Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,481 - 3,490 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä Jätkä

    Sähköautojen akkujen kehitys on vasta aivan alkutaipaleella.On varmaa, että vielä nykyiset litum-akut ovat vaarallisia, eihän kaikkia matkapuhelimiakaan saa viedä lentokoneeseen, koska ne voivat syttyä ja räjähdellä taskussakin.

    Vanhat lyijyakut ovat olleet aina vaarallisia silloin kun niitä ladataan tai puretaan. Kennoista purkautuu molemmissa toiminnoissa vetykaasua, joka syttyy pienestäkin kipinästä.

    Minulla on kotona yksi akku räjähtänyt, Jämsänkoskella räjähti yksi metsäkoneen akku käynnistysvaiheessa ja Saksassa räjähti kuorma-auton akku, kun siitä otettiin virtaa polttoaineen tankkauspumppuun. Kipinästä syttyi vetykaasu ja akut hajosivat.

    Visakallo Visakallo

    Jesselle: Hybridi ei ole sähköauto.

    MJO

    Kun parkkipaikoilla alkaa aika tavanomaista olla että hybridiautoja on jo lähituntumalla nämä keskustelut alkaa jo hymyilyttää. Kyllä se on JO täällä ja määrä vain kasvaa koko ajan.

    Kaikesta huolimatta harjavallan Jesse osti nykypäivänä pensa-auton ja vieläpä ranskalaisen.

     

    <EDIT: kieliasua siistitty>

    Jätkä Jätkä

    Harjavallassa luetaan sellainen leikkiauto sähköautoksi, jos sen haltijana on Jeessi.

    Hiluxmetsuri

    Nyt ei voi kuin nauraa????

    Arvon herrat ovat koonneet koko arsenaalin erilaisia tuskia, vaikeuksia ja vaaroja liikenteen sähköistymisen esteeksi.

    En ole ihan varma, että mistä lähteistä noita ”tietoja” löytyy, mutta sen verran voin 5:ttä vuotta kahdella eri merkkisellä ladattavalla hybridillä ajaneena sanoa, että valtaosa peloista on aivan turhia. Homma toimii ihan turvallisesti ja sujuvasti. 125000km sähköllä ajaneena en ole kertaakaan jäänyt tielle, en jäätynyt autoon, en ole kuollut sähköiskuun, ei ole talosta palaneet sulakkeet, eikä ole tarvinnut suurentaa sulakkeita eikä kaapeleita.

    En minä tiedä mikä tässä niin pelottaa. Uudessa tekniikassa on varmasti joitain outouksia alussa, mutta niinhän se on ollut muissakin uusissa jutuissa. Menkää autoliikkeeseen ja pyytäkää joku sähköhärveli koeajolle. Sillä pääsee hieman paremmin sinuiksi asian kanssa ja voi pahimmassa tapauksessa yllättyä positiivisesti?

    Visakallo Visakallo

    Hiluxmetsuri voi varmasti kokemuksesta kertoa meille, paljonko hybridiautoilu on tullut maksamaan?

    jees h-valta

    Hiluxmetsurin linjoilla ja nuo ilkeilyt ovat taas niin sitä ittiään. Olen selittänyt erinäiset kerrat jo täällä mutta kerran vielä että menee tuon j-alkuisen järkikoppaan. Eli. ostan heti hybridiauton kunhan se turvaa muutaman sadan kilometrin mökkireissun käynnin ja on saman korimallin koska tarvitsemme tällaisen. Minua ei itse tekniikka kammota lainkaan vaan olen juuri yhtä varma kuin Hiluxmetsurikin että hyvää kyytiä sähköllä saa ja kaikki samat ominaisuudet on käytettävissä kuin polttomoottoriautolla. Teen sen jopa mielelläni ja tämä tulee tapahtumaan varmasti meidän taloudessa lähivuosina.

     

    <EDIT: kieliasua siistitty>

    Puuki

    Kun sähköautohypetys on päällä, niin ei sitä oikein sopisi arvostella, niinkö ?

    Minusta vaikuttaa , että ympäristöystävällisyyteen vedotaan pääasiassa vain markkinontitarkoituksessa. Ei ole omakohtaista kokemusta hybridiautoista, mutta kertomuksia on kuulunut, että polttoaineen kulutus ei vastaa  joillakin malleilla ollenkaan ilmoitettuja.

    Jätkä Jätkä

    On vaikea ymmärtää tuota rajatonta ihastusta, joka on vallannut jotkut, kun puhutaan sähkö – tai hybridiauton järkevyyttä varsinkin yleisautona.

    Selkeästi on tiedossa, että kaikkenaan valmistus on ympäristöä erittäin paljon rasittavaa ja kallista. Myös se tiedetään, että isot akut painavat paljon ja se tuo jo monenlaista lisärasitusta auton rakenteeseen ja kulutukseen, kuin myös kulumiseen.

    Niinpä autolla on vaikea – jopa lähes mahdoton päästä samaan bensiininkulutukseen, kuin pelkän polttomoottorin varassa kulkeva, jopa samanlainen tai ”sama ” auto.

    Sähkö ei ole ilmaista, eikä saasteetonta, varsinkaan, jos se on tuotettu erittäin ympäristöä turmelevalla tuulivoimalalla, jonka tuottama sähkö on monin verroin kalliimpaa kuin esim Ydinsähkö.

    Kun kaikki tekijät otetaan huomioon, on sähkön avulla liikkuvien autojen kustannukset kilometriä kohti moninkertaiset polttomoottoriautoihin verrattuna.

    Eri juttu on toki pelkästään Harjavallan liikennevilskeessä suhaavan ”autoilijan” käytänteet, kun sähköt saa työnantajan töpselistä, eikä päivässä tule kuin kolme kilometriä ajomatkaa. Varsinaiset ajelut sitten tehdäänkin vanhalla Jenkkirassilla, jonka perässä öljynkäry tukahduttaa kaiken elollisen ja bensaa kuluu 25 litraa satasella ihan maantielläkin.

    Tähän voi vielä merkitä päätelmän, että Jeessi ei ajele muulla, kuin pelkällä hybridiautolla, joka kulkee sähköllä kymmeniä kolmetrejä. Jos kuitenkin Jeessi yllätetään bensiiniaton ”puikoista”, luettakoon sekin Hybridiautoksi, ellei peräti sähköautoksi savupilvestä huolimatta.

    jees h-valta

    Jätkälle on näköjään vaikeaa hahamottaa edes puhetta autoilun lähitulevaisuudesta. Olen kait jo maininnut senkin että avolava-Chevrolet on iltapuolen taipaleissa mutta siltikään ei kärytä mitään öljynkatkuja vaan menee aina katsastuksesta sen puolesta hyvillä arvoilla läpi. Mutta -91 auto vain alkaa väsyä rakenteita myöten ja menee tämän katsastusajan jälkeen paaliin tai paikallisen usa-autojen korjaajan takapihan varaosaarsenaaliksi. Sehän tässä on enää vaihtoa sen suhteen jarruttanut kun ei ole kuin dieselkäyttöisiä avolavoja pääasiassa. Jotkut usa:n autot ovat joko lavaltaan olemattomia tahi aivan hirveän kokoisia ulkoisilta mitoiltaan. Ei käytännöllisiä täällä metsätilakäyttöön. Mutta jos jonkun hyvän saneeratun löytäisi tai jos markkinoille ilmaantuisi kuitenkin joku uusi variaatio tällekkin rintamalle.

Esillä 10 vastausta, 3,481 - 3,490 (kaikkiaan 5,990)