Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,671 - 3,680 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Sen olen oppinut, ettei autoalan kehitystä voi kovin paljon ennustaa. Toki hybridien uskon yleistyvän, kun markkinoille saadaan kilpailukykyisiä malleja ja kansa vähitellen turtuu ajatukseen monimutkaisesta tekniikasta. Olihan vielä 80-luvun lopussa porukkaa, joka karsasti ns. tietokoneohjattua polttoaineen suihkutusta, kun 2-kurkkuinen kaasari edusti luotettavaa tekniikkaa, mielellään käsiryypyllä. 90-luvulla alkoi loppua sähköikkunoita pelkäävät, kun veivattavat alkoi olla harvinaisia, eikä sähköikkunat olleetkaan vikapesiä. Nyt moni pelkää pieniä turboja, mutta kun noita on liikenteessä, vähitellen asenteet muuttuu. Sama on edessä hybrideilläkin, joten esteenä on vain hinta ja monissa malleissa ei enää oikeastaan sekään.

    Sen sijaan kysymys diesel vs bensa on vaikeampi. Kun autoverotukseen otettiin päästökomponentti mukaan, diesel paransi kilpailukykyään. Pienemmän kulutuksen takia vero suhteessa bensaan laski ja dieselien myynti kasvoi selvästi. Pian kuitenkin polttoaineen hintaetu väheni ja dieselin suosio hiipui. Jostain syystä hankintahinnoissakin diesel on taas karannut bensamalleilta karkuun. Markkinoilla tuo tarkoitti muutama vuosi sitten pientä haastetta, kun työsuhdeautoilijoiden dieselit tuli 3-vuotiaina vaihtoikään, mutta vastaavaa kysyntäbuumia kuin uuden myynnin aikoihin ei ollut. Nyt sitten dieselin asema näyttää päinvastaiselta kuin päästöjen huomioimisen alkuaikoina, joten laidasta toiseen mennään. Verottaja pitää huolen siitä, että jatkossakaan mitään logiikkaa ei tässä ole, joten en suostu ennustamaan noiden tulevaisuutta. Lisäksi pianhan tiedemaailma löytää bensamallien päästöistä jonkin ongelman, jolloin aletaan taas puhua dieselin puolesta. Kun vielä Berner juuri vakuutti, ettei suunnitelmia dieselin käyttörajoituksiin ole, on syytä epäillä jotain olevan tekeillä.

    Jos kuitenkin käytettyjen dieselien hinnat selvästi putoaa, tulee siitä minulle kiinnostava vaihtoehto. Jokuhan nuo loppuun kuitenkin ajaa, joten uuden auton ostaja on se, joka elinkaaren päästöt ratkaisee.

     

    jees h-valta

    Nyt jo on alkanut näkyä tänä kesänä mainoskampanjoita joissa esiintyy paljon kaksilitraisia dieseleitä tai jopa isommalla koneella. Yleensä jo hiukan enemmän ajettuja mutta kielii selvästi kuinka ongelmallisia myytäviä ne ovat. Myös Porin R-Joupin pihassa tuo huomio on tullut tehtyä. Eikä ihme  jos kesäkamppiksia yritellään kun citymaasturien rivit ovat aika pitkiä. Muutaman vuoden ikäisinä ja sadantuhannen molemmin puolin ajettuina. Aika ihmeellinen asenne vain tarvitaan jos niistä alkaa viisikymmentä tuhatta maksella kun vakiotilanne on että kaikissa akku tarvii uusia ja renkaita molemmat varvit. Myös isompi huolto yleensä edessä. Ei kyllä tulisi enää mieleenkään. Suositan muita ratkaisuja Gla.

    Puuki

    Käytetyt dieselit on kaikkein saastuttavimpia. Sen vuoksihan niitä Euroopan suurkaupungeissakin ollaan kieltämässä. Jos oikein ymmärsin, niin Gla taitaa olla ulkoistamassa tulevia päästöjä uusien autojen ostajien kontolle (?).

    Gla Gla

    Tuttu osti aikanaan verovapaata autoa ja myyjä kehui, kuinka sen voi kolmen vuoden kuluttua myydä voitolla pois (elettiin aikaa, jolloin autovero oli nykyistä kovempi). Tuttavani kysyi, onko se niin huono, että pitää vaihtaa kolmen vuoden kuluttua.

    En minäkään autoa myytäväksi aio hankkia. Käyttöä varten autoni hankin.

     

     

    jees h-valta

    Kun tuossa Iltasanomien lööpit vilkaisin ei voinut olla huomaamatta autoliikkeen mainosta niiden mukana. Aika tyyppiesimerkki tuosta kertomastani ongelmakalustosta: Delta Bavaria Lahti myy BMW X4 F26 Drive 30d turboa jota ajettu 114000 km. Vuosimalli 2015. Ja se hinta: 59950,00 VOI herran pieksut sentään. Sillä vain saa kaksi varustelultaan parempaa uuttakin citymaasturia. Saksalaisen kulttimerkin, nimenomaan sen merkin hintavuutta.

    Gla Gla

    Puuki: ” Jos oikein ymmärsin, niin Gla taitaa olla ulkoistamassa tulevia päästöjä uusien autojen ostajien kontolle (?).”

    Eikö ole samantekevää, kuka vanhat autot ajaa loppuun? Uuden auton ostaja päättää, millaisella kalustolla ajetaan. Käytetyn ostajalla ei tätä mahdollisuutta ole. Joku käytetyn kuitenkin ostaa. Kysyntä ja tarjonta päättää auton hinnan ja jos dieseleitä aletaan hylkiä, muodostuu siitä kilpailukykyinen vaihtoehto, ellei niille aseteta jotain käyttörajoituksia tai lisämaksuja.

     

     

    Tolopainen Tolopainen

    Siinä on Jesse iso ero, kun verrataan pököä ja bemaria. Bemari on vielä kymmenen vuoden kuluttua alustaltaan uudenveroisessa kunnossa, pökön rattaat harittaa ja ajo-ominaisuudet ovat täysin erilaiset kuin uutena. Samoin kone loppuunajettu.

    Puuki

    Samantekeväähän se on kuka ne ajaa lopuun . Sitä vain että kun nyt keskustelupalstan kovin päästöttömän autoilun puolestapuhuja onkin aikeissa hankkia päästölähteen, niin tuli mieleen että onko tuulen suunta kääntynyt vai mistä on kysymys 🙂

    jees h-valta

    Puukin kummasteluun kyllä aihetta. Kyllä se käytetyn ostajakin ilmastoon vaikuttaa. Ostamalla esim. käytetyn hybridin. Jolloin autoliikkeiden tehtäväksi jää hävittää nurkkiin jääneet saastuttavat rottoset vaikka laittamalla ne omaan takkiinsa paaliin. Myös pieni bensaturbo varmasti ilmastoystävällisempi kuin nuo BMW:n kaltaiset jo tekniikaltaan vanhentuneet dieselit.

    jees h-valta

    Ja Toloppa, jälleenmyyntiarvo on kuitenkin kummallakin sama tästä kymmenen vuoden päähän laskettuna. Pösöllä ja bemarilla. Paitsi että bemarikuski on hävinnyt rahaa yli 50000 kun minä 35000. Ja olen koko ajan ajanut uudesta lähteneellä ja vioiltaan lähes nolla-autolla. Siinä BMW:ssa kaikki normaalit kuluvien tuhot jo sillä loppukuluttajalla. Turbo kahdessasadassa tuhannessa eli aika pian. Laturit ja muut sähköiset apulaitteet ja kuluvat alustan nivelet aivan yhtä paskana kuin pösössäkin. Koska se ei auton merkkiä katso näillä suomenmaan teillä. Katsastusrempat joka vuosi kun itse ei tarvitse sellaisia moneen vuoteen miettiä. Jne,jne. Renkaat saat ostaa yhden satsin enemmän vastaavalla ajolla yms. Puhumattakaan käyttökuluista jotka aivan eri luokkaa kalliine käyttöveroineen yms. Kulutus silti sama.

Esillä 10 vastausta, 3,671 - 3,680 (kaikkiaan 5,990)