Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,751 - 3,760 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Berza

    Tässä lienee seuraava autoni, kunhan kiisseli syksyllä tulee 🙂

    https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dacia-logan-mcv-stepway-suomen-edullisin-mokkifarkku/

    jees h-valta

    Eipä tuota Glankaan asennetta kovin yltiöedistykselliseksi voi mainita. Hiukan toisenlaisen kuvan on kyllä itsestään antanut. Noh, mainitaan sitten sellainenkin asia kuin että jos sinä sieltä autoliikkeen takapihalta sitten sen vanhan dieselin ostat (joka on hyvä veturi halvoiksi tuleville takkapuillesi) niin kuka lupaa sen kuinka toimiva se on biodieselillä. Käsittäkseni EU:n normit kuitenkin kiristyvät (syy autonvalmistajienkin nopeaan dieselien alasajoon) ja se tietää katsastuskonttoreillekkin uusia ohjeita palamistuloksiin.

    Puuki

    Ei tässä ole mielikuvituksesta kysymys, kun  itse aiemmin kerroit kiinnostuksestasi ostaa käytetty dieselauto, jos niiden hinnat laskee.   Uudet dieselautot on niitä vähemmän saastuttavia ureasäiliöineen. Käytetyissä tämän päivän dieseleissä niitä ei vielä ole. Ne on niitä mahdollisia alennusmyyntimalleja.

    Mutta samahan se on kuka ne loppuun ajaa, kuten sanoit itsekin.

    MaalaisSeppo

    Jesse kyseli, miten olen ajellut viikonloppuruuhkissa. Eipä ole niissä tarvinnut körötellä, kun muutin pääkaupunkiseudulta 80 -luvulla pois. Maalaispitäjässä ovat harvinainen ilmiö.

    Diesel ha-autojen tuotanto muka loppuisi. Jessen pitäisi kauppamiehenä tietää, että sitä tuotetaan, mitä kysytään. Dieseleiden hinta ehkä hieman nousee, jolloin kannattava ajokilometrimääräkin nousee hieman. Seuraava autonikin on diesel, jos ajomäärä pysyy nykyisessä n. 40000 km/a.

    Nimetön

    https://kp24.fi/uutiset/515364/briteissa-halutaan-lopettaa-bensa-ja-dieselautojen-myynti-2040-autoliiton-tj-tiukka-valinta

    Briteillä kunnianhimonen tavoite että viimmeset disselit poistus liikenteestä jo 2060-luvulla ja varmaankin Suomi tulee jälkijunassa niin varmaan munki tiisseli savuttaa jo 70-luvulla. Eikä paljon kiinnosta mikä on mun auton jälleenmyyntiarvo 70-luvulla.

    jees h-valta

    MaalaisSepon kommentti kyllä herätti ison kysymyksen että seuraako metsäkansa ollenkaan mitä oikeassa elämässä tapahtuu? Kun todellakin Englannin päätös tulee kieltämään niin diesel kuin bensa-autotkin 2040 ja jo 2020 siis KOLMEN vuoden päästä aletaan sakottaa kovempia päästöjä tupruttelevia autoilijoita. Ja lukuisia maita euroopassa alkaa olla jo samalla kannalla, saksassa aletaan poistaa VW:t joita ei ole päästökorjattu pois liikenteestä eli rekisteristä.

    Gla Gla

    Jees: ”Eipä tuota Glankaan asennetta kovin yltiöedistykselliseksi voi mainita. Hiukan toisenlaisen kuvan on kyllä itsestään antanut.”

    Minä en ole antanut mitään, sinä olet käsityksen ihan itse muodostanut. Mutta jos tarpeettoman ajamisen välttäminen ja uusien autojen valinnassa kulutuksen merkityksen korostaminen on yltiöedistyksellisyyttä, niin se sitten on. Mikään ei tuon jälkeen ole muuttunut. Se, etten pidä Touaregia järkevänä autona, johtuu pääasiassa siitä aiheutuvista kustannuksista suhteessa hyötyyn. Toki en ymmärrä sitäkään, miksi joku sellaisen on joskus uutena hankkinut. Nyt sillä on ajettu liki 200 tkm kuljetuskykyyn nähden kaksinkertaisella kulutuksella, eikä elinkaari taida ihan lopussa vieläkään olla. Ja kun myyjä siitä kymppitonnin hyvitti, tuskin sitä paaliinkaan aikoo viedä.

    Jees: ”Noh, mainitaan sitten sellainenkin asia kuin että jos sinä sieltä autoliikkeen takapihalta sitten sen vanhan dieselin ostat (joka on hyvä veturi halvoiksi tuleville takkapuillesi) niin kuka lupaa sen kuinka toimiva se on biodieselillä.”

    Mikä tarve sinulla on vetää juttu äärimmäisyyksiin kuviteltuja heikkouksia korostaen? Miten niin takapihalta vanha diesel? Jos vaihtoehtona on uusi auto, tuskin takapihan valikoimasta käytettyjä menen katsomaan. Mutta jos kiinnostava sattuu kohdalle, silloin selviää sen toimivuus biodieselillä. Nykyinenkin auto pelaa 10% etanoliseoksella ilman mitään muutoksia, joten tuskin biodiesel mikään mörkö on, jonka takia ajatuskin dieselistä pitäisi haudata.

    Puuki: ”Ei tässä ole mielikuvituksesta kysymys, kun  itse aiemmin kerroit kiinnostuksestasi ostaa käytetty dieselauto, jos niiden hinnat laskee.”

    Kyllä mielikuvituksesi lähti laukkaan, kun kulunutta sanontaa aloit siteerata minun käytökseeni liittyen.

    Puuki: ”Uudet dieselautot on niitä vähemmän saastuttavia ureasäiliöineen. Käytetyissä tämän päivän dieseleissä niitä ei vielä ole. Ne on niitä mahdollisia alennusmyyntimalleja.”

    Ja milloinkahan sanoinkaan vaihdon olevan ajankohtainen?

    Puuki: ”Mutta samahan se on kuka ne loppuun ajaa, kuten sanoit itsekin.”

    Melkoinen kritiikki siitä kuitenkin tuli.

    Gla Gla

    Muutama sekunti googlen käyttöä ei tuonut mitään ongelmaan viittaavaa esiin biodieselistä. Päinvastoin näin suomalaisena ja metsatalouden harjoittajana ajateltuna:

    https://www.neste.com/fi/fi/mit%C3%A4-eroa-uusiutuvalla-dieselill%C3%A4-ja-perinteisell%C3%A4-biodieselill%C3%A4-vai-onko-mit%C3%A4%C3%A4n

     

    Gla Gla

    Brittien sähköautointoilua käsittelevässä artikkelissa Britannian ympäristöministeri Michael Gove maalaa tulevaisuutta:

    ”Hänen mukaansa päätös vaatii paljon muutosta niin energian tuotantoon, sen jakeluun kuin koko yhdyskuntarakenteeseen varsinkin, jos tarkoituksena on edistää sähköautoilua.

    – Ihmisten pitää kyllä pikkuhiljaa muuttaa asumaan tiheämmin asutuille alueelle. Tähän liittyy isoja kysymyksiä, että ihmiset voivat toimia kuin tähän asti. Tai sitten ihmisten pitää toimia eri tavalla. Tämä on iso muutos.”

    Iso muutos kyllä, mutta Suomeen sovellettuna ajatus kaupungissa asumisesta ja liikkumistarpeen vähäisyydestä on lapsellinen. On minullakin pyörämatka kotoa kauppaan, mutta työpaikalle ajan pyörällä vain satunaisesti (n. 60 km/suunta). Meillä myös valtaosa elintarvikkeista, raaka-aineista ja energiasta tuotetaan alueilla, jonne ei paikallisbussi kulje. Tähän ei vaikuta yhtään se, asuuko maalla vai kaupungissa. Tiedän metsätalouden parissa työskenteleviä, jotka asuvat kaupungissa eli ei läheskään kaikkien kaupungissa asuvien elämä pyöri ruutukaavalla. Ylipäätään vastakkainsasettelu Helsingin näennäisen tuottavuuden ja muun maan välillä on älytön.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Ja lukuisia maita euroopassa alkaa olla jo samalla kannalla, saksassa aletaan poistaa VW:t joita ei ole päästökorjattu pois liikenteestä eli rekisteristä.”

    Meillä on sata vuotta sitten otettu käyttöön järjestelmä, jossa poistetaan puutteellinen kalusto liikenteestä. Hyvä, jos muualla tullaan viimein perässä.

Esillä 10 vastausta, 3,751 - 3,760 (kaikkiaan 5,990)