Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,891 - 3,900 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesari kirjoitteli, että sähköauto käynnistyy kyllä talvella hyvin, jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Niillä on kuitenkin toimintasädeongelma, kun akusta ei saada pakkasella irti yhtä paljon kuin kesäkelillä, ja virtaa kuluu samalla paljon sekä auton sisätilojen että akun lämmittämiseen. Kuitenkin jos ajaa pääosin lyhyitä matkoja kaupungissa, tämä ei ole ongelma. Jari Sarasvuo kertoo jutussa ottavansa tarvittaessa kaverilta lainaan auton pitemmille matkoille. Kuulemma aina löytyy joku joka haluaa vaihtarin eli Teslan rattiin. Tulevaisuudessa kun auton omistaminen vähenee ja erilaiset jakamis- ja yhteiskäyttösovellukset yleistyvät, jokaiselle matkalle voikin valita sopivan kulkupelin.

    Puuki

    Entäs sitten jos jokaisella on sähköauto ja tulee talvipakkasilla pidempi sähkökatkos valtakunnan verkkoon ? Kaikki pysähtyy. Haavoittuvainen kriisitilanteissa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hyvä huomio, Puuki. Huoltovarmuus pitäisi muistaa näissäkin hommissa.

    Rane2

    Muutama vuosi sitten puhuin erään Loisteen sähköasentajan kanssa ja hän ei arvostanut firman sähköautojen talviominaisuuksia.Virran riittävyys oli juurikin ongelma ja lämmitys ei toiminut.Toki akkujen ominaisuudet kehittyvät koko ajan.

    Gla Gla

    Talouselämässä oli artikkeli saksalaisten ongelmista. Minusta hyvä huomio oli se, että keski-euroopan vihervasemmiston on helppo kerätä irtopisteitä vuosien tai vuosikymmenien päähän ajoittuvilla diesel- yms. kielloilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että autoteollisuus on maailman toiseksi suurin teollisuuden ala, jota ei populistit noin vain ohjaile. Nyt eletään kohun huippua, jolloin ei pitkäjänteisiä linjauksia kannata tehdä. Ilmassa on liikaa tunnetta ja lobbareita, mikä vaikeuttaa faktojen löytämistä.

    Ei tarvitse meilläkään mennä montaa vuotta taaksepäin, kun meille syötettiin teollisuuden suunnalta uhkakuvia puupulasta. Hetkeä myöhemmin oltiin jk-huuman huipulla ja ylituotantopuheet pahimmillaan. Nyt tiettyjä professoreita myöten toppuutellaan uusiutuvan, kotimaisen raaka-aineen käytön kasvun tavoittelua, kun metsät ei heidän ja muun vihervasemmiston mielestä kestä lisääntyviä hakkuumääriä. Samaan aikaan teollisuus ei pysty ostamaan kaikkia tarjolla olevia harvennusleimikoita, vaikka puun tuotanto on hoitorästeistä ja hirvituhoista johtuen määrällisesti tehotonta.

    Pysähtykää joskus katsomaan asioita hiukan kauempaa. Kuka yrittää ohjata ja ketä ja miksi.

     

    6 m3 6 m3

    Ei oo todellista? Tutkijaa pitää herätellä että sähkönjakelussakin on epävarmuus tekijöitä! Sitä se teettää kun on tottunut siihen kun sähköä on aina saanut pistorasiasta, joko yksi- tai kolmivaiheisena. Ja valotkin syttyy kun kykintä kääntää.?

    Jos noita uhkatekijöitä oikein ajattelee, niin esimerkiksi kyberhyökkäys jakeluverkostoa vastaan on mahdollinen uhkakuva. Olisiko tutumpi termi ”palvelunesto hyökkäys”? Silloin kun sähköverkko ”kaatuu”, jää kyllä ne liikennepolttoaineetkin sinne jakeluaseman säiliöön.

    EMP:lla kärähtää koko helahoito. Akkumopotkin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Höpö höpö 6m3! Pisin sähkökatko johon olen törmännyt, oli puolitoista viikkoa. Jos luet tarkemmin viestini, huomaat että kirjoitin sähköautojen huonoistakin puolista, eli että niillä ei pääse yhtä pitkälle kuin polttomoottoriautoilla, varsinkaan talvella. Eipä käy kateeksi valtakunnan päättäjiä kun he muotoilevat energiastrategioita. Yksi erittäin kannatettava suunta olisi tuottaa kaikkialla (maatiloilla, teollisuudessa, taajamien jätteenkäsittelylaitoksilla) mahdollisimman paljon biokaasua.

    6 m3 6 m3

    Toki toki. Biokaasussa olisi paljon potentiaalia. Kun annettais vain näitten Pelle Pelottomien vapaasti toimia. Knou ja hau on jo olemassa. Toki siinä valtiovalta jäisi nuolemaan näppejään saamatta jäävien verotulojen osalta jos niitä reaktoreita alkaisi enempi esiintyä. ”Kotipolttoisellakin” voisi omatoimisesti korvata E85:n. Kiljun tekohan tulikin jo luvalliseksi. Pontikka jäi lainsuojattomaksi.

    Surkeaapa on jakeluverkon toiminta noin pitkillä sähkökatkoilla. Täällä sentään ollaan ajanhermolla ja parannetaan jakeluverkkoa. Siitä tietysti maksamme kovan hinnan kun 75% sähkölaskusta on siirtoa ja veroja. Kahdenkymmenen vuoden aikana suhde on kääntynyt päälaelleen. Tosin täällä on osattu elää ilman sähköäkin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kyllä ne Konnevedelläkin lopulta siirsivät kaapelin metsän keskeltä tien viereen, ja sähkönjakelun tilanne on jo huomattavasti parantunut.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos auton polttoaineeseen menee alle 100€ kuukaudessa ei paljon kannata alkaa omia biokaasureaktoreita rakentelemaan. Ei edes kannata alkaa itse tislaaman polttoaineksia. Sähköautoon on helppo tuottaa polttoaine omilla aurinkokennoilla kesäaikaan, tulee halvelmmaksi kuin biokaasu. Edullisimmin maasta saa uusiutuvaa energiaa, kun päällystää sen aurinkopaneleilla.

Esillä 10 vastausta, 3,891 - 3,900 (kaikkiaan 5,990)