Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,441 - 3,450 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Eikä noissa vanhoissa akuissa kovin hirveät rahat pyöri. Taitaa akkujen hinta olla jotai 0,3 € / kg.

    Litiumakut, joita sähköautoissa käytetään ova aikalailla eri juttuja.

    Dieselmoottorit ovat joka tapauksessa kaikilla arvoilla mitattuna paljon järkevämpiä käyttää nykyautoissa, jos autolla ajetaan pitkiä matkoja ja on vieläpä kuormaakin, eli täynnä ihmisiä ja jopa peräkärry perässä.

    Gla Gla

    Kalle Kehveli: ”Hybridit ovat monissa testeissä olleet selvästi suuriruokaisempia kuin normiautot.”

    Mainitsetko nyt aluksi vaikka kolme testiä, jossa noin on käynyt? Katsotaan sitten, mitä tarkoitat monilla testeillä vai onko se klassista tyhjän puhumista kuten ”tutkimusten mukaan” ilman että on ainoatakaan tästmällistä tutkimustulosta käytettävissä. Ja mikä on vertailukohta hybridille, vastaava bensa- tai dieselmalli?

    Kalle Kehveli: ”Saksalaisetkaan eivät ole löytäneet vielä oikeaa eko-auton mallia, kun testeissä hybridit ovat kuluttaneet normiajossa 70-80% luvattua enemmän.”

    Paljonko niiden luvataan normiajossa(?) kuluttavan?

    Kalle Kehveli: ”Toyota Yaris hybridi 100000 km kestotestin keskikulutus 6,4l.”

    Missä tuo testi on julkaistu?

    Kalle Kehveli: ”Ei paljon Toyotan vehkeet kehuja saa. Karmeita ajaa suuremmissa nopeuksissa, ja kulutus nousee jyrkästi.”

    Muodostatko mielipiteen Toyotan malleista yhden Yariksen perusteella vai mistä olet tuollaiseen mielipiteeseen päätynyt? On tietysti selvää, ettei Yarista ole tehty moottoritieajoa varten, Corolla ja Avensis ovat sitten toista maata.

    Kalle Kehveli: ”Meidän 2x suurempien mersujenkin keskikulutukset 5 litran molemmin puolin. Volkkareissa oli keskikulutus 4,5 litran tuntumassa. Saa siinä hydridiä hakea, joka pystyy samaan. Meillä ei juuri kaupunkiajoa ole.”

    Mikä malli on 2x suurempi kuin ilmeisesti Yaris, johon vertaat? Onko mittana pituus, paino, teho vai joku muu määre?

    Keskikulutusta ei tietenkään voi verrata, kun ei ole vertailukelpoisia tuloksia. Maantiellä hybridin etu on pienimmillään, mutta TM:n hybritestissä 10/2017 Toyota Prius ja Hyundai Ioniq kuluttivat maantieajossa 4,3 l/100 km. Kaupungissa lukemat olivat 4,4 ja 4,5 l/100 km. Nuo ovat siis tuloksia, joita ei mittarivirhe tai lukuja kaunisteleva ajotietokone vääristele, kuten käytännössä jokaisen oman autonsa kulutuksia seuraavan tuloksia.

    Keskikulutuksia voi arvioida käyttötestien perusteella, jossa Auris Hybridin kulutus oli 5,6 l/100 km. Se oli selvästi alempi kuin saman kokoluokan pelkällä bensamoottorilla varustetuissa autoissa. Opel Amperan kulutus oli 4,8 l/100 km, mutta lataushybridin kulutusta on vaikea verrata tavalliseen autoon. Polttoainekulut oli kuitenkin kilpailijoita alemmat, joten en ihan heti usko sinulla olevan niin poikkeuksellisen taloudellisia autoja, etteikö hybridit niille pärjäisi.

    Jätkä

    Jos hybridi kuluttaa paljon sähköllä pyöriteltäessä lyhyttä lkaupunkiajoa puoli litraa vähenmmän satasella kuin polttomoottoriauto, niin mielestäni se ei vielä vatsaa sen paljon korkempaa hankintahintaa, eikä sitä, että moottoritiellä kulutus on kuitenkin häkellyttävän korkea.

    Sitten kun täyssähköauton hankintahinta vastaa sitä, että siinä on vain sähkömoottori ja akut, joiden yhteihinta jää alle polttomoottoritekniikan ja käyttösäde on yli 500 kilometriä, niin voidaan puhua hyvästä sähköautotekniikasta.

    Gla Gla

    Kalle ei suhteuttanut asiaa hintaan. Kyse oli kulutuksesta.

    Jos kuitenkin hinnasta aletaan puhua, tullaan kiinnostavan kysymyksen ääreen. Kuka mistäkin on valmis maksamaan. Puoli litraa pienemmästä kulutuksesta tai Mersuun liittyvistä asioista.

     

     

    harrastelija harrastelija

    Hybridejä näyttää olevan kahta sorttia: a) lähinnä jarrusähköä keräävä mm. Toyotan hybridit ja b) ladattavaa sähköä käyttävä. Akkuvaatimus näissä lienee erilainen?

    Jarrusähköllä ja bensakoneella on selvää, että maantienopeuksissa bensaa palaa, ilman vastus nousee nopeuden neliössä. Dieselhybdidejähän ei kannata tehdä, koska dieselin talvi- ja kaupunkikulutusetu bensakoneeseen verrattuna jää silloin pois.

    Sähköä ladattaviin hybriideihin täytyy mukaan ottaa sähkön kulutus, koska olen ymmärtänyt, että akut pannaan aina seisokissa lataukseen. Laskun mukaan kWh taloussähkönä siirtohinnan kanssa menee jo yli 15 centin!

    Jätkä

    Gla: ”-Kalle ei suhteuttanut asiaa hintaan. Kyse oli kulutuksesta.

    Jos kuitenkin hinnasta aletaan puhua, tullaan kiinnostavan kysymyksen ääreen. Kuka mistäkin on valmis maksamaan. Puoli litraa pienemmästä kulutuksesta tai Mersuun liittyvistä asioista.”

    – Kyllä minäkin maksan mieluummin ”Mersulisää”- kuin puolen litran säästöä kulutuksesta, kun ne ovat saman hintaiset.

    jees h-valta

    Jätkähän on vanha kunnon mersuhaaveilija! Itse en enää mersua miellä edes minkään tason edustavuuskäsitteeksi. Kun aika jättää niin aika on jäädä takavasemmalle. Mersun aika oli tuli ja meni ja Uusikaupunkikin hiljenee ainakin tämän merkin osalta muutamassa vuodessa. Kun huomataan että onkin vääränlainen auto käsissä eikä maksupostit ole pienimmästä päästä saa mersuista seuraa BMW:t ja Audit autoliikkeiden takapihojen hylkyosastolla. Ihmeen lyhytnäköistä on euroopan kansa.

    Puuki

    Kaipa se on uskottava , kun mainosmies kerran jatkuvasti totistaa ; vanhat merkit on, auttamattomasti menneisyyttä ja nyt pitänee joka ukon ja akan ostaa pösö , oikean mallinen tietysti myös .

    jees h-valta

    Ukot ja akat jotka järkevästi ovat ajelleet ovat jo muutaman vuoden ajaneet edistyksellisillä, pienipäästöisillä ja pienikulutuksisilla autoilla. Tämän päivän Satakunnan Kansassa eräs sellainen ajelee Peugeot 308:lla jo seitsemättä vuottaan. Kulut ovat kaikkineneen laskettuna olleet 4000 euroa vuodessa myös auton arvioitu arvonalenema laskettuna. Renkaita hän vaihtaa kolmen vuoden välein uuteen vaikkei kuluma ole kummoinenkaan. Autoon on riittäneet normaalit huollot paitsi lämmityslaitteen säätimen vaihto ylimääräisenä. Eläkeläinen piti silti tätä hintatasoa autoiluun korkeana ja kirosikin autoilun verotusta. Hänkin vaihtaisi uuteen jos autoveroa alennettaisiin tai poistettaisiin kokonaan. Suomi on bensiinikäyttöisten neljänneksi kallein maa ja dieselien toiseksi kallein maa kuluissa!

    MaalaisSeppo

    Hybrideissä tai täyssähköautoissa ei ole mieltä, ainakaan talousmielessä, niin kauan, kun hyväkuntoisia volkkarin 1.9 tdi autoja löytyy. Toinen sokoloota menossa. Keskikulutus läpi vuoden n. 4.5 l. Eipä ole moottorit paljoa 10 vuodessa kehittyneet ainakaan kulutuksen osalta.

Esillä 10 vastausta, 3,441 - 3,450 (kaikkiaan 5,990)