Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,051 - 4,060 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Suomessa sähkönkulutuksen huippupäiviä on nykyisin alle kymmenen vuodessa ja sähkönkulutus on vähentynyt kaikissa Pohjoismaissa kymmenen vuotta. Esim. OL3 myöhästyminen ei ole aiheuttanut mitään sähkönhinnan nousua, teollisuus maksaa sähköenergiasta nykyisin 50% vähemmän kuin viisi vuotta sitten ja hinnanlasku johtuu sähkönkulutuksen laskusta. Tulevaisuudessa ei ole enää edes talviaiskaisia kulutushuippuja, kun ilmasto lämpenee.

    jees h-valta

    Jospa taas hiukan palattaisiin autoasiaan tuolla aiemmin Visakallo ihmetteli erilaisia mieltymyksiäni. Noilla kaikilla mieltymyksillä on johdonmukainen tarkoituksensa. Kun tarvitset rajua työkalua sen pitää olla sellainen. Eli siksi jenkkiavolava. Kun tarvitset hyvää pitkänmatkan matka-autoa siihen taas ranskalainen tarjoaa miellyttävää ja edullista matkantekoa. Ja sähköauto on tulevaisuutta, siis lähitulevaisuutta jota olen hehkuttanut täysin syystä. Kun sinne kuitenkin tässä jo varmaan seuraavan auton hankinnan yhteydessä pitää katsoa sillä silmällä on hyvä ottaa jo nyt keskusteluun. Olen varmasti eturivissä tämän asiaa suhteen. Minulla ei ole mitään periaatteellista vastustusta sen suhteen. Siis nimenomaan matka-autoksi siviilikäyttöön. Metsäautona tulee säilymään raskaamman kaliiberin avolava niin kauan kuin sinne päin yleensäkin suunnataan. Visakallo ja jätkä voisivatkin nyt sitten kertoa missä kohtaa olen takin kääntäjä?

    jees h-valta

    Jatkankin vielä että autotkin on hyvä mieltää tarpeen mukaiseen kaapuunsa. Eilen juhlimme pojan kirkkohäissä ja siellä oli hääautona hieno entisöity Chevrolet Impala, iso laiva jonka vuosimallia en nyt muista. Mutta vanha ja hieno kuitenkin. Morseimen isän entisöimä ja todella auto nyt paikassaan. Ja tiedän ettei aivan ilmainen peli ollut laittaa ja aivan viimeviikkojen toimena vielä iso vaihdelaatikkotyöstö. Harrastus on tässäkin maksanut ja voisi silloin olettaa, kun täälläkin useimmat VAIN harrastaa metsätaloutta, se on nähty, niin onko aivan huonoa kulkea sinne harrasteelle laadukkaalla harrasteautolla. Sillä puolellahan ei kustannuksia lasketa. Lasken itsenikin tuohon metsätaloutta VAIN harrastavaksi joten sallittakoon silloin kakkosauto ja sille laadukas kuosi. Ja sitä ei tavisvolkkareista tai toyoista löydä.

    Puuki

    Onhan niitä sähkö-/hybridiautoja ollut täälläkin maailmankolkalla jo melko pitkään. Nissan Leafeja, Toyotia ja Opel Amperoita ainakin jo 5 vuotta sitten. Ne  ”Etulinjan”sähköpirsseilijät on jo niiltä ajoilta.

    Jostain muistuu mieleen talvitesti pakkasajon kestosta noilla sähkökäyttöisillä . Ainut kohtuu hyvin pärjännyt oli taviksille yl. liian kallis Tesla.  Esim. Nissanin toimintamatka oli kutistunut n. 70 km:iin. Siinä saa Lapin reissulla etsiä pistoketta melko tiheään.

    jees h-valta

    Onhan noita ollut mutta nyt on aivan eri meininki ja sähkön riittävyys autoissa aivan kohtuukelpoluokkaa. Opelin uusi katumaasturi hybridinä alkaa olla lähellä oikeaa kuosia ja matkanteonkin sähkön riittävyyttä. SIIS nyt tuleva UUSI malli. Mutta autoja vaihdetaan tavallaan ja ajallaan ja minun kohdalla tuo aika nyt on vuosien päässä vielä. Mutta en yhtään epäile etteikö silloin jo voi valita autoa hiukan muidenkin ominaisuuksien kuin sähkön riittävyyden perusteella. Haluan myös laadukkaan matka-auton kuten nyt on.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei kolmipytty ole laadukas matka-auto, jos on tottunut kutoskoneella ajelemaan. Kyllä siinä ohituksissa hiki tulee kun konetta kepittää ja suunnittelee, miten rekasta pääsee ohi, kun aiemmin meni heittämällä.

    Gla Gla

    Jees: ”Harrastus on tässäkin maksanut ja voisi silloin olettaa, kun täälläkin useimmat VAIN harrastaa metsätaloutta, se on nähty, niin onko aivan huonoa kulkea sinne harrasteelle laadukkaalla harrasteautolla. Sillä puolellahan ei kustannuksia lasketa. Lasken itsenikin tuohon metsätaloutta VAIN harrastavaksi joten sallittakoon silloin kakkosauto ja sille laadukas kuosi. Ja sitä ei tavisvolkkareista tai toyoista löydä.”

    Kiitos rehellisyydestäsi.

    Minullekin metsätalous on pikemminkin harrastus kuin elinkeino, mutta silti tavoitteet on toisenlaiset kuin sinulla. Kyse on nimenomaan metsätalouden harrastamisesta ja siinä kustannuksia lasken. En oikein ymmärrä, millaista talouden harrastamista olisi se, missä kustannuksia ei laskettaisi.

    Autoilun kuosien merkitys on karissut pois jo vuosia sitten tai ehkä oikeastaan muuttanut muotoaan. Tavisvolkkarin ja toyotan kuosi edustaa juuri sitä tyyliä, minkä ulospäin haluan antaa silloin, kun asialla on merkitystä. Itselleni sitten muilla asioilla on enemmän merkitystä kuin kuosilla, onneksi tavisvolkkarissa ja toyotassa nekin kohtaavat, ei tarvitse elää skitsofreenikon elämää.

    Tolopaiselle kommenttina, että sylinterien määrä ei ratkaise suorituskykyä. Sen määrittelee pääasiassa auton teho ja paino. Ajotaito ja suhtautuminen liikennesääntöihin sitten määrittelee, miten rekasta pääsee ohi. Itse olisin huolissani itsestäni, jos Jessen auton tasoisella laitteella tulisi rekan ohituksessa hiki. Ratkaisua asiaan en lähtisi hakemaan autokaupasta, vaan ratin ja penkin välistä.

     

    Jätkä Jätkä

    Oli vaikea kuvitella ketjun aloitusvaiheen tienoilla, että tuo autoilu on muutamille elämää suurempi kysymys.

    Jeessin kohdalla sen tavallaan ymmärtää, kun hänellä oli vanhoilla päivillään ensimmäisen kerran mahdollisuus ajella uudella autolla. Nythän se ei enää ole uusi, vaan hätäisemmät jo tekisivät vaihtokaupat uuteen autoon. Ero niihin vanhoihin ryskyihin on toki monessa suhteessa suuri, mm. haju on erilainen.

    Kun Jeessi välillä hyökkäilee muiden mielipiteitä vastaan, niin hänenkin pitäisi tuntea vanha sanonta : ”Sitä saa, mitä tilaa”.

    jees h-valta

    Ensinkin jätkälle että en ole tilannut ilkeilyäsi jonka tarkoitus on vain se. Jopa tosiasioita kirjoituksistani vääristellen. Eikä minulla sinällään ole myöskään mitään fantasioita uuden auton kaas ollut vaan se on vain juuri niin hyvä kuin oletin sen olevankin. Tolopan väite huonommasta ohitustehosta on aivan naurettava. VW:n iso kone oli kyllä suht tehokas mutta korin paino myös otti omansa. Tehoissa ei ole huomattavaa eroa ohituksiin tai muuhunkaan liikenteen tarpeisiin. Minun ei ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksiani lainkaan auton vuoksi. Ja Gla, kyllä kustannuksia metsätaloudessa kurissa pidetään koska siitä on tarkoitus lisätuloa vuosittain saada. Mutta en laske niitä kovin orjallisesti vaan yritän ottaa sen myös nautinnon kannalta. Johon matkasiirtymät antavat oivan tilaisuuden. Eihän tässä mittakaavassa esim. oman, kohtuullisen kalliin traktorinkaan pito ole taloudellisesti järkevää mutta silti haluan senkin pitää koska se helpottaa monia toimintoja ja koska olen huono ruinaamaan muilta apuja. Pyrin aika suureen itsenäisyyteen toimissani.

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä kolmipyttyisen koneen kiihtyvyys on aika huono 140km yläpuolella, siellä kuutos ja kasikoneet alkaa olla näpeimmillään. Meinaan kun oikein ajamaan aletaan, johon nykyautoilla on edellytykset. Ajo-ominaisuudet on hiottu huippuun ja sitten körötellään 75km/h.

Esillä 10 vastausta, 4,051 - 4,060 (kaikkiaan 5,990)