Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,001 - 4,010 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • arto arto

    Vuodesta 2019 alkaen uusiin Mazdan autoihin tulee bensiinimoottoreita, joissa ei tarvita sytytystulppia. Skyactiv-X-nimen saanut moottori on maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu bensiinimoottori, jossa hyödynnetään puristussytytystä.
    Skyactiv-X:ssä polttoaineen ja ilman seos syttyy spontaanisti männän puristuksessa. Puristussytytyksen mahdollistava alue palotilasta on maksimoitu, ja näin on mahdollistettu saumaton siirtymä tulppasytytyksestä puristussytytykseen.
    Japanilaismerkki kertoo, että uudessa moottorissa yhdistyvät bensiini- ja dieselmoottorin parhaat ominaisuudet.
    Turboahtimeen yhdistettynä puristussytytys antaa Mazdan mukaan poikkeuksellisen moottorin vasteen ja lisää vääntöä 10–30 prosenttia nykyiseen ahtamattomaan Skyactiv-G-bensiinimoottoriin verrattuna…..Kertoo savonsamomat.

    Jätkä Jätkä

    Kuitenkin tuossa moottorissa on sytytystulpat – varmistamassa sytytystä.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Gla:lla meni jo selitysten puolella, ettet usko itsekään omia juttujasi. Jos perehdyt vähän syvällisemmin autoliiketoimintaan, huomaat valmistajien ja myyjien kateen tulevan peltiä koriin lisäämällä.”

    Eiköhän pikkuautoissa isompiin verrattuna ole muutakin eroa kuin korin pellin määrä. Se perusrakenne esimerkiksi, jota tosin kuluttaja ei mitenkään näe, mutta jonka kehitystyö on todella kallista. Itse korin valmistaminen onkin eri asia, kun peltiä prässiin liukuhihnatahtia menee.

    Maailman yhdellä kilpailuimmista markkinoista ei pärjää löysällä kateasetannalla. Toki katumaastureiden markkinat ovat perushenkilöautoa kannattavammat, jota meidän autoverotus korostaa. Kilpailukykyisen tuotteen valmistaminen ei kuitenkaan ole helppoa, esim. isojen autojen luokasta on pudonnut lähes kaikki tavalliset merkit pois ja vain ns. premiumit on jäljellä. Joku Amerikan tai Kiinan markkina ehkä poikkeuksena, kun siellä on paljon sellaista mitä Euroopassa ei ole. Jos isomman auton hinnan nousu perustuisi pääosin kateprosentin nostoon, alkaisi hinnat nopeasti laskea ja pikkuautojen tarjonnan vähentyä.

     

    Visakallo Visakallo

    Gla kyllä ymmärtää asian, mutta  ajautui vain turhaan väittelyyn. Otetaan selventävä esimerkki talonrakennuspuolelta:

    Jokaisessa omakotitalossa, niin pienemmässä kuin isommassakin  on keittiö ja pesutilat. Jokainen myös tietää, että keittiössä ja pesutiloissa neliöhinta on makuuhuoneisiin verrattuna huomattavasti korkeampi, jopa moninkertainen. Jos verrataan vaikkapa kahden makuuhuoneen ja neljän makuuhuoneen talojen kokonaishintoja, nuo kaksi lisä-makuuhuonetta nostavat talon hintaa enemmän kuin niiden todellinen hinta on, vaikkakin talon neliöhinta pieneneekin. Juuri tästä talovalmistajat repivä katteensa ankarasti kilpailluilla markkinoilla.

    Autoteollisuudessa on aivan sama asetelma. Siellä keittiötä ja pesutiloja edustavat moottori, voimansiirto ja elektroniikka. Koripelti taas edustaa niitä halpoja makuuhuoneita.

    Tolopainen Tolopainen

    Veikkaan autojen tehdashintojen laskua, kun polttomoottoriautojen myynti alkaa kangertaa. Miksi joku nyt ostais sellaisen, kun ulottuvilla on toisenlainen tekniikka, jolla ajaminen on lähes ilmaista. Kai jokainen haluaa sijoittaa tekniikkaan,  joka mahdollistaa ilmaisen liikkumisenergian, ilmaisen asumisenergian suurimmaksi osaksi vuodesta ja tuo kaikki on jo nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. En näe myöskään puiden polttamiselle pesässä kovin ruusuista tulevaisuutta ainakaan taajamissa. Nykyisin Euroopassa kuolee erilaisiin pienhiukkasiin ennenaikaisesti vuodessa satojatuhansia ihmisiä, kyllä asialle aletaan jotain tekemään ja henkilöautot ovat ensimäisenä liipasimella. Kun kaupunkien asumisolosuhteita aletaan parantaa ja laitetaan autoteollisuus palvelemaan ihmisiä eikä päinvastoin kuten nykyisin tehdään. Peltilehmiä kumarretaan ja palvotaan pyhinä kulkuneuvoina, joita kiillotetaan ja huolletaan.

    Visakallo Visakallo

    Maailman uusista autoista kohta enää vain 10% myydään täällä Euroopassa, eli 90% myydään muualla. Ostajien enemmistö ratkaisee autojen kysynnän.

    jees h-valta

    Sitä ostajien enemmistöä muokataan juuri siihen suuntaan markkinoinnilla jota autoteollisuus haluaa. Nyt se haluaa sähköautot koska niihin siirtyminen tuo aivan loistavat ja nopeasti lihovat uusien autojen markkinat. Käytettyjen kohtalo ei niitä kiinnosta vaan saattavat jopa painostaa valtioita nopeampaan siirtymään kaikensorttisilla romutuspalkkioilla sun muilla. Piperrys antaa siihen loistavat puitteet. Visakallonkin olisi ollut hyvä katsoa Volvon ja Mercedeksen maajohtajien haastatteluja tässä päivänä muutamana tv:stä. Näki kuinka myrkkyä mersumiehelle oli kun volvon edustaja maalasi tulevaisuutta aivan ehdoitta sähkön suuntaan. Mersulla oli kaikkeen muuhun haluja ja tuotelanseeraus heillä pääosin onkin dieselien eteenpäin hyödynnyksessä Biolitkut olivat hänen mieleensä ja sähkö olisi vain sivuosassa eli yhtenä linjana pääosiltaan polttomoottoreissa pysyvässä tuotantoketjussa. Eli häviäjät tulevat olemaan saksanmaalta joka on jo kotvan näkynytkin menekin taantumisena.

    Visakallo Visakallo

    Jos tässä elonpäiviä ja terveyttä riittää, niin puolenkymmentä autoa tulisin vielä ostaneeksi. Eiköhän siinä tule aikaasa seurattua niinkuin tähänkin asti. Tapani ei vain ole ollut höytkyillä ja uhota etukäteen sellaista, mitä ei vielä ole omassa omistuksessa. Joku voi sitä pitää tylsänä ja taantumuksellisena, mutta tärkeintä on, että olen itse valintoihini tyytyväinen, koska itse ne maksankin.

    jees h-valta

    Tuo Mazdan ”pyörän uudelleen keksiminen” kummastuttaa myös. Miksi ihmeessä kehittää vääntöä vanhaan tekniikkaan kun uudella turboahtamisella päästään valmiina samaan lopputulokseen. Moottorin kokoakin voidaan vielä pienentää kun sitä sopivasti ahdetaan. Miksi yleensäkin se on noille japanilais-ja korealaismerkeille niin ongelmallista. Eikö niiden vanhakantaiset perusmoottorit kestä ahtamista?

    Jätkä Jätkä

    Japanilaiset aloittivat pienehköjen moottoreiden valmistuksen jo -70 luvulla käyttäen niitä moottoripyörisään. Samoin heidän moottoreissaan otettiin käyttöön tasapainoitusakselit.

Esillä 10 vastausta, 4,001 - 4,010 (kaikkiaan 5,990)