Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,881 - 3,890 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Lukutaito ja luetun ymmärtäminen eivät kuulu Harjawarren ukon vahvuuksiin. Eikä muukaan älyllinen toiminta.

    Focus on aivan eri auto kuin Fiesta, vaikka alkaakin samalla kirjaimella.

    Focus liikkuu melko tarkkaan samassa hintaluokassa kuin Jeessin Halppis-Pösö!

    arto arto

    Niimpä ford teki ensimmäisen 3 koneen oli muutaman vuoden ;vuoden moottori: Sitten heräsi muutkin kokeilemaan….Eco B …Onhan ford sentään AUTO  se maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen….2 omistan ja olen todella tyytyväinen

    Puuki

    Miten mahtaa reagoida aurinkopaneeleilla terästetty sähköauto talvikeleillä, joita täällä kuitenkin on melko paljon ? Silloinhan sitä virtaa juuri tarvitaan, jos on vielä pakkastakin ja toimintasäde kutistuu.  Auringon paisteessa kesällä (jos paistaa) ihan hyvä; melkein ilmaiset (jos ei lasketa hankintakuluja) lisäsähköpaneelit  varmaan toimii kivasti.

    Jätkä

    Tottakai sähköauto pitää päällystää aurinkopaneeleilla. Se kai on selviö. Jeessillä vaan on niin vanhanaikaiset autot, voisi sanoa, että keski-ikänsä puolesta paalausiässä molemmat, että niihin ei paneleita kannattaisi liimailla.

    Nyt on aika tuoreena ilmiönä markkinoille tullut kattopellit, joissa on valmiina aurinkokennot, eli ei ole ensin katto ja sen päällä kennot, vaan kokonaisuus on valmis, ei muuta kuin ruuvailee paikoilleen.

    Noita peltejä on varmaankin jo HarjanWarrella lukuisissa omakotitaloissa asennettuna?

    jees h-valta

    Senverran aivan käytännön elämästä nähtyä että esim. viimetalvena se hybridi siitä vieriparkista kävi aivan yhtä lailla koko talven töissä kuin minäkin. Paitsi ettei sen lähtöä tai tuloa oikeen huomannut vaan se vain ilmestyi siihen ruutuunsa. Kun ei pidellyt liiemmin elämää ittestään.

    jees h-valta

    Kuten aiemmin olen maininnutkin BMW siinä samassa parkissa oli huomattavasti tunnollisemmin lämmitystolpassa kiinni jopa aivan pienelläkin pakkasella. Mutta eihän se lainkaan outoa dieselille ole. Yhtä paljolti tepselin päässä kuin lataushybridi. Ainut ero juuri siinä että se dieselin katku tunkeutuu joka paikkaan kuten liikkeemme ilmastoinnin kautta sinne liiketiloihinkin. Kuten tupakoijatkin välillä saavat aikaan. Raittiin ilman otto kun sattuu olemaan siltä puolen josta myös tavara kulkee sisään ja henkilökunnat.

    jees h-valta

    Autoissa Fordit ovat joskus olleetkin autoja mutta laatu oli välillä aivan surkeaakin. Hinta/laadusta ei oikein voinut ees puhua. Amerikan isot Fordit tietysti asia eri, olleet kokoajan, tosin ei nekään esim. Chevroletin veroisia. En ostaisi, enkä pidä edes mitenkään vieläkään hinta/laatusuhdetta kovin hääppöisenä. Niitä on aikanaan tullut kyllä kolmekin peräkkäin omistettua mutta jossain vaiheessa huomasi että todella, on paljon parempiakin autoja ja sen jälkeen jäi Fordit, lopullisesti.

    Jätkä

    Kaikki huolelliset autoilijat noudattavat ohjetta, jonka mukaa +5 astetta on raja, jonka alapuolella kannattaa alkaa lämmittämään autoa ennen käynnistystä. Säästyy polttoainetta, mutta säästyy myös moottori ylimääräiseltä kulumiselta, eikä öljyn sekaan kerry ns kylmälimaa.

    On myös lämmitysjärjestelmiä, jotka eivät koko aikaa lämmitä, vaan pitävät koneen sopivana vaikka vuorokausikaupalla.

    Kun tuollaisen toiminnan omaavassa lämmittimessä on lisäksi oma kiertovesipumppu (Jeessi ei tiedä, mikä se on), niin myös auton sisätilojen lämmityskennossa kiertää neste.

    Gla Gla

    Puuki: ”Litran kone. 80-luvulla niiden teho oli 50 hv kieppeillä ja sen allekin.

    Onkohan kestävyysongelmia odotettavissa noin viritettyinä .”

    60-luvulla litran koneesta otettiin 30-40 hv, eikä 80-luvulla ollut epäilystä 50-heppaisten kestävyydestä viristysasteen takia. Itse ainakin oletan, että koneiden osat mitoitetaan kuormitusten mukaan, ei iskutilavuuden mukaan aivan kuten jousituskin mitoitetaan kuorman mukaan eli 60-luvun Corollan jousituksen perusteella tämän päivän Corolla ei ole kaksinkertaisesta painostaan huolimatta liian painava kokoisekseen. Moni asiantuntijanakin itseään pitävä levittää varmana tietona pikkuturbojen huonoa kestävyyttä. Itse en kuitenkaan ongelmaa ole huomannut todellisessa elämässä. Onhan noita jo käytössä ollut sen verran, että ongelmista pitäisi olla yleistä tietoa. Se, että VV-konsernissa jakoketjut venyvät, ei liity millään tavalla tähän asiaan. Olihan samaa vaivaa Touaregissakin ja oliko siinä 3-litrainen kone. Tai jos Fordin kone särkyy, on se Fordin ongelma, ei pikkuturbojen ongelma. Onhan koneiden hajoaminen ollut ongelmana mm. Nissanin King Capin 2,5-l dieselissä ja jossain 1,8-litran Freelanderissa, taisi Minissäkin (tarkoitan nykyistä mallia, en alkuperäistä) olla jotain ongelmaa ainakin joskus.

     

    6 m3 6 m3

    Perähikiä löytyy Satakunnasta. Siellä on havaittu aivan äskettäin että taivaalla paistaa joskus aurinko. Ilmeisestikin 24/7/365? Ja että sitä voisi hyödyntää. Ja saniteettitilojen osalta siellä on ilmeisesti siirrytty riu’usta ulkohuussiin. LVI-alan tiedottajan mukaan.

    Omassa käytössä kaksi vanhinta järjestelmää on vuodelta 1993, ja ovat käytössä edelleen. Akkuja uusittu tuona aikana pari kertaa. Hienosti panelit on pelanneet kesäaikaan. Silloin virtaa riittäisi muuhunkin kun valaistusta ei tarvitse. Kevättalvisin ja syksyisin tuo tuotto yhdellä paneelilla ja 80Ah:n(luutaukolle tiedoksi Ah tarkoittaa ampeerituntia) akulla on riittänyt hyvin valaistukseen Talvella kohteet eivät ole olleet käytössä kuin harvakseltaan. Ruo’an laitto  ja säilytys on hoitunut taloudellisimmin nestekaasulla.

    Teknologia on siis saavuttanut HV:nkin. Siellä tiedetään tänäpäivänä että auringolla voidaan tuottaa sähköä muuhunkin kuin ranskalais kinnerin sisävaloon.

Esillä 10 vastausta, 3,881 - 3,890 (kaikkiaan 5,990)