Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,791 - 3,800 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• 6 m3 6 m3

Niin, onhan sitä, kaivoksilla roikannokassa jopa todella isoja kaivinkoneita, eikä varmasti ole minkaanlaista polttomoottoria. No, onhanse kovan teknologian friikki jossain oikeassa, akkukäyttöiset pienkuormaajat ja kaivinkoneet yleistyvät hiljakseen.

Kaukana on vielä aika että valtatienvarsien pientareet on varustettu latauspisteillä.

<EDIT: osa tekstistä poistettu>

MJO

Jesse Mikset ostanut hybridi tai sähköautoa  Bensarosvo pösön sijasta?

<EDIT: osa tekstistä poistettu>

Tolopainen Tolopainen

Onhan niitä ollut pitkään sähkötrukkeja, mutta ei pyöräkuormaajia, miksi kaivoksessa muka olisi sähkökäyttöisiä kuormaajia, aika vankan kaapelin perässä, pitäisi olla kuormaaja, jossa 400 kaakkia. Kaivokset on hyvin ilmastoituja nykyisin. Koittakaa nyt hiukan ajatella.

jees h-valta

MJO, olen heittänyt haasteen eräille ja jopa sinäkin kelpaat siihen. Eli puolita päästösi liikenteessä kolmen vuoden sisään kuten olen itse tehnyt jo. Sitten voit arvostella toisia. Minulla on vakaa aikomus jälleen kolmen vuoden jälkeen katsoa tilanne eli todennäköisesti jos sopivaa kalustoa on markkinoilla aion jälleen puolittaa liikenteen päästöni. Mutta kuten olen sanonut se vaatii citymaasturin korin ja kunnon käyttömatkan sähköllä. Sinnepäin olen menossa jossa siintää puhtaampi hengitysilma. Siihen muuten on muutamassa aiemmassakin vuosikymmenessä saatu huikea parannus. Ei nyt enää tarvitse juurikaan pakokaasun käryä niellä. Mutta täyspuhtaus on tietysti meidän jokaisen tavoite. Eihän kukaan halua terveydellisiä ongelmia saastuneesta ilmasta.

jees h-valta

Ja tälle kuustauhkapäälle, niitä latauspisteitä aletaan rakentaa jo että jos osaat lukea niin se on aivan viimepäivien uutisoinnissa lehdistössä ollutta. Kyllä niitä riittää harvempikin määrä VIELÄ mutta tottakai sähkölaitokset niitä mielellään laittaa lisää kysynnän kasvaessa. Niihin varmasti tulee kameratolpat jotka kuvaavat lataajat ja veloitus tapahtuu perästä. Mobiilisovelluksella tai mitä sitten kelläkin sattuu olemaankin systeeminä. Tätä tekee ainakin S-ryhmä jo nyt.

Jätkä

Jeessi: ”-Sinnepäin olen menossa jossa siintää puhtaampi hengitysilma.”

Jeessi tekeytyy EU:n tavoin tilanteeseen, jossa pahimmat paskanlevittäjät vähentäessään puolet ovat edelleen pahimpia paskanlevittäjiä. Jos taas verrataan suomen ilmansaasteiden vähennysvaatimista, niin meillä ollaan jo oltu paljon alempana kuin nuo tupruttajien uudet vaatimukset on ja meidän pitäisi siis puolet nykyisestä pudottaa.

Kun Jeessi on menossa kohti puhtaampaa ilmaa, niin sehän tietää automaattisesti hänelle lähtöä Harjavallasta.

On ihan sama, mihin suuntaan sieltä lähtee – kaikki suunnat ovat puhtaampia.

Jeessi. Kun lähtötaso on ihan hirveä, niin siitä on yksinkertaista lähteä parantamaan.  Joko Letukka on paalattu? Siellä se sinun saastemyllysi on.

jees h-valta

Koita ny vaan ite niitä kierrätysromujasi jo paalata. Ne kyllä hakee veloituksetta jos sinne korsullesi jonkinlainen tie kulkee.

MaalaisSeppo

Jessen oli helppo puolittaa autoilun päästönsä luopumalla järjettömästä ökyautostaan, mikä oli järkevä teko.

Järkevintä tietysti olisi ollut se, ettei olisi edes aloittanut ökyautoilua. Oman autoilun päästöni olivat jo 80- luvulla samaa tasoa kuin Jessellä nyt. Nyt alle sen.

En pitäisi järjettömyydestä luopumista edistyksen riemuvoittona.

Puuki

Sähkökäyttöisen auton co2-päästöt ovat valmistusvaiheessa yli 2 x suuremmat kuin vastaavan polttomoottorikäyttöisen  (~ 13500 kg vs ~ 6500 kg)  . Sitä eroa saa jonkin aikaa kuroa umpeen ; varsinkin jos sähkö tuotetaan fosiilisia hiiltä tai öljyä käyttävissä voimalaitoksissa. Akkuihin tarvittavan litiumin louhinta on lisäksi hankala asia s-autojen ympäristöystävällisyyden puolestapuhujille.

Autoilun co2-päästöistä puhuminen on vähän samanlaista kuin metsien päästöistä ja nieluista, kun ei oteta lukuun kerrannaisvaikutuksia, niin saadaan aikaan sopivalta näyttäviä lopputuloksia.   Metsistä puhuttaessa ei huomioida esim. enemmän päästöjä aiheuttavien e-lähteiden korvaumista ja sähköautoja kehuttaessa unohdetaan valmistusaikaiset päästöt ja akkujen uusimistarve.

Gla Gla

Tehokkain keino vähentää päästöjä on turhasta auton käytöstä luopuminen. Otatko Jees haasteen vastaan? Perustetaan Metsälehden keskustelupalstan joukkue kilometrikisaan ja kirjataan vain ne ajot, millä on korvattu autoilua. Ei siis kelpuuteta lenkkeilyä.

http://www.kilometrikisa.fi/

Esillä 10 vastausta, 3,791 - 3,800 (kaikkiaan 5,990)