Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,451 - 3,460 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Puuki

    Sähköauton valmistus aiheuttaa Kiinassa 50 % enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistus.  Vähän samantapainen ilmiö kuin metsäpuolellakin , kun ei oteta lukuun kerrannaisvaikutuksia, niin lopputulos voi olla melkein mitä tahansa :  Puun käyttö korvaa fosiilisten öljytuotteiden käyttöä ja uusiutuvuus vähentää päästöjä.

    Tuttu osti vasta uudehkon 6000 km ajetun neliveto amg-bensa mersun Saksasta – ei vaikuttanut yhtään vanhanaikaiselta pirssiltä.

    Jätkä

    Puuki. Kyllä sellainen auto on kehityksen kärjessä kaikilla mittareilla mitattuna. Ainoa poikkeus on Harjavallan Jeessi, jonka mittari näyttää vain suuntaa, jonka päässä on Harjavallan Jeessi.

    Hiluxmetsuri

    Liikenne aiheuttaa väistämättä erilaisia ympäristövaikutuksia. Suurimmat vaikutukset ovat sen energiankäytössä ja sitä kautta päästöissä. Myös ajoneuvojen valmistus ja käytöstäpoisto kuormittavat ympäristöä, mutta huomattavasti vähemmän kuin käyttö.

    Sähkö on pohjoismaissa hiilidioksidipäästöjen ja uusiutuvuuden suhteen kansainvälisesti vertaillen erittäinkin kelpo energialähde ja kehityksen suunta on kohti yhä pienempiä päästöjä.

    Kaikilla energiamuodoilla on toki omat ongelmansa, mutta sähkön erityisominaisuudet eli helppo jakelu, hyvin monipuolinen tuotantomixi sekä soveltuvuus hyvin erilaisiin käyttöihin kasvattavat sen käyttöä. Useimmiten sähkö korvaa fossiilisia polttoaineita siellä missä tarvitaan energiatehokkuutta ja lähipäästöttömyyttä.

    Autopuolella ei ehkä kannata riehaantua vastakkainasetteluun vaan hyödyntää yhä monipuolistuva valikoima erilaisia ajoneuvoja erilaisine energialähteineen. Valitettavasti konservatiivisimpien omaa etuaan puolustavien fossiilienergiaänkyröiden (anteeksi, jos joku löysi itsensä) on vaikea hyväksyä, että ei olekaan enää yhtä ainoaa vaihtoehtoa vaan useita.

    Muutamat lähivuodet ovat todella mielenkiintoisia ajoneuvotekniikan kehityksen kannalta.

     

    Gla Gla

    ”Valitettavasti konservatiivisimpien omaa etuaan puolustavien fossiilienergiaänkyröiden (anteeksi, jos joku löysi itsensä) on vaikea hyväksyä, että ei olekaan enää yhtä ainoaa vaihtoehtoa vaan useita.”

    Polkupyörää olen koittanut tarjota vaihtoehdoksi kulkutavan valinnassa lyhyillä matkoilla, mutta asian miettimisen sijaan yleisempää taitaa olla miettiä syitä, miksi ei voi luopua nykyisistä tavoistaan. Jessekin ajelee 1,5 kilsan työmatkat autolla, vaikkei tarvitse edes lastentarhan kautta ajaa. Tosin sekin olisi noissa olosuhteissa pyörällä kuljettavissa.

    Mahtaako Jees edes ymmärtää, millaista arjen ylellisyyttä tuollainen työmatka on? Ja se sitten haaskataan autossa istumiseen. En käsitä.

     

    Puuki

    Kun tarkemmin muistelen , niin se uutinen Kiinan sähköautoista kertoikin, että kokonaispäästöt oli sähköautoilla sen 50 % suuremmat kuin polttomoottoriautoilla, koska auton tehdasvalmistus Kiinassa ja raaka-aineiden hankinta tuotti niin paljon niitä päästöjä.

    En puolustele fosiilisten polttoaineiden käyttöä sen kummemmin, ja varmaan paikallisesti päästöt vähenee huomattavasti kaupunkipaikoissa, jos siirrytään sähköautoiluun. Mutta  sähköautoilun erinomaisesta saastettomuudesta paasaavia vähän koetan toppuutella.

    Paikallisella biokaasulla käyvät autot olisi oikeasti  ympäristöystävällisempiä. Karjan- lannasta ja muista jätteistä saadaan kaasua. Vetyauton pakoputkesta tulee vesihöyryä. Ne saattaa olla niitä tulevaisuuden saasteettoman autoilun vaihtoehtoja, jos/kun sähköautovillitys (rahastuksen loputtua) ensin menee ohi.

    Jätkä

    <EDIT: osa tekstistä poistettu>

    Ajaa pöllyyttelin taas nuoren vieraamme kanssa mönkijöillä. Hänelle on laitettu nuorisomönkijä, hieman iso 8-vuotiaalle ja kulkee melko haipakkaa. Minun täytyy olla sitten kaverina ja ajelen yleensä hänen perässään Polariksen Diesel-mönkijällä. Jeessiä rauhoittaakseni kerron, että Polariksen putkesta ei pöllähtele mitään näkyvää. Lisäksi kulutus on selkeästi alle litran tunnissa, vaikka on läppä levällään melkein koko ajan. Ei paljoa saastuta.

    Hiluxmetsuri

    Turhaan Puuki toppuuttelee. Ei niitä faktoja tarvitse pelätä. Lähdekritiikki ei kuitenkaan ole pahitteeksi. Fossiilipolttoaineteollisuus Kochin veljekset etunenässä teettävät erilaisia tutkimuksia joiden tarkoitusperiä voi vain arvailla…?

    Niinkuin ko aiemmin olen sanonut, että vaihtoehtoja tulee lisää ja yleensä sellaiset vaihtoehdot, joiden käyttöön liittyy etuja ja säästöjä tuppaavat jäämään eloon. Tämä on ihan luonnollista teknistä kehitystä. Montakos höyryveturia meillä onkaan aktiiviajossa?

    Ei ole yhtä oikeata ratkaisua. On useita erilaisia ratkaisuja ja mustavalkoisuuden sijaan on harmaan sävyjä.

    ja Gla:n polkupyöräkommenttia arvostan. En minä kehtaisi ajaa autolla 1.5 km työmatkaa. Olisin ikionnellinen jos voisin ajaa fillarilla töihin.

    Puuki

    Talsa :

    ” Journal of Industrial Ecology -julkaisun selvityksen mukaan puolet sähköauton aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Suurin saasteiden aiheuttaja on akun valmistusprosessi. Esimerkiksi litiumin kaivostyöt ovat kaikkea muuta kuin ympäristöystävällisiä. Perinteisen auton valmistus vastaa puolestaan 17 prosenttia kulkuneuvon hiilidioksidipäästöistä.

    Kun sähköauto lähtee tehtaalta, on se aiheuttanut hiilidioksidipäästöjä 13 600 kilogramman edestä. Polttomoottoriauton kohdalla vastaava määrä on 6 350 kiloa. ”

    Tuon artikkelin mukaan s-auto muuttuu p-moottoriautoa”vähemmän saastuttavaksi” keskimäärin vasta 130 000 km ajon jälkeen. Riippuu siitäkin mistä lähteestä sähkö saadaan. Akun uusimistarve tulee vastaan kun on ajettu tarpeeksi pitkästi.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Suomi yrittää olla jokin ilmastonmuutoksen edelläkävijä, vaikka sillä mitä täällä tehdään ei ole mitään globaalia merkitystä. Miksi maailman pohjoisimman teollisuusmaan pitäisi leikata päästöjä enemmän kuin paremmissa olosuhteissa olevien maiden. Kehitysapuunkin menee enemmän rahaa kuin EU-jäsenmaksuihin ja onko pakolaisuus avustuksen seurauksena Afrikasta vähentynyt, ei ole. Apu vain kiihdyttää muuttoliikettä Eurooppaan, kun elintasoeroista menee enemmän tietoa. Afrikasta tulijat ovat elintasopakolaisia, ei mitään nälkään kuolemassa olevia.

    Visakallo Visakallo

    Ydinvoimayhtiöt ovat kadehdittavan hyvin osanneet lobata asiansa kuluttajille ja ympäristöväelle sähköautojen kautta. Latauksessa olevat sähköautot ovat paras mahdollinen sähkönkulutuksen tasaaja yöaikaan, kun muuten kulutus on pientä. Kaiken lisäksi autojen kulutus on melko tasaista myös vuositasolla. On miellenkiintoista, että Suomessa tämä aivan olennainen asia jätetään aina kertomatta, ja huomio kiinnitetään aivan toisarvoisiin seikkoihin. Ydinvoiman ongelmana on tähän asti ollut suuri säätövoiman tarve. Sähköautojen suuri määrä olisi heille hyvin edullinen ratkaisu.

Esillä 10 vastausta, 3,451 - 3,460 (kaikkiaan 5,990)