Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,771 - 3,780 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Kun on alettu puhua polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamisesta esim.2040, aika omituisia juttuja. Ei ole tiedossa ketkä silloin asioista päättävät ja mitä päättävät. Siis kyse on polttomoottoreista ei ole mitään eroa onko polttoaineena diesel vai bensa. Bensiinkoneistakin tulee nykyisin hiukkaspäästöjä, kun polttoaine ruiskutetaan sylinteriin.

    jees h-valta

    Satak.Kansa jälleen aamulla: Tulevaisuudessa kaikkien dieselautojen kauppa voi kuitenkin olla vaakalaudalla. Tutkimusten mukaan ne aiheuttivat typenoksidipäästöjä 13 miljoonaa tonnia. Standardien mukaan sallittua olisi ollut vain 9 miljoonaa tonnia. Altistuminen niille aiheuttaa esim. keuhkosyöpää ja sydänsairauksia sekä aivohalvauksia.

    Seuraavaa piendieseliähän ei ole mitään mieltä ostaa koska niiden pakokaasun puhdistuslaitteistot nostavat sen arvoa noin 2000 euroa per auto. Euro-päästöluokitus pakottaa uusiin tiukempiin rajoihin jo 2025 ja nykyisiinkään ei ole täysin päästy. Tuo on toki totta että bensiiniautokin on haitallinen hiukkaspäästelijä mutta huomattavasti vähemmän dieseliin verrokkina kuitenkin. Eikä hiukkaspäästörajat aiheuta vielä harmia. Hiilidioksidi kyllä. Vuodelle 2021 asetettu raja on 95 grammaa. Siinä pienikin diesel tarvii juuri kalliin uuden suodatustekniikan. Silloin bensa-auto on jo ylivoimainen ja edullinen.

    <EDIT: osa tekstistä poistettu>

    Tolopainen Tolopainen

    Sinun bensamyllysi kaikki päästöt ovat isommat kuin minun pikkudieselissä mm.CO2, 119g. Siihen ei pökötin pääse.

    jees h-valta

    Muistaakseni aika likellä tuota on.

    Tolopainen Tolopainen

    Lähellä ei lasketa,126g on Pököttimen lukema, koska kulutuskin korkeampi.

    jees h-valta

    115-127 on keskikulutuksen mukaiset ilmoitetut. Moottorivaihtoehtojen eli koon mukaan. Tuo ylin se ei ole eikä alinkaan vaan juuri tuolta aika samoilta (kuin Tolopan) tuolla 1,2 ahdetulla bensiini-Puretecilla.

    Puuki

    Hiilidioksidipäästöistä maksetun auton päästömaksu pitäisi pystyä kuittaamaan lisäämällä sitä vastaavasti hiilensidontaa esim. istuttamalla puita ennen puuta kasvamattomalle alueelle.

    Kun co2-päästöjä syntyy esim. omalla autolla 10000 km/a ajolla n. 2000 kg  ja istutettu koivu ehtii kasvaa jo  (mitatun)arvion mukaan 0 – 14 vuodessa keskimäärin liki 3 k-m³/ha/a , niin istutusalue  sitoo hiilidioksidia keskimäärin n. 2500 kg /a  14 ensimmäisen kasvuvuoden joka vuosi. Suunnilleen saman ajan kuin voi olettaa auton pysyvän liikenteessä.

    Hiiliveroa autosta menee n. 300 € /a, jonka voisin  kuitata maksetuksi täysin dokumentoidulla puunkasvatustodistuksella ja sitoutumalla olemaan hakkaamatta koivikosta enempää puuta kuin mitä auton hiilipäästöjen korvaaminen on puun kasvua vaatinut. Tarvittavat hiiliveropuut tulisi tietysti upottaa esim. suohon, jotta hiili pysyisi oikeasti nieluna.

     

    Jätkä

    Gla;”Älytön väite. Esim. työkaverini luopui juuri Passatistaan, jonka mittarissa oli 450 tkm. Ja kun laittaa autotalli.comin hakuun VW ja vähintään 300 tkm mittarilukemat, tulee 302 kpl autoja.”

    Minullakin oli serkun kummin kaimalla volkkari, jonka mittariin tuli yli 400 000 km. Ennen oli ennen ja sitten oli sitten.

    MINULLA on ollut kaksi Volkkaria: Golf ja jetta, joissa oli jo digitaalinen mittari. Ne molemmat nollasivat 300 tuhannessa kilometrissä lukemansa.

    Autotalli comin autoissa on monesti ilmoitettu rehellisesti ajomäärä, vaikka mittarilukema on jotain muuta.

    <EDIT: osa tekstistä poistettu>

    Jätkä

    115-127 on keskikulutuksen mukaiset ilmoitetut. Moottorivaihtoehtojen eli koon mukaan. Tuo ylin se ei ole eikä alinkaan vaan juuri tuolta aika samoilta (kuin Tolopan) tuolla 1,2 ahdetulla bensiini-Puretecilla.

    Aika tupruttelija on noin pieneksi kattilaksi. Ei kannattaisi paljoa rehvastella ympäristön suolijan aolemisestaan, varsinkin kun todellisuus takaviistossa on aivan päinvastainen, on todella savuiset jäljet.

    jees h-valta

    Puukin ajatelma hyvä. Laitetaan kaupunkilaisetkin auton omistajat meille metsänomistajille töihin istuttamaan puuntaimia päästöjään vastaava määrä. Saisimme lisätä hakkuita aika hulvakkaasti että saatais hakkuuaukkoja eteen riittämiin.  Tuosta jätkän puheesta alkaa löytyä aika kummia piirteitä. On kerinnyt ajaa digimittaristollisia volkkareitakin jo useampia loppuun. Ja syyttää samaan aikaan  muita mittaritietojen väärinymmärryksestä.

    <EDIT: osa tekstistä poistettu>

Esillä 10 vastausta, 3,771 - 3,780 (kaikkiaan 5,990)