliraporttinsa elokuun puolivälissä.

    STT

    Tolopainen Tolopainen

    Jos Suomen autokanta olisi kokonaan pienikulutuksisia dieseleitä, päästöt puolittuisivat. Miksi eivät kaikki aja dieseleillä, paljon mukevempia ajaa kuin bensamyllyt ja tankkaus kerran pari kuukaudessa, ei tarvitse jatkuvasti olla roikan perässä niinkuin kalliit sähköautot tai ladattavat hybridit. Vaivatonta ja vähäpäästöistä huoltokin halpa joka toinen vuosi vaihdetaan öljyt ja joitakin suodattimia.

    harrastelija harrastelija

    Tuo puhuminen biopolttoaineista / bioenergiasta säästömielessä alkaa tuntua liiottelulta. Ainakin raaka-aineen hankkeessa käytetään isoja puolen miljoonan dieselkoneita, jolloin ei oikein bioraaka-aineen kokoaminen tunnu järkevältä. Mo:n kannalta se tarkoittaa ilmaiselta raaka-aineen luovutukselta.

    Nyt metsäalalla buumi näyttää olevan järeämmän puun kysynnässä. Tukki- ja kuitupuun korjaaminen on taloudellisempaa kuin pienpuun. Tosin bioraaka-ainettahan tulee paljon myös sellutehtailta ja sahoiltakin.

    jees h-valta

    Ihan uutismaailmaa siteerasin. Ja on tuo itseohjautuvuus jo olemassakin ja sekin tulee yleistymään. Kun näitä kaistapäitä ja itsetuhoisia aina löytyy on hyvä ettei tekniikka taivu aivan kaikkeen. Mitä dieselien käyttöön tulee on se kuitenkin ensimmäinen ja vanhakantaisin (huonoin) moottoriteknologia ja joutaa pois siviililiikenteestä. Työkoneet eri ja siihenkin rinnalle tulee sähköä korvaamaan tehontarvetta runsain mitoin. Helppo tie hyvään ilmastoon on juuri ”nokivasaroiden” poistuminen. Aivan sama onko pieniä tahi isoja, pössyttelevät kuitenkin ja kylmänä eritoten.

    harrastelija harrastelija

    Jees: Mitä dieselien käyttöön tulee on se kuitenkin ensimmäinen ja vanhakantaisin (huonoin) moottoriteknologia ja joutaa pois siviililiikenteestä. 

    Dieselmoottorihan antaa n. 10 netto-% suuremman eetan kuin bensakone. Suurempi puristussuhde mahdollistaa paremman tehon, mutta vaatii toisaalta vahvemman rakenteen kuin b-versio. myös auton rakenne on vahvempi painavamman moottorin vuoksi, tosin materiaalit parantuvat koko ajan, joten se painoero ei ole kovin suuri.

    Ei tuo dieseli vielä ainakaan meillä savuta kovin paljon alle 100 tkm:n jälkeen. B-moottorissa lamdan avulla on saatu moottorin eettaa paremmaksi, kyllä se d-autossakin on mahdollista päästöjen suodattaminen.

    Jätkä Jätkä

    Jeessin vanhakantainen käsitys perustunee loppuunpoljettujen BMW- dieselin ja Fiatin pakettiautojen kylmäkäynnistys-savutukseen, kolinaa ja tehottomuuteen.

    Jos pääsisi uudenkarhean auton kyytiin, muuttuisi ääni kellossa.

    jees h-valta

    Ei se diesel sillä tapojaan muuta että se saadaan äänenvaimentimilla ja hiukkassieppareilla sivistyneesti käyväksi. Kun ne törkyt sieltä huonosta polttoaineesta muodostuu ei auta vaikka ne kerätään johonkin. Ne jäävät kiertoon jätteenä joka on jopa ongelmajätettä. Bensiiniautossa sentään katalysaattori muuntaa prosessin luonnolle vaarattomaan muotoon. Eikä kerää mitään törkypaskakasoja sisälleen. Jalometalleita sisältävänä uudelleen kierrätykseenkin haluttu laite. Jopa niin haluttu että niitä on jopa varastettu autojen alta.

    Tolopainen Tolopainen

    Pikku diesel on halvmepi ja parempi käyttöautona kuin auto mopon koneella, johon ei voi laittaa edes vetokoukkua. Pösön olis saanut edullisemmin dieselinä, täytyy olla todella vihreä, joka maksaa bensakoneesta enemmän.

    Jätkä Jätkä

    Nykytekniikalla dieselin pakokaasut ovat jo niin vähäsaastuttavat, että ne kestävät pitkälle vertailun bensakoneiden pakokaasuihin.

    Nyt pitää kieltää vanhoilla Letukoilla ilmaa pilaavien autoilu, jos ei muu auta, niin kortti pois.

    Tekniikan kehitys on ollut ihmeellistä viime aikoina, eikä pidä uskoa kaikkea.

     

Esillä 10 vastausta, 3,381 - 3,390 (kaikkiaan 5,990)