Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,531 - 3,540 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Visakallo: ”Autojen sähköistäminen on ympäristön kannalta pelkkää näpertelyä. Muutama kymmenen vuotta sitten olisi ollut vielä toisin.”

    Tarkoitatko, että nykyään autot kuluttaa aiempaa vähemmän? Katalysaattorien myötä suuri osa päästöistä on tosiaan leikattu pois, mutta kasvihuonekaasut ei ole vähentyneet. Vaikka autojen kulutusta on alennettu, kehitys on ollut hidasta ja liikenteen määrän kasvu syönyt tuon hyödyn.

    Visakallo Visakallo

    Gla: Tätä juuri tarkoitin. Autojen polttoaineen kulutus on pudonnut puoleen, ja päästöt sitäkin enemmän. Sähköauto puoltaa kyllä paikkaansa jossain suurkaupunkien keskustoissa, mutta meillä Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia eikä juuri ympäristöystävällistä sähköntuotantoakaan. Sitä ei myöskään tule, kun EU aikoo sen meiltä estää, hommassa ei ole silloin logiikkaa. Jos olette vuosien mittaan huomanneet, en vastusta uuttaa tekniikkaa ja menetelmiä, mutta olen kriittinen, jos niiden käytöstä ei ole vastaavaa hyötyä.

    jees h-valta

    Jos sähköllä nyt jo mennään helposti yhdellä latauksella 200 km:ä en puhuisi pelkästä kaupunkiautosta enää. Renault Zoe esim. valmistajan mukaan jopa 270 km:ä mutta käytännössä kait lähempänä 200:aa kilometriä. Kyllä tuo jo alkaa olla lähellä omiakin tavoitematkoja mutta korimalli ei tuossa vielä kohtaa. Glanhan on tietysti helppo arvostella kun itse ajelee niin tuoreella ja edistyksllisellä autolla. Mitenkähän ne omat työmatkat sujuukaaan? Tuo jota kuljen on lähinnä joen ylitys joka on vain kesällä miellyttävää puuhaa parhaaseen loma-aikaan. Muullosti lähinnä hyvin kylmä ja ankea siltaväli jonka vuoksi itsensä kastelemisessa tahi kylmäämisessä ei ole mitään mieltä. Kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei sillä ole mitään merkitystä ilmaston tai minkään taloudellisuudenkaan vinkkelistä. Olen sitä paitsi senverran mukavuuden haluinen etten ala monia vaatteita vaihtelemaan tuon matkan vuoksi. Siirryn sisältä sisälle periaatteella. Kun kuntoilen lähden illalla metsään ja kierrän siellä päivän liikuntatarpeen hyvinkin maksimitappiin.

    Tolopainen Tolopainen

    Kun autojen keskimääräinen käyttöaste on vain viisi prosenttia, on turha ostaa parkkipaikalle kalliita akkuja happanemaan. Autokannan energian kulutus vain kasvaisi, jos kaikki olisivat sähköautoja, aukosto pitäisi olla latauksesaa koko talven vaikka autoa ei käytetäkään. Sähköautot eivät ole Suomen ilmaston asioita. On paljon parempiakin vaihtoehtoja kuten flexfuel, jolloin polttoaineesta uusiutiva voi olla 85% ja loppukin voisi olla periaatteessa synteettisesti valmistettua bensiiniä. Tai autot voivat kulkea biodieselillä tai biokaasulla.

    jees h-valta

    Ja muistutan jälleen myös Glata että vaihdan heti vähintään hybridiin kun ehdot sen oman käytön tavoitteista toteutuu. Silti en ala edes sähköpolkupyöräilemään. Joka tässä onkin lähinnä alkanut tuntua hänen työnsä markkinoinnilta näillä palstoilla. Eiköhän siellä kaupungissa asiakkaita piisaa ihan lähituntumallakin vastakin. Kun minullakin piisaa näinkin pienessä paikassa kun Harjavalta.

    Tolopainen Tolopainen

    Miksi piti sitten ottaa tuo saastuttava bensavehje turhan takia, kun hybridejä on ollut tarjolla jo 20v. Lisäksi oli tuollainen bensarosvokin tuossa aiemmin. Olis voinut maineen korjata kerralla siirtymällä hybridiin. Nyt on hiukan selittelyn makua.

    Gla Gla

    Jees: ”Glanhan on tietysti helppo arvostella kun itse ajelee niin tuoreella ja edistyksllisellä autolla. Mitenkähän ne omat työmatkat sujuukaaan?”

    Omalla autolla ja kilometrejä tulee aivan liikaa. Toivottavasti työni muuttuu syksyllä, jolloin olisi mahdollisuus järjestää kulkeminen uusiksi. Mutta nyt kyse ei olekaan siitä, kuinka paljon minä tai sinä autolla ajetaan. Kyse on siitä, paljonko ajaa autolla sellaisia matkoja, jotka voisi hoitaa fiksumminkin.

    Jees: ”Tuo jota kuljen on lähinnä joen ylitys joka on vain kesällä miellyttävää puuhaa parhaaseen loma-aikaan. Muullosti lähinnä hyvin kylmä ja ankea siltaväli jonka vuoksi itsensä kastelemisessa tahi kylmäämisessä ei ole mitään mieltä.”

    Olisin huolissani itsestäni, jos ajattelisin 1,5 kilsan matkasta noin.

    Jees: ”Kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei sillä ole mitään merkitystä ilmaston tai minkään taloudellisuudenkaan vinkkelistä. ”

    Iltalukemista sinulle ja kaikille muillekin:

    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78114/Ohjelmia_ja_strategioita_4-2011_K%C3%A4velyn_ja_py%C3%B6r%C3%A4ilyn_strategia_2020.pdf?sequence=1

    Ellei jaksa lukea koko julkaisua, kannattaa ainakin sen verran katsoa että tietää, mihin suuntaan yhteiskuntaa kehitetään ja mikä on oma rooli tässä kokonaisuudessa.

    Jees: ” Joka tässä onkin lähinnä alkanut tuntua hänen työnsä markkinoinnilta näillä palstoilla.”

    En työskentele pyöräilyn parissa. Ihan vain ideologiastani tuossa on kyse. En voi ymmärtää, miksi tuottavuutta ja tehokkuutta eli kuílpailukykyä pitäisi tarkoituksella heikentää ja vastaavasti lisätä menoja, joista emme tälläkään hetkellä selviä ilman syömävelkaa.

    Jees: ”Silti en ala edes sähköpolkupyöräilemään.”

    En ole pessimistinen asian suhteen, kun muistamme millä vauhdilla ajatuksesi Touaregin kulutuksen suhteen muuttui. Ollaan jo puolivälissä prosessia, kun 3008:n valinta puolitti kulutuksen.

    Viikonloppuna kävin kylässä pyörällä, matkaa tuli vajaat 40 km/suunta. Paluu kotiin klo 0:00-1:30. Oli muuten huikea fiilis ajella tuohon aikaan kauniissa säässä. Yksi peurakolarikin oli aika lähellä, ei minun vaan vastaantulevan auton kanssa.

     

     

    Jätkä

    Jeessi:

    -Jos sähköllä nyt jo mennään helposti yhdellä latauksella 200 km:ä en puhuisi pelkästä kaupunkiautosta enää. Renault Zoe esim. valmistajan mukaan jopa 270 km:ä mutta käytännössä kait lähempänä 200:aa kilometriä. Kyllä tuo jo alkaa olla lähellä omiakin tavoitematkoja mutta korimalli ei tuossa vielä kohtaa. Glanhan on tietysti helppo arvostella kun itse ajelee niin tuoreella ja edistyksllisellä autolla. Mitenkähän ne omat työmatkat sujuukaaan? Tuo jota kuljen on lähinnä joen ylitys joka on vain kesällä miellyttävää puuhaa parhaaseen loma-aikaan. Muullosti lähinnä hyvin kylmä ja ankea siltaväli jonka vuoksi itsensä kastelemisessa tahi kylmäämisessä ei ole mitään mieltä. Kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei sillä ole mitään merkitystä ilmaston tai minkään taloudellisuudenkaan vinkkelistä. Olen sitä paitsi senverran mukavuuden haluinen etten ala monia vaatteita vaihtelemaan tuon matkan vuoksi. Siirryn sisältä sisälle periaatteella. Kun kuntoilen lähden illalla metsään ja kierrän siellä päivän liikuntatarpeen hyvinkin maksimitappiin.”

    -Ontuvat on jeessin perustelut jopa tuon mukavuuden osalta. Kun hän ei ala autoa lämmittämään sähköllä! niin hän siis pakkasaamuisin kaaputtaa ensin ikkunoista huurretta ainakin ulkopinnoilta , mutta myös sisäpinnoilta. Varusteenaan hänellä on sisävaatteet, joten kädet on kohmeessa, kun hän kömpii peltikotteroonsa, joka on kuin pakastin. Sitten tuulilasia puhallellen hän suunnistaa korvakuulolla 1,5 km:n päässä olevalle työpaikalle, mutta auto ei lämpiä sen vertaa, että katalysaattori heräisi toimintaan, eli hän tupruttaa pakokaasujen seassa enemmän törkyä pihalle kuin vuoden -62 mallinen Diesel-Pösö.

    Sitten sisälle tiskin taakse lämmittelemään ja pelolla odottamaan työpäivän päättymistä ja kotimatkaa samoin voimisteluliikkein kuin aamumatkakin.

    <EDIT: osa tekstistä poistettu>

     

    jees h-valta

    Enpä ole VW:kään kaas raaputellut tuulilasia naarmuille. Kun laittaa auton kaksi minuuttia ennen lähtöä käyntiin se riittää avaamaan tuulilasin näkymät. Toisekseen muistaisin että tuulilasi on jopa lämmitettävä tässä nykyisessä. Mutta joka tapauksessa kun auto lämpiää hetken penkinlämmitin päällä joka on autolle muutenkin hyväksi liikkeelle lähtö on aivan samaa mukavuutta edelleen kuin ennenkin. Ei VW:kään ollut lämmitimellä varustettu eikä mitään ongelmaa. Auto on tehty liikkumista varten ja tuo turha palvominen pois. On siinä lämmin autotalli sitäpaitsi alakerrassa että jos herkutella haluaa. Yleensä ei ole maksanut vaivaa.

    jees h-valta

    Pitää nyt muistaa ettei ole kyse auttamattoman surkeasta dieselautosta vaan bensiinillä käyvästä joka kyllä lämpeää nopeaan. Äsken muuten lähti tankilta vierestä vanha VW Golf ja vaikka oli päällisin puolin siisti niin tytön polkaistessa liikkeelle meinasin tukehtua oman vieressä. Kyllä tuuppasi tuhdit dieselinkatkut ja öljyllä höystettynä.

Esillä 10 vastausta, 3,531 - 3,540 (kaikkiaan 5,990)