Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 3,991 - 4,000 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Useimmiten lisähintaa aiheuttava varustelu on lähes identtistä automerkkien eri kokoluokissa, mutta yllättäen se maksaakin enemmän niissä malleissa, joissa on 10 cm peltiä enemmän.  Aika moni kuitenkin haluaa maksaa tuosta lisäpellistä 100 euroa / mm!

    Mazdasta puhuttaessa CX3:n moottori ja muu tekniikka sekä varustelu ovat samat kuin CX5:ssa ja Mazda 6:ssa. Vain näiden mallien koreissa on eroa.

    Peugeot on taas tunnettu varustelun suurista lisähinnoista.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautot muuttavat automarkkinat perusteellisesti, emme edes tiedä, mitkä tehtaat ovat suurimpia sähköautonvalmistajia viiden vuoden kuluttua. Samsung voi tehdä silloin enemmän sähköautoja kuin Tesla tai Aple voi olla merkittävä autojen valmistaja. Halpoja ja yksinkertaisia autoja on helppo monistaa, kun akkuja voidaan tuottaa edullisesti kokonaishinta menee alle polttomoottoriautojen.

    Sähköauto ja aurinkopanelit muutavat maailmaa perusteellisesti, energiantuotanto hajautetaan ja liikkumisen energia ei maksa tulevaisuudessa juuri mitään yli puolet vuodesta. Kun aurinkopanelien hinnat  nykyisesta puolittuvat ei ole mikään kustannus laittaa katolle 100 neliöä paneleita, jotka tuottavat vuositasolla suomessakin yli 20000kwh sähköä.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Mazdasta puhuttaessa CX3:n moottori ja muu tekniikka sekä varustelu ovat samat kuin CX5:ssa ja Mazda 6:ssa. Vain näiden mallien koreissa on eroa.”

    Ei ole olemassa CX5:n tai M6: tekniikkaa. On olemssa lukematon määrä komponenetteja, joita käytetään eri malleissa. VV-konsernikin lyö komponentteihin Audin logon, kun se näyttää paremmalta Skodassa kuin Skodan logo Audissa.

    CX3 on sekin valikoimaltaan laaja ja esim. alusta näennäisestä samankaltaisuudestaan on eri malleissa erilainen. Moottorista ja varustelusta riippuen esim. paino vaihtelee, joten tietenkään samat alustan osat ei käy mallista toiseen. Mutta perusrakenne taitaa olla auton kallein yksittäinen osa ja sen CX3 jakaa M2:n kansa.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Mazdan tekniikka edustaa menneen talven lumia. Turbottomat isot moottorit ei markkinoita kiinnosta.

    Evi

    Turhat ovat toiveet kustannusten alenemisesta sähköautojen ja aurinkopaneeleiden tulon myötä, kyllä tässä maassa verottaa osataan. Aurinkopanelikin saa olla aika edullinen ennenkuin se syrjäyttää koivuklapin hellanpesässä. Sähköauto on vain ajankysymys milloin hinta laskee reilusti ja samalla akkujen kehityksen pitäisi ottaa pitkä harppaus eteenpäin. Tätänykyä akut ovat lyhytikäisiä ja uuden hankinta auton hintaan nähden kohtuuton. Matkapuhalimiakin on ollut markkinoilla enemmissämäärin 25 vuotta, mutta akkua ei ole onnistuttu kehittämään siinämäärin kuin laitetta itse, vaan akunkesto on 3-5 kertaa heikompi kuin 90 luvulla.

    Puuki

    Akkujen kehityksestä (+  niiden hinnasta) ja niiden tarvitsemista metalleista taitaa enimmäkseen olla kiinni sähköautojen yleistyminen. Litiumia  ei riitä kovin suurelle määrälle akkuja. Akut ei ole kehittyneet kovin paljon vaikka aikaakin on ollut melko paljon niiden kehittelyssä.

    Talvikäyttö on pohjoisessa rajoittamassa käyttökelpoisuutta. Etelän lämpimissä taas akustojen jäähdytys ainakin joissan malleissa ollut ongelmana. Kaupunkiautoiksi ne sopiikin vaan ei niinkään pidempien välimatkojen kulkuneuvoiksi.

    Visakallo Visakallo

    Tolopainen: ”Turbottomat isot moottorit ei markkinoita kiinnosta.”

    En tiedä markkinoista, mutta auton ostajia ne kiinnostaa. Kun ilman turboa saavutetaan pieni kulutus, pienet päästöt ja hyvät tehot, kysyntää riittää. Mazda on mm. tämän takia lisännyt myyntiään maailmalla ja Suomessakin.

    Visakallo Visakallo

    Gla:lla meni jo selitysten puolella, ettet usko itsekään omia juttujasi. Jos perehdyt vähän syvällisemmin autoliiketoimintaan, huomaat valmistajien ja myyjien kateen tulevan peltiä koriin lisäämällä.

    jees h-valta

    Miksikähän yhdellä Mazdan maahantuojalla on kovin ankeita ajat? Delta taitaa pyllistää kohta Mazdan huollollekkin kun alkavat lakkoon. On hiukan konkurssin haisua ilmoilla koko Delta-konsernin toiminnassa.

    Visakallo Visakallo

    Mitäs Jesse nyt oikein sekoilee?  Mazdan maahantuoja on Inchcape Motors Finland Oy Vantaalla ja se hoitaa myös Balttian maiden maahantuonnin.

Esillä 10 vastausta, 3,991 - 4,000 (kaikkiaan 5,990)