Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,071 - 4,080 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    Saksan autoteollisuuden asema ei ole koskaan ollut niin uhattuna kuin nykyisin, siellä kuitenkin dieseleiden osuus tuotannosta on suuri. Esim. mersu on johtava diesel henkilöautojen valmistaja, autoteollisuuden perustuksiin on tullut pahoja murtumia. Koko ala on suuressa murroksessa lähivuosina, kun mannerlaatat ovat lähteneet liikkeelle ja sähköautot lyövät joka vuosi tästä eteenpäin uusia myyntiennätyksiä ja dieseleiden myynti sakkaa pahasti. Virkamiehet laittoivat lumipallon liikkeelle, dieseleiden maine on mennyt lopullisesti liian tiukkojen typpipäästönormien takia. Paras

    auton voimanlähde pelattiin markkinoilta

    Rane2
    Tolopainen Tolopainen

    Siinä olisi metsänomistajalle oikea työjuhta, palstalle pääsisi nopeasti. Kyllä tuo sähköautojen kiihtyvyys on aivan omaa luokkaansa, ei edes moottoripyörät pysy mukana alkukiihdytyksessä. Sähköautot tulee ja jyrää perinteisen autoteollisuuden.

    Puuki

    ”Bollingerien” yms. yleistymistä estää Suomessa niiden hinta (verotus), pitkät etäisyydet ja       talvipakkaset.

    Maailmanlaajuisesti akkujen valmistukseen ei riitä tarpeeksi metalleja, jotta sähköautot voisi korvata kokonaan muilla voimanlähteillä toimivat henkilöautot.

    Ympäristöystävällisyys on sähköautoista puhuttaessa markkinointikikka, koska todellisuudessa ne ei ole niin puhtoisia.

    Hybridimallit pienellä sähkömoottorilla yleistyy pikkuhiljaa, kun esim. Volvo ei kohta muita valmistakaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Oletko laskenut paljonko maailmalta löytyy litiumia, Suomessakin ollaan esiintymää ottamassa käyttöön jossa on malmia muutamaksi kymmeneksi vuodeksi. Ei tuo metalli mihinkään häviä, josta akkuja tehdään, se menee kierrätykseen. Litiumista ei ole mitään pulaa, akkujen hinta on korkea, kun tehtaita vasta rakennetaan kysyntää vastaavaksi.

    Jätkä Jätkä

    Litiumin määrä ei maailmassa lisäänny, joskaan se ei myöskään vähene. Jos tarve lisääntyy roimasti, sen saatavuus lienee kuitenkin jonkinlainen haitta.

    Kuitenkin on enemmän kuin todennäköistä, että Litium pystytään korvaamaan jollain toisella – paremmalla aineella, kunhan kehitys saa kehittyä vapaasti.

    Luulen, että jo nyt rakennetaan akkutehtaita, joissa joudutaan valmistusmenetelmiä ja – materiaaleja muuttamaan aivan erilaisiksi.

    Akkuteknologia astelee vielä ensiaskeleitaan, vaikka niitä on käytetty jo yli sadan vuoden ajan.

    Visakallo Visakallo

    Otetaan ihan rauhallisesti tämä sähköautobuumi. Ei meidän tarvitse Saksan autoteollisuudesta huolta kantaa. Kyllähän nyt saksalainen oman autoteollisuutensa pystyssä pitää tavalla tai toisella.  EU on Britanian lähdön jälkeen yhtä kuin Saksa. Euroopan autokanta on maailman mittakaavassa jo niin  pieni, ettei se juuri vaikuta maailman automarkkinoihin.

    Visakallo Visakallo

    Syyskuun puolivälissä pidettäviltä Frankfurtin automessuilta on poissa muutama autonvalmistaja. Suurista merkeistä ei nähdä Nissania eikä Peugeotia. Muut poissaolijat ovat Alfa Romeo, DS, Fiat, Infiniti, Jeep, Mitsubishi, Volvo ja Tesla. Pois jäävät merkit muodostavat noin viidenneksen Euroopan automarkkinoista. Yleisö ei  ole hylännyt automessuja, päinvastoin. Frankfurtin automessujen kävijämäärä oli viimeksi 931 700.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautoille ennustetaan jo hintaromahdusta ja se on varmaa, että vanhempien versioiden hinnat laskee, kun tulee uusia pidemmän toimintamatkan kiesejä. Autonäyttelyt ovat osa turhuuden ja tuhlauksen markkinoita samaa kuin turha muovin ja paperin kulutus. Miksi minullekin tulee  lehti postilaatikkoon, vaikka en viitsi enää edes hakea sitä kuin joskus iltapäivällä, aamulehdet on jo luettu sähköisesti. Lehtien jakajat kuitenkin ajavat polkupyörillä, jos alkavat käyttää autoa, lopetan heti paperilehden tilauksen.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Lehtien jakajat kuitenkin ajavat polkupyörillä, jos alkavat käyttää autoa, lopetan heti paperilehden tilauksen.”

    Hienoa, että pidät kulkutapamuodon valintaa noin tärkeänä. Kuljetko itsekin polkupyörällä vai onko valinta tärkeää suomalaiskansalliseen tapaan vain muiden osalta?

     

     

Esillä 10 vastausta, 4,071 - 4,080 (kaikkiaan 5,990)