Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,851 - 3,860 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Jos hiukan autoilun ihmeistä vielä kun autoaiheeseen taas päästiin. Saksanmaalla alkaa ennen näkemätön operaatio kun yli VIISI MILJOONAA dieselautoa yritetään päivittää 25% vähemmille päästöille vain autoteollisuuden imagon korjaamiseksi. Diesel naukuu viimeisiä hätähuutojaan ennen lopullista kuoppaustaan.

    Gla Gla

    MaalaisSeppo: ”Nyt päästiin asiaan. Metsän kasvatuksen kannattavuus tuli mukaan. Sitä voisi verrata auton pidon kannattavuuteen. Olisi mukava tietää, miten metsätalouden kannattavuuskellokkaat perustelevat autoilunsa taloudellisuutta.”

    Tämän otsikon aiheeseen liittyen en niinkään ole kiinnostunut kannattavuuskellokkaiden autoilun taloudellisuudesta. Kiinnostavampaa on se, miten autovalinta metsäkäyttöön liittyen poikkeaa muista tarpeista ja paljonko siitä tulee lisää kustannuksia. Ja tehostuuko metsätalous autovalinnan myötä tuon lisähinnan verran vai onko auto pelkkä rasite kustannuksissa.

    jees h-valta

    Aika montaa asiaa pitää verrata ja laskea jos tuohon mielii vastausta. Metsätalouttakin on niin montaa kokoluokkaa ja eri versiota ettei taida helpolla vastausta löytyä. Omalta kohdaltani olen kuitenkin sen autonkin saanut metsätilan kalustoon joten sen kannattavuus verotuksellisesti on hiukan parempi. Ottaen huomioon että kaikki sen kulut ovat vähennyskelpoisia vaikka eihän se siitä silti ilmaista tee. Mutta muuten tuskin pitäisin kahta autoa näissä kotikarkeloissa. Onhan kolmaskin mutta se on puhtaasti huvitteluajoihin ja ”asustaakin” mökin pihapiirissä.

    Gla Gla

    Vastauksia kuuluukin olla yhtä monta kuin vastaajiakin, keskiarvotilastosta ei oikeaa vastausta löydy.

    Sinä ostit korkeakorisen katumaasturin siviilikäyttöön, joten kaikki siitä aiheutuvat lisäkustannukset menevät metsätalouden piikkiin. Oletettavasti matalalla autolla ajot siviilissä hoituisi yhtä hyvin. Käytännössä 0.5-1 litran lisäkulutus on ainoa suht selkeästi määriteltävä lisähinta eli satasen vuosikulusta puhutaan sinun ajomäärilläsi. Aletaan olla aika maltillisella tasolla, jos ei aleta spekuloida hankintahinnalla eli paljonko vastaava farkku tms. olisi ollut halvempi. Kun joskus sanoit lava-autoosi tulevan saman verran kilsoja kuin toiseenkin eli 10 tkm/vuosi, hehtaareihin nähden ajomäärä on mielestäni valtava. Tällöin tullaan taas sen kysymyksen ääreen, onko tuollaisella kannattavaa niitä ajaa ja onko ajot ylipäätään tarpeellisia.

     

    Jätkä

    Jeessi:”-Jos hiukan autoilun ihmeistä vielä kun autoaiheeseen taas päästiin. Saksanmaalla alkaa ennen näkemätön operaatio kun yli VIISI MILJOONAA dieselautoa yritetään päivittää 25% vähemmille päästöille vain autoteollisuuden imagon korjaamiseksi. Diesel naukuu viimeisiä hätähuutojaan ennen lopullista kuoppaustaan.”

    Jeessi on hyvä ja riemuitsee saksalaisten päätöksistä ja toimista vanhojen dieseleiden suhteen. toimilla ei kuitenkaan ole vaikutusta suomalaisten autolijoiden toimiin, vaan täällä me eletään ja toimitaan omilla ehdoillamme.

    Miten on muuten Jeessi- Kuinka Joulupukin käy, kun saksalaiset puhdistavat autojensa päästöä?

    Ikivanha kikka on, kun joutuu nurkaan, keksiä siellä aiheita ja syyllisiä siihen, että on nurkkaan itse maalannut itsensä. Riekkuminen Dieseleiden päästäistä, kolinasta, käynnistysvaikeuksista, hukkalämmön vähäisyydestä jne – osoittaa vain sitä, että kokemus loppuunajetun Bemarin kanssa on muuttunut Jeessillä Raamatuksi, jota hän selaa yötä – päivää.

    Esim se, että ruotsalaiset ostavat diesel-autoja kuin häkää, ei saa Jeessillä minkäänlaista ajatusta hereille. Suomihan tosin kulkee ruotsia noin 30 vuotta jäljessä, että katsellaan…

    jees h-valta

    Ajoista yli puolet kuuluu sarjaan ”mielenterveyden hoito”joten sinällään erittäin tärkeää mutta ei niinkään metsätalouden pönkitystä parhaimmillaan. Metsätaloutta pönkittäisi huomattavasti paremmin (kuten mielenterveyttäkin) jos hirvikatastrofi suomenmaassa joskus saataisiin järkiintymään. Ja saisi rullata aidat pois maastosta hyvillä mielin. Mutta aitojen tarkastuksesta ja hirvien pois tiluksilta häätämisestä on tullut puolipakollinen tapa jolla saan nukuttua yöt ja luottaa siihen että mahdollisuus lehtipuuvoittoiseen metsätalouteen on edelleen edes olemassa. toinen yhtä tärkeä sinne metsään kuljettava tekijä on oman kunnon hoito joka on myös lähes pakollista fyysisesti kevyen päätyön rinnalla. Nuo kaksi asiaa ulkoiluttavat metsätalouden autoa lähes joka ilta viikollakin. Näitä kuluja ei laiteta verotukseen kuin satunnaisesti joku silloin tällöin. Jos on aitaan tehty korjauksia tai muutoksia.

    jees h-valta

    Jätkä, miksi minun kuuluisi uhrata pientäkään ajatusta Ruotsin dieselien ostotavoista. Kun taas Norja ja Tanska suuntautuvat valtiovallan tukemana kohti sähköautoilua. On vain yksi suunta ja se on sähkö, sopii se jätkä sinulle tahi sinun ruottalaistovereillesi tahi ei. On sinälllään hienoa että suomessa on herätty sentään hiukan jo ettei taas aivan housut kintuissa sivusta seurata mitä oikeasti maailmalla tapahtuu. Kyllä se sitten naapurimaahankin kerkiää rantautua. Mitä kauemmin pössytellään dieseleillä sitä jyrkempi muutos vain tulee.

    6 m3 6 m3

    HarjaWarren hanun kannattaa vetää piiitkä roikka Norjasta tahi Tanskasta akkujensa lataukseen. Norjassa tuotetaan 99% ympäristöystävällisellä vesivoimalla. Tilasto tosin vuodelta 2001. Ja Tanskassa taasen 39% tuulimyllyillä vuonna 2015. Norja on maailmassa johtava vesivoimalla tuotetussa sähkössä, Tanska taasen tuulivoimalla tuotetussa.

    Molemmissa maissa lienee latauspisteitä kilometrin välein teittenvarsilla? Ja niitten edessä jonot joissa autoilijat odottavat roikka kourassa latausvuoroaan? Siispä jos homma toimii siellä, niin miksei myös vaikka HV:ssa? Aluksi ennakkoluulottomasti liikkeelle starttimoottorin voimin. Kyllä sillä joen yli pääsee ja paluumatkaa varten voi ottaa virtaa myymälän pistorasiasta. Kyllähän ”kevytauto” on monikäyttöinen. Päästötaseetkin on taas kohillaan kun paalaa rapean Letukan ja hankkii Jenkeistä uuden kärsyttimen.

    jees h-valta

    Enpä tosiaan näitä kahta maailmanrannantakamaalaria oikein ymmärrä. Ottavat kauhean pultin viimepäivien uutistarjonnasta lainatusta tekstistä. En minä niitä omasta päästä ole kehittänyt luulovammaiset. Mutta se että teidän kärsyttimenne verotetaan kohta ulos liikenteestä on lähes sama kuin Saksassa toteutettavana ollut uhka. Sen vuoksihan autoteollisuuden nokat päättivät aloittaa liennytyksen ja vanhojen autojen pruuvamisen. Myös käyttökielto uhkasi ja sehän olisi tiennyt suuren kansanosan vihastumista huijaavia autotehtaita kohtaan. Siellä oli juuri näitä nimekkäitä kuten esim. BMW,VW jne jne. Nyt alkoi kummasti kiinnostaa päästöjen ruuvailu vanhoistakin vaikka tähän asti ei niin kovasti ole edes uusiakaan saatu mitta-arvoihin.

    Jätkä

    Taitaapa Jeessi sinun uusi ja ihana- maailman paras autosi käryyttää enemmän kuin minun puoli vuotta vanhempi keksintöni.

    En kuitenkaan ole revitellyt sen tiimoilta, enkä halveksinut kaikkia muita kulkuneuvoja luullen, että olen palstan fiksuin ja viisain ja varakkain ja parhaan ammatin omaava energiapuun kasvattaja.

    Vaikka kuinka hehkutat, sinun autosi ei ole sähköauto, eikä tule koskaan kulkemaan sähköllä. miksi jalkasi eivät pysy maassa normaalien ihmisten tavalla?

Esillä 10 vastausta, 3,851 - 3,860 (kaikkiaan 5,990)