Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,461 - 3,470 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Hiluxmetsuri

    Kiitokset Puukille mielenkiintoisesta tutkimusviittauksesta. Tutkimus on jo vuodelta 2012 ja kun hieman tutkiskelin sitä niin perussanoma näyttää olevan että valmistuksen aikaiset päästöt lisäävät koko elinkaaren ympäristövaikutuksia. Tutkijat näyttävät esittävän myös herkkyystarkastelun, josta ilmenee huomattavia vaihteluita ympäristövaikutuksiin ja siten yhtä ainoata tulosta ei voida antaa. Se ei kuitenkaan pitäisi paikkaansa.

    Tutkimuksen ansiokkain osuus liittyy johtopäätöksiin:”The production phase of EVs proved substantially more environmentally intensive. Nonetheless, substantial overall improvements in regard to GWP, TAP, and other impacts may be achieved by EVs powered with appropriate energy sources relative to comparable ICEVs.”

    Tämä siis tarkoittaa sitä, että sähköautoilun päästöttömyys on olennaisesti sidoksissa sähköntuotannon päästöttömyyteen. Suomessa meillä ei ole tuosta mitään huolta.

    Toisaalta tutkimus osoittaa aivan oikein, että panostuksia ympäristövaikutusten pienentämiseen on edelleen syytä lisätä. Tämä on muuallakin trendinä; olemme menossa kohti kiertotaloutta.

    Visakallo Visakallo

    Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen on jo ehdotettu valtion tukea, sillä kysymys on miljardiluokan urakasta.  Erityisesti taloyhtiöille ja yrityksille kustannus voi nousta erittäin suureksi, sillä kiinteistön kaapelointi ja sähköliittymän sulakeko joudutaan suurentamaan. Kohoavien vero- ja asumiskustannusten muodossa sähköautoilun maksajiksi tulisivat siten myös autottomat. Jostain syytä nämä seikat sivuutetaan keskusteluissa lähes aina.

    harrastelija harrastelija

    Eikös Orpo suunnitellut pikalatauspisteitä pääteiden huoltamoiden yhteyteen? Se ei kyllä maksa miljardeja, oliko jotain 20 miljoonaa? Maksajia olisi ainoastaan autoilijat, huoltoasemillehan se tuo lisäbisnestä.

    Enpä ole kehdannut laskea tarkemmin, mutta kahden tunnin pikalataus vaikkapa 200 Ah 230 V jännitteellä olisi 23 kWh. Sehän tekisi nykyisellä taloustaksalla (15 c/kWh) 3,45 € + vuokra ja palvelu.

    Visakallo Visakallo

    Jos sähköautot enemmän yleistyvät, ei niitä pystytä pelkästään huoltoasemilla lataamaan. Ovat yöllä kotiroikan jatkona.

    Hiluxmetsuri

    Harrastelijan laskelmaa hieman tarkentaisin. 200Ahx230V=46000VAh= 46kWh. Tämän päivän sähköajoneuvojen akut ovat luokkaa 28…30kWh. Vain Teslasta löytyy luokkaa 60…85…100kWh akusto.

    Sähköajoneuvot ladataan pääosin kotona (öisin).

    Pikalatausta tarvitaan kaupunkien väliseen liikennöintiin ja huoltoasemat ovat melko luonteva paikka lisätä tämä palvelu niinkuin nyt on jo paikoitellen tapahtunutkin (ABC-asemat).

    Autojen määrän tulee kasvaa huomattavasti ennenkuin taloyhtiöissä suurennellaan liittymiä ja varsinkaan kaapeleita. Tekniikalla voidaan jo nyt jaella sähköt niin että kaikki saavat sähköä mutta järjestelmä pysyy sallitun kuormituksen rajoissa. Toki jossain vaiheessa tarvitaan lisäinvestointeja, mutta eivätpä ne lämmityskotelotkaan ihan ikuisua ole ja niiden uusimisen yhteydessä on hyvä miettiä hiukan tulevaisuuttakin.

    MaalaisSeppo

    Taloyhtiöissä nyt autopistokkeita käytetään autojen lämmitykseen ja kulutuskulut on luokkaa 50 €/paikka/vuosi. Kulutus menee taloyhtiön piikkiin ja yhtiö perii autopaikkamaksua saman kaikilta. Ajoakkujen lataus edellyttää muutoksia mm kaapelointiin ja kulutuksen mittaussysteemeihin, jotta kulut voidaan kohdentaa oikeudenmukaisesti. Lämmityskoteloiden vaitokulut vastaaviin kuin vanhat ovat mitättömät muihin kuluihin verrattuna.

    harrastelija harrastelija

    Joo, tuo 200 Ah oli ns. ”hatusta” vedettynä, arvelen että jos ”normaaliakku” on siinä 70 Ah, niin sähköautolla tulee olla monta kertaa ”tilavampi”. Sitten latausvirta ei voi olla kovin suuri, laitoin mielessäni sen 50 A (vaatii jo aikamoiset kaapelit ja sulakkeet, kotitaloudessa on 25 – 35 A), joten 2 h x 50 A x 230 V = 23 000 Wh.

    Sähköauto ei vielä niin paljon kiinnosta, että olisin tutkinut tarkemmin. Seuraavaa autoa vaihtaessa täytyy asiaan paneutua. Joka tapauksessa huoltoasemilla tulee olla sähköautoilun yleistyttyä kovasti ruuhkaa autojen nököttäessä 2 tuntia johdon päässä!

    Ja edelleen akustoista ei tahdo löytyä oikein järkeviä vaihtoehtoja. Mutta nyt on eräänlainen taitekohta ja kehitys kehittyy!

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautoilu ei ole muutenkaan ihan ongelmatonta. Kolaritilanteissa auton sähkölaitteet saattavat vioittua ja koriin tulee 240v jännite. Palokunta joutuu ne aina ensin maadoittamaan, ennekuin voivat ryhtyä muihin pelastustoimiin. Voi sähköauton akkuja ladata myös tavallisella akkulaturilla, mutta aikaa vain kuluu liikaa täyteen lataukseen. Omakotitaloon voi vaihdattaa isommat pääsulakkeet ja sähköauton latauspaikalle vedetään keskuksesta aina oma kaapeli. Sulakekoon kasvattaminen ei nosta kiinteää kuukausimaksua montakaan euroa. Sähköauton latauspiste omakotitaloon maksaa n.2k€ ja asennukset päälle. Ehtii nykyinen asuntokanta vanheta aika pitkälle, ennekuin noita enempi asennetaan joskus 2030 jälkipuoliskolta alkaen. En aio sähköautoa koskaan ostaa, ei ole mitään tarvetta sellaiselle.

    harrastelija harrastelija

    Sähköautoja markkinoidaan täysin mainosvetoisesti, todellista faktaa saa hakea, eikä sitä jostakin syystä saa kiskottua myyntimiehiltä? Myynti ei joko tiedä tai valmistaja ei halua tietoja ulos?

    Kysymyksiä:

    * minkä tehoinen on tavallisen perheauton moottori? Jos sähkömoottorin eetta on 3 x polttomoottorin, niin p.moottorin 100 kW vastaisi s.moottorin 30 kW.

    * mikä vastaavasti litiumakulla on Ah-kapasiteetti? P.m akunlla se on 70 Ah?

    * minkälaiset virrat ja jännitteet tarvitaan sähköaujen moottorin toiminnassa ja ladatessa?

    Tosiasiassahan sähkömoottori on paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottori – ja hyötysuhde on moninkertainen. Sähkön jakeluverkosto on kiinteä ja sen varastointi akuilla on edelleen ongelma. Polttomoottorihan kehitettiin sähkömoottorin jälkeen ja sen avulla vapautui auton itsenäinen liikkuminen tankin antamalla toimintasäteellä. Nestemäisen polttoaineen jakelu on myös onnistuttu järjestämään, eikä raaka-aineesta näytä olevan pulaa !

    Taidanpa kompata Tolopaista niin kauan, kun meinaan maaseudulla ja metsässä ajella 🙂

    Nimetön

    Suomessa kun suolaa kylvetään tielle niin  ilmajäähdytteiteinen tasavirtasähkömoottori ainakin kaverin autosta tusahti ja auto meni varaosiksi. Mikä lie tulee olen sähköautoin kestävyys näissä Suomen olosuhteissa? Nykysten vaihtovirtamoottriautoin huoltopaikkoja harvakseltaan, täällä Pohjanmaallakin esim. vain Vaasa ja Oulu  lähimmät, ja huoltomieheltä vaaditaan tarpeelliset sähkömiehen paperit ja koko korjaamolle omat vaatimukset.

Esillä 10 vastausta, 3,461 - 3,470 (kaikkiaan 5,990)